Vleugel bevestiging grotere zwever

2 CV

Voor het verbinden van vleugels kan men inderdaad een elastiek gebruiken.
Voor wat mijn zwevers betreft verkies ik echter een veer.
Hier achter bij de boer staat er nog een 2 pékaatje op te roesten in de schuur.
Je hoeft maar die veren uit de oude zetels daarvan te rukken en je hebt prima tuig om je vleugels te verbinden.

Tegen afschuiven. Ik heb nog wat gezocht, maar kan niet meer vinden wat ik destijds zag. Vond het destijds wel een aardig idee. Er zijn goudstekkers die prachtig in elkaar klikken.

Voor een grotere zwever een beetje te experimenteel.

Die Monoblocks zijn fascinerend! In dit draadje op RCN staat beschreven hoe ze werken: Monoplock - RC-Network

Tegen afschuiven. Ik heb nog wat gezocht, maar kan niet meer vinden wat ik destijds zag. Vond het destijds wel een aardig idee. Er zijn goudstekkers die prachtig in elkaar klikken.

Voor een grotere zwever een beetje te experimenteel.

Die Monoblocks zijn fascinerend! In dit draadje op RCN staat beschreven hoe ze werken: Monoplock - RC-Network
Zo'n monobloc heb ik nog liggen :rolleyes:. Oorspronkelijk bedoeld voor op mijn Möwe. Een probleem bleek dat die vleugels niet min of meer horizontaal tov. elkaar zijn, maar aan de wortel flink wat V-steling heeft. Dat maakt het de verbindende draadeind niet in rechte lijn ligt. Daardoor klikken ze niet meer als vanzelf in elkaar, en ook zijn ze niet meer echt strak af te stellen waardoor er een spleet tussen vleugel en romp blijft.

Ik heb het er weer uit gegooid en vervangen door een stuk elastiek (10 cm hol start-elastiek 9x6 mm).

Gr. Dirk.

Gezien de blijvende reakties heb ik nog wat speurwerk verricht en ben de volgende systemen tegen gekomen:
44.jpg
monoblock-2.jpg
monoblock-3.jpg
monoblock-4.jpg

Twee systemen van Graupner:
md_59010.jpg
95302110.jpg

Een systeem van Multiplex:
72514210.jpg

De tip om alleen tape te gebruiken komt van iemand met meer dan 35 jaar vliegervaring, waaronder met diverse (zeer) grote kunstvlieg zwevers...
Mocht ik tóch nog een bevestiging willen maken ga ik denk ik toch voor een dhz oplossing met haken en elastieken of een veer...

Tja, tape is natuurlijk een oud en beproefd systeem... sterker nog: de 1:1 zwevers doen het ook (alleen niet om de zaak bij mekaar te houden ;) )

Ik ga dit draadje even omhoog brengen. Dit onderwerp is meerdere malen aan bod geweest in diverse draadjes, vandaar dat ik even reageer hier in dit gepast draadje.

Ik heb mijn verbindingen met gewone elastiek, die maar 3 keer meegaan omdat ze dan poreus worden en stuk gaan. Ik ben verschillende systemen tegengekomen, en er zit echt niet iets waar ik warm voor loop.

Tape, of het mooi is of niet, ik vind het een vreemde gewaarwording. Het zal wel werken, maar de ''durf'' is er van mijn kant niet. Snelkoppelingen, te vast en te stevig zodat het e.e.a kan afbreken bij ene harde landing. Kom ik toch weer op de stiek uit, maar ik zoek er nu eentje die nou eens niet scheurt...

Weet je wat ik vroeger op een 4m50 semi ASW19 heb gebruikt!?
In elke wortelrib van de vleugels een haakje geschroefd. Die vallen door een gat in de romp. Tie-wrap eromheen en aantrekken.

Houdt meer dan voldoende tijdens de vlucht, schiet bij een harde landing mooi los.
Je moet wel een voldoende ruime romp hebben om het erop te kunnen krijgen.

Dirk.

In plaats van gewoon elastiek, een stukje bungee, in een lus geknoopt?
Bungee kan je in alle diktes kopen, vanaf een paar milimeter - kijk bijv. bij een zeilmaker.
Overigens is de levensduur van elastiek erg afhankelijk van de hoeveelheid licht sie is geabsorbeerd. Of je elastiek dus in het donker ligt (als het niet gebruikt wordt) maakt een boel uit. Voor bungee minder, omdat daar een geweven kous omheen zit.

95302110.jpg

Dit lijkt mij ook wel een bruikbaar systeem. Maar met al die systemen geldt dat je het in je handen moet kunnen houden om de bruikbaarheid te beoordelen...
Raymond had ook iets speciaals in zijn K7 zitten.

Laatst heb ik van Ralf Petrausch Modelltechniek een een vleugelbuis binnengekregen. Bij de strongal buis zat een technische bijlage over vleugelbevestigingen. Petrausch adviseert tegen het gebruik van elastiek en om altijd voor een rostvaste verbinding te gaan. Hij is niet de eerste de beste..Ga ff kijken of ik het stuk kan scannen. Zelf heb ik het metalen systeem van Graupner in gebruik voor mijn Minimoa. Dat is wel het sterkste en makkelijkste wat ik momenteel in gebruik heb. Dat systeem ga ik dus in meer kisten zetten. Makkelijk in gebruik, sneller vast te zetten dan elastieken of een veer (is soms best een gedoe), en een zeer vaste verbinding.

Zelf heb ik het metalen systeem van Graupner in gebruik voor mijn Minimoa.

Welk systeem is dit Maarten?

Zou mooi zijn als je dat kan scannen.

groet

Terence

Ik ben benieuwd naar het stukje leesvoer. Nu pruts ik nog met een elastiek, en op de een of andere manier staat mij dat steeds meer tegen. Zat ook al eens te denken aan magneten, maar wil een sterkere verbnding die toch makelijk los te maken is.

Vleugel bevestiging

Zelf gebruik ik al jaren de centreer pennen als borging.
Laat ze namelijk een stukje langer dan kun je ze door de romp (messingbusje in rompwand) door laten steken waarop je een borgring kunt bevestigen en klaar is Klara.
Snel, simpel, vast.

Groeten,

Jaco

Laatst bewerkt:
Ik ben ook met dit vraagstuk bezig. Had gedacht aan schroefoogjes in de wortelrib en dan een tie-wrap met een geschikte dikte om de boel bij elkaar te houden. Dus in feite een breek-verbinding: Bij een harde landing moet de tie-wrap breken. Voorwaarde is wel dat je erbij kan. Ik ben zelf momenteel bezig met een 2 meter Pilatus B4 van Topp-Rippin, en kan ik er via de cockpit opening makkelik bij.

Hoi,
bij mijn 4meter zwevers heb ik een nijlonbout of elastiek als vleugelbevesteging, en ook doe ik altijd wittetape over de vleugel-omp overgang, maar bij mijn grote zwevers heb ik geen vleugel zekering, enkel en alleen plakband, wittape, coroplast word er veel voor gebruikt ook in breder te verkrijgen, ook de asw28 van 9meter met 4vleugel delen, enkel plakband.
altijd een goede lange paspen die in de romp in een buis schuift, en je kan vliegen wat je wil
;-) hoe kleiner de span, hoe sterker de verbinding

Back