Vleugel indekken met dunne glasvezel

Ik heb al eens een balsa romp ingedekt met dunne glasvezel en epoxy en wilde dat nu ook gaan doen voor een vleugel. Ik heb bij HK een geinig laser-cut balsa modelletje (little bug) in bestelling dat hopelijk deze week binnenkomt en wilde het daarop toepassen.

Ik heb lang (meer dan 20 jaar) niet echt meer iets gebouwd en moet weer wat materiaalkennis opdoen. Nu had ik wat ideetjes die ik hier wilde voorleggen en hoor graag wat opbouwende kritiek en tips.

Ik had gedacht om de ribbenvleugel te bespannen met 18 g/m2 glasvezel en dit met verdunde lamineerepoxy in te smeren met een kwastje. Voor de flaperons had ik verschillende ideeën. Ik dacht aan glasvezelversterkte tape die ik achteraf aanbreng over de bespannen vleugel, maar misschien is het ook een idee om de glasvezel door te laten lopen bij het bespannen en dan eerst de naad te vullen met lamineerepoxy waaraan geen harder is toegevoegd. Ik heb geluidsboxen waarbij dit door Sony ook gedaan is in de surround van de woofer. Ik heb wel het gevoel dat het daarna blijft plakken. Misschien helpt dan het achteraf insmeren van wat verharder?

Een ander ideetje is het maken van een inkjetprint op papier en dit als eerste aan te brengen op de ribben vleugel. Ik denk dat de structuur van het papier onzichtbaar wordt nadat de epoxy eroverheen gaat, maar mijn grootste zorg is nog het gewicht. Welk materiaal laat zich goed printen in een inkjet en is toch licht? Misschien is dan ook de glasvezel niet meer nodig?

Ook vraag ik me af of epoxy de juiste keuze is. Het wordt sowieso geen serieus project, maar het moet allemaal niet te zwaar worden.

Veel mogelijk, veel ook lastig.

Epoxy? Gebruik dunne lamineerepoxy, kant en klaar (niet zelf verdunnen). Bijvoorbeeld van West of die van Polyservice.
25gr doek volstaat (weefsel!) De epoxy geeft geen sterkte, het is de glasvezel, maar dan zo dun mogelijk gedrenkt in epoxy. Let op, vooral toegepast bij grotere schaalmodellen. 18gr? Is dat niet erg dun?

Je kan het dan met een lakroller aanbrengen, daarna afkammen met een plastic 'credit-card' pasje. Zoveel mogelijk overtollig epoxy afnemen. Zodat er ook zo min mogelijk zwaar epoxy in het balsa trekt.

Deze dunne laag epoxy geeft iets meer sterkte. Maar eigenlijk is het bedoeld als steviger ondergrond voor een dunne laklaag/afwerklaag. Je vleugel wordt er beslist geen stormram van! Bijkans is een laag Oracover strijkfolie wat dat betreft sterker...

Werk met voldoende bescherming. Epoxy is bijzonder giftig. Vinyl handschoenen, beslist geen latex!!!! (koop den doos met 100 stuk) en een kan met speciale zeep om je handen en huid af te wassen. Laat je eventueel goed voorlichten door Polyservice.

Je kan ook werken met G4 of G8 polyurethaan lak. (snel werken in de zomer, hard al snel uit). De hardende component is waterdamp in de atmosfeer, is het vochtig... moet je snel werken.

Wat anders... bij kleinere modellen
Papierprint kleur en zwartwit-lasertoner... lossen op in G4 en epoxies. Lost het op en gaat het vloeien en vlekken. Printerpapier geeft behoorlijk gewicht, geen sterkte, met epoxy wordt het zelfs zeer broos! (getest). Dat heeft te maken met de grote hoeveelheden bindmiddelen, de korte vezels, kalk om het papier geschikt te maken voor print of druk doeleinden.
Je zou wel kunnen proberen om japans papier (rijstpapier) of zijde te kunnen inzetten in combinatie met spanlak. Maar ook bij spanlak wordt door het oplosmiddel de print groezelig en doorlopen. Je zou zeer voorzichtig moeten spuiten.
Echter... de papieren en zijdes breng je klets nat aan! Laat je drogen, dan volgt de lak.
Dan blijft er ook niets meer over van je print. (Achteraf airbrushen is een optie, stik veel werk)

Je zou wat papier kunnen weghalen bij een kunstbenodigdheden winkel, modelbouwzaak, via internet?

