vleugel bouwen

• Topicstarter Topicstarter vliegmachine
  • Startdatum Startdatum
V

vliegmachine

Guest
Ik ben een beginnende vlieger en bouwer. Ik ben echter al wel besmet met het modelbouw virus. Vooral het bouwen interreseert me. Ik heb nu een Robbe Charter gebouwd en hij vliegt uitstekend.

Het is nu echter niet z'n geschikt vliegweer.
Ik wil nu zelf een vliegtuig (extra 230) gaan bouwen vanaf een tekening die ik heb gevonden op de site van profili 2.0. Ik moet zeggen ik vond deze tekeningen niet echt duidelijk maar het moet wel lukken.

Ik heb alleen geen idee hoe ik de vleugel moet maken. Ik heb wel de software WINfoil gedownload maar dit is nog abra ka dabra voor mij.

Wie kan mij adviseren hoe ik dit aan moet pakken met de tekening van het vliegtuig zelf en de vleugel.

Groetjes Marc

maak hem uit piepschuim met balsa bekleed, dit is het eenvoudigste en wordt veel toegepast. Zorg dat je een hete gloeidraad kunt bemachtigen van een clubgenoot ofzo. Maak het begin en eindprofiel uit een stukje triplex, maak dit op beide uiteinden van een piepschuim plaat en daarna uitsnijden met de hete draad. Daarna een balsa of vuren ligger op het dikste punt er in verwerken. en als laatste de vleugel bekleden met 1,5mm balsa. neuslijst ervoor, roeren er afzagen. 2 vleugelhelften aan elkaar door middel van een spant in het midden en een glasmat erover.
Dit is de eenvoudigste methode om snel een goede vleugel te maken.
Waarschijnlijk is het enigste probleem de hete draad. Dit is een trafo met een weerstandsdraad, die door middel van een boog wordt strak gehouden. Is eenvoudig zelf te maken. (is vast wel ergens op het almachtige internet te vinden).

Veel succes met bouwen!

PS.

Let goed op dat je geen verdraaiingen krijgt, dit is vaak het grootste probleem. Dus alles goed uitlijnen en opmeten.

spazz11 zei:
Ja dit is waarschijnlijk de makkelijkste manier. Alleen wil ik niet kiezen voor de malkkelijkste manier. Is misschien dom maar ik vind het leuk om hem helemaal uit ribben en balsa te maken. Ik heb dan wel een probleem dat ik alle ribben moet maken en de verbindingen. Ik heb dan ook alle afmetingen van de ribben nodig. Ik weet niet of er in de vleugel verdraaiingen zitten die ik moet aanbrengen.

Is dit nu dom van ij om hem zo te willen maken of gebeurd dit vaker.

nee om het van ribben te maken is zeker niet dom alleen meer werk.

Om een ribbenlvleugel te maken kun je gebruik maken van het programma profili o.i.d. Hier kun je uit veel profielen kiezen en je kunt de tip en hoofdrib aangeven en het aantal ribben totaal dan maakt ie ze vanzelf op maat. Een extra heeft geen tipverdraaiing, het is een kunstvlucht vliegtuig dat een rechte en symmerische vleugel heeft.

Ik weet niet hoe groot dat die extra moet worden, maar ik gok zo'n 1,60m

De meeste vleugels voor deze maat toestellen zijn hetzelfde. Eerst in 2 delen bouwen (links/ rechts) 6x6mm vuren hoofdligger op het dikste punt van de vleugel. 2mm balsa ribben. Het voorste stuk (1/3) van de vleugel beplanken met 1,5mm balsa en een ligger aan de achterkant van balsa 15x10mm en daaraan de rolroeren bevestigen. en als neuslijst een 20x10mm balsa lat en rondschuren. En tussen de bovenste en onderste hoofdligger met plankjes de ruimtes dicht maken (shearwebs) dit geeft ook veel sterkte. Om de vleugels aan elkaar te maken: 2 triplex liggers over dwars. aan elkaar epoxy-en en een glasmatje erover.

Ik weet niet of je je charter zelf hebt gebouwd maar een Extra vleugel is eenvoudiger. Met die rare tips van een charter kom je nog aardig aan het zweten om ze gelijk te krijgen.

Ik snap dat je het zelf bouwen leuk vind. Maar het is net zo goedkoop om een mooie bouwdoos te kopen, daarbij heb je meer zekerheid dat het goed vliegt. En je hebt de kappen e.d. erbij. Vergis je niet dat zelf bouwen en hout kopen en alle kleine grut erbij erg duur is. Tegenwoordig zijn de arf kistjes nog gewoon het goedkoopst.

Ik heb zelf nu al veel vliegtuigen gebouwd en meegeholpen met bouwen, maar om een kunstvluchtvliegtuig van een halve tekening te bouwen of zelf te bedenken heb ik nog nooit gewaagd. Ik denk als je het risico wil beperken, dus een goed vliegend vliegtuig wil maken. Maak het zo licht mogelijk. Daar waar geen kracht op komt overal gaten in maken en uithollen.

Bedankt voor je uitleg hier kan ik zeker wat mee. Ik ben nu op Profili aan het stoeien om mijn vleugel van mijn Robbe Charter na te maken. Dat lukt nu al aardig maar dat komt voornamelijk omdat ik wat maten van mijn vliegtuig heb opgemeten. Ook ben ik nog aan het stoeien hoe ik de tip verdraaiing erin krijg aan het einde van mijn vleugel.

Dus de vleugel van een extra 230 heeft geen tipverdraaiing. Dat is mooi om mee te beginnen. Wat ik wel lastig vind is om een goede ribvorm te kiezen. Ik heb nog niet echt veel ervaring met vormen van ribben en zijn vlieg gedrag. Heb jij een advies welke ribvorm ik kan gebruiken die op profili staat????

Ik zal met de door jou opgegeven maten een vleugel proberen te maken voor een Extra 230.

Alvast bedankt voor je uitvoerige uitleg.

naca 15

dit is een eenvoudig symmetrisch profiel met 15% dikte. Dit is goed voor kunstvlucht. Wil je iets langzamer vliegen en stunten kun je iets dikker profiel nemen (iets van 18 )

en je kunt eens kijken op de greatplanes site. daar staan bouwhandleidingen, ook wel van een extra daar kun je mooi de constructie nakijken.

Hallo Mark,

Spazz11 heeft je uitstekende informatie gegeven over het bouwen van vleugels.
Ik ben zelf ook meer een bouwer dan vlieger, maar ik doe het al meer dan 30 jaar.
De enige opmerking die ik wil maken is dat je beter eest een ander, meer eenvoudig te vliegen opvolg trainer kan bouwen, en ook om de eerste twee seisoenen bij de Charter te blijven.
Ik heb al veel modelvliegers zien komen en al snel weer verdwijnen omdat ze te snel wilden kunstvliegen en door voortdurende brokken de aardigheid er al snel af hadden.
Dus mijn advies is, leer eerst goed vliegen met de Charter voordat je overstapt naar het snellere werk.

PS Een Carter kan meer dan je denkt, en kan ook met rolroeren worden uitgerust.

Peppie

Back