vleugel beschadigd.

• Topicstarter Topicstarter kaaskop
  • Startdatum Startdatum
Heb je geen foto van de beschadigde vleugel. Het is een beetje moeilijk inschatten hoe groot het precies is. Wat je mogelijk zou kunnen doe is het gat mooi recht snijden (of rond) met zo min mogelijk verlies. In ieder geval moeten de randen mooi recht zijn. Dan leg je de vleugel op een plaat piepschuim of styrodur. Het laatste is sterker maar piepschuim volstaat.
Het gat aftekenen en daarna de tempex inlijmen met bruislijm (constructielijm) De tempex welke je heb ingelijmd moet vervolgens voorzichtig worden geschuurd tot het gelijk is met het profiel.
Wat je daarna zeker moet doen is op de vleugel een laagje 80gr glasweefel aanbrengen. Dat moet je doen met epoxy hars, niet met polyester want dan smelt je tempex opnieuw weg.
Vervolgens moet je wel het vliegtuig uitbalanceren omdat de beschadige vleugeldeel in gewicht is toegenomen. Waarschijnlijk moet je in de ander (goede) vleugeldeel nog een beetje lood inplakken op het extra gewicht te compenseren.

Zo zou je het kunnen repareren, of het de moeite waard is kan ik niet inschatten.
Succes,

mrlavo

het zijn 3 gaten van ongeveer 5x5 cm allemaal aan de voor kant van de vleugels

hier is de een een schets hoe het er uitziet. niet mijn eigen foto(ben mijn sd kaart kwijt) maar een van internet,de rode lijnen zijn waar de gaten zitten
http://img197.imageshack.us/i/f16z.png/

Dat is dus minder erg dan verwacht,
De gaten zitten aan de voorzijde waardoor de sterkte van de vleugel maar beperkt wordt aangetast. Een groot gat in het midden van de vleugel was erger geweest. Dit lijkt mij prima te repareren. Stukje tempex in lijmen en glas schuren. Wat je ook kan doen is de glasweefsel aanbrengen met witte houtlijm. Als je geen epoxy werkt dat ook. Is wel iets minder sterk maar sterk genoeg voor deze reparatie. Ik deed vroeger puma vleugels met glasmat en witte houtlijm aan elkaar lijmen, was sterk zat.

Beter is epoxy maar houtlijm werkt ook,

Wat je ook kan overwegen is in de ruimte gewoon wat dikke balsa in te lijmen. Die in de vorm van het profiel schuren en klaar. Dan plak je over de gehele neuslijst een zwart gekleurde plakrand en niemand die het meer ziet.

Laatst bewerkt:
ik ga eerst is kijk of het met tempex kan.
ga later misschien glas mat op vleugels zetten hij zit namelijk ver onder het vlieggewicht.

hij is: 350gram
en flying weight kan 500gram.

Ja hoor, gewoon lekker opvullen met piepschuim, of nog beter als je er aan kunt komen, isolatieschuim (geel of blauw).
De gaten in de vleugel netjes vierkant snijden, aftekenen op het donor schuim en inlijmen met epoxy of houtlijm.
Als alles goed droog is de hele handel weer netjes vlak schuren.
Geen enkel probleem, die vleugel kan makkelijk nog gered worden.

hey bedankt voor de reacties.
ik heb niet zoveel ervaring met piepschuim dus mijn vraag:
is het mogelijk tempex teschuren.? of hebben jullie het over een ander tempex.?

tempex kun je wel schuren maar gebruik niet te grof schuurpapier want dan laten die bolletjes los en krijg je gaten.
Met beleid schuren, niet te hard duwen en niet te grof schuurpapier gebruiken dan gaat het prima.

Hoi,

Ik gebruik vaak watervast 240.
En dat maak ik eerst een beetje bot door het tegen zichzelf aan te schuren.
Dan gaat het scherpe er een beetje af.

Gaat perfect.

Om het verder af te werken kan je nog alabastine Easy super vuller lichtgewicht plamuur kopen.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
en de volgende goed opletten of er oplosmiddelen in de verf zitten zodat je niet weer hetzelfde gebeurt.

Back