Vleugel in klassieke houtbouw

Binnenkort ga ik weer ns lekker zelf iets bouwen in hout (en dat is een eeuwigheid geleden). De bedoeling is dat ik een originele bouwtekening ga volgen met hier en daar wat aanpassingen.

Ik heb een tekening van de originele vleugel in klassieke houtbouw, maar ik wil een variant van de vleugel bouwen die volledig ingedekt is.

Ik heb nog wat vragen voor ik start met het bouwen van de vleugel. In dit geval wordt het dus een volledig ingedekte vleugel (van ong. 1 m spanwijdte met ribben).

1. De afstand tussen de ribben bedraagt ong. 70 mm, welke dikte van balsa zou ik best gebruiken voor het indekken? 2 mm lijkt me wat dik en zwaar en 1 mm niet stijf genoeg. 1,5 mm dan maar ?

2. Komt die indekking dan best tot aan de neuslijst en staartlijst (dus enkel over de ribben en neus- en staartlijst tegen ribben en indekking lijmen) of erover (dus neus en staartlijst tegen ribben lijmen en beplanking over ribben en lijsten lijmen) ?

3. Voor zover ik me herinner moet de houtnerf voor de 'shear webbing' tussen de ribben van boven naar onder lopen (en niet van links naar rechts). Wordt die webbing best tussen de twee hoofdliggers geplaatst of beter ervoor/erachter?

Niet de neus- en achterlijst tegen de indekking lijmen. Dan krijg je door het wat opbollen van de indekking tegen de lijsten dikteverschilling.

De achterlijst tegen de ribben verlijmen en dan de indekking tegen de achterlijst en op de ribben verlijmen. Zo voorkom je het opbollen.

Bij de voorlijst werk ik meestal anders. Eerst een "valse"voorlijst tegen de ribben lijmen. Dat is een rechthoekige balsa lat met een dikte van 3 tot 4 mm. Hier wordt de indekking op gelijmd. Vervolgens wordt de echte neuslijst aangebracht.

Zo iets:

full

Als alternatief kan er ook voor gekozen worden de driehoekige achterlijst weg te laten. De indekking wordt schuin geschuurd en met elkaar verlijmd. De indekking vormt dan de achterlijst.

Mijn ervaring is dat deze methode goede resultaten geeft. Gewone achterlijsten willen (bij het bekleden) wel eens wat krom trekken. Bij een achterlijst die bestaat uit de verlijmde indekking heb je daar veel minder last van.

Een spant-afstand van 70 mm vindt ik behoorlijk veel. Het risio bestaat dat de indekking tussen de spanten gaat bollen en je geen vlakke vleugel krijgt. Een indekking met een dikte van 1.5 mm is in de meeste gevallen voldoende.

De draad van de webbing moet inderdaad van boven naar beneden lopen. Webbing is het effectiefst als deze zo hoog mogelijk is. Dus tegen de liggers aanbrengen en niet er tussen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back