Vleugel en stabilos indekken met epoxy (glas)

Hallo modelbouwvrienden,
Ik wil mijn vleugel en stabilo's (delta) indekken met 30 grams glasweefsel.
Ik heb dit nog nooit gedaan en zou dus wat bouwtips willen.

Welke materialen heb ik nodig
Wat is de volgorde
Hoe werk ik het af?

Heeft iemand een stap-voor-stap indekcursus die hij even online kan zetten?
Een link naar een site die dit "covered" ;-) mag ook.

Alvast bedankt voor de hulp..

Groetjes,

Cliff

Kijk eens onder de het F3A forum, daar staat de bouw van een Alliance beschreven inclusief het glassen en afwerken

Suc6

De samenvatting

Stukje glas op maat knippen, de randen niet te groot laten, want dan gaat het overhangen en krijg je het niet goed sluitend op de randen:

Glasweefsel opgelegd, G4 met een lakroller dun aangebracht, van binnen naar buiten. Direct roogdeppen met tissue (dat nieuwe easypull spul, oftewel een Torkrol, werkt daar perfect voor) en laten drogen. Daarna nog 2 laagjes PU dun aangebracht en laten drogen en geschuurd.

Andere optie:

Glas met G4 opbrengen
schuren met korrel 180
2e laag G4
schuren met korrel 180
3e laag G4
schuren met korrel 180
4e laag G4
schuren met korrel 250
5e laag G4
schuren met korrel 250
6e laag G4
schuren met korrel 250, dan korrel 400

Een en ander is ook afhankelijk van welk schuurpapier er nog is op dat moment. Elke keer schuren houdt in dat je weer schuurt tot op het glas. De uiteindelijke laklaag is niet of nauwelijks dikker dan de glaslaag.

Een primer ga ik niet gebruiken, zou niet nodig zijn. Dus de laatste laag G4 schuur ik tot korrel 400 en dat ga ik spuiten met een 'basislaksysteem'.

Dat verslag was van mij en die methode niet noodzakelijkerwijs de beste.. het was voor mij ook de 1e keer.

Ik heb 25 grams glasweefsel gebruikt en G4 lak van Vosschemie, een PU lak die als 2e component de luchtvochtigheid gebruikt.

Uiteindelijk heb ik alles nog met een fijnere korrel geschuurd (600, 1200).

Mogelijk dat de methode die Christiaan Vis in hetzelfde draadje oppert, een lichter resultaat oplevert:
zou het niet wat zijn om in plaats van 6 lagen pu er een 2 of 3 op te doen en het glad af te werken met sterk verdunde (water dun) balsa filler? Dat is misschien wel wat lichter...?

Een andere hier (op dit forum) populaire manier, is kwastplamuur. Dus het glas louter 'lijmen' met de G4 (of een andere lak danwel epoxy) en daarna plamuren.

De delta waar het om gaat

Dit is dus de delta waar het om gaat.

Ik denk dat het met jullie tips wel gaat lukken..

Thanks!

Laatst bewerkt:
Een primer ga ik niet gebruiken, zou niet nodig zijn. Dus de laatste laag G4 schuur ik tot korrel 400 en dat ga ik spuiten met een 'basislaksysteem'.

Ik zou de primer niet vergeten , die maken ze niet voor niks .;)

Ik heb altijd zo gewerkt :

Glas opbrengen met PU-Lak .
Na het drogen noch 1 keer met PU-Lak .

Nu licht schuren met 180 korrel .

Dan met verdunde kwastplamuur alles insmeren .

Nu schuren tot op het glas . eerst 100 korrel ,later feiner .

Nu spuiten met filler/primer (geen witte nemen als het model ook wit word)

Licht schuren met 1000 korrel .

Gespoten met 2K-Lak

En gespoten in een verwarmte hal (20°)

Mvg Johan

kan ik piepschuim en/of epp ook indekken met glasvezel om zo een stevige vleugel te maken ?

Back