Je zou ook direct kunnen printen op balsa of kunnen experimenteren met transparante hout-beitsen met behulp van maskers... en erna glasheldere Oracover strijkfolie er over aanbrengen. Ecoline pigmenten zijn vaak niet kleurvast. Bestaan er wel kleurechte, zoals stoffenverf (Dylon).

Lees dit draadje eens na voor inspiratie. Extreem leerzaam. Helpt je bij het keuze maken.
zwei-antik-segler

En er is nog een draadje... kan het niet vinden... lijnbestuurde kist, traditioneel gebouwd met papier en zijde bespanning...
ehuh... Ron??? de draadjesvinder :-)

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de input.

Ik denk dat ik die prints achterwege laat en het aankomende project klassiek bespan met folie. Ik heb, heb ik gemerkt, nog genoeg moeite met de normale bouwwijzes
Inmiddels heb ik van HK een heel assortiment aan folie binnen.
Oracover was geloof ik iets nieuws toen ik het laatst heb gebouwd en geloof ik nogal duur. Ik had begrepen uit andere bronnen dat deze folies niet veel minder zijn, maar een stuk goedkoper. Hebben jullie ook die gedachte of gaan jullie echt voor die oracover?

Een eerder rompje (mini-viper) waarvan ik de voorkant tot achter de vleugel had ingedekt met die dunne glasvezel en epoxy voelt veel steviger aan dan ervoor en daaraan is niet goed te zien dat die laag erover zit.
Ik wilde het overige gedeelte van de romp bespannen en de scheidingslijn met wingtape maskeren.

Denken jullie dat die niet veel sterker is (in relatie met gewicht) en moet daar nog iets overheen t.a.v. vocht? Ik had zelf gedacht dit zo te laten.

Als je met folies gaat werken, zou ik daarvoor toch even een special bestemde bout voor aanschaffen. Het gaat ook met het strijkijzer, wellicht een campingvariant... mits temperatuur goed te regelen.

Ik heb geen ervaring met de HK folie. Bestel meestal Oracover omdat deze een fraai kleuren assorti heeft. Maar als je de berichten leest, is er niets mis met het HK materiaal, behalve de prijs stukken voordeliger is... Oracover begint door te slaan... en dan op een dag stort hun markt in.

Ik zou deze kist zeker in de folie zetten. Het is geen groot model, dus kost je ook geen klauwen met geld aan Oracover of anders. De aanschaf is meer een kwestie van planning en locatie?
Ha! Naarmate je verder de hobby in duikt zal je merken dat je op een dag vele meters folie, diverse kleuren gewoon op voorraad hebt liggen. Voor nieuwe projectjes.. of voor onderhoud :rolleyes: Heb zelfs nog een stuk solarfilm uit ±1974 waarmee ik m'n 'Der Kleine UHU' destijds geherfolied heb... immer 'vliegwaardig' met dezelfde folie... (ik moet em eens RC maken)

Voordeel van folie is de enorme treksterkte bij een laag gewicht en onderhoudsvriendelijkheid.
Stoot je de kist een keer... trek je een putje... boutje er over heen... en weer klaar. Bij een papierzijde/bespanning heb je daar aanmerkelijk veel meer werk aan. Het betreft hier een modern kistje, niet iets antieks.

Beter je kist goed vliegend te krijgen, zeker als je een hele tijd niet gevlogen hebt? Is het zonde als je vele uren extra in een top-afwerking hebt gestoken, en dan schade maakt.

Als je een kist traditioneel wilt afwerken, zul je met spanlakken moeten gaan werken. Daarbij behoort een groot deel van de vleugel in de spanlak te worden gezet, vanwege eindafwerking... Een kist zuiver en kreukvrij in de folie zetten is al werk genoeg.

Ga eerst maar eens even inlezen in de aangegeven draadjes van Ron. Dan weet je wat de procedures zijn, anders een antiquariaat in duiken met boekjes over oude bouwmethodes... navorsen :-)

www.Hobbyin.nl - Waalwijk
-> bespanfolie
-> gebruiksaanwijzing
en
-> gereedschap

Zwei antik segler - MBF, gewoon NL dus

Zoeken: Zoekterm(en), in titel: bekleden OR folien OR folie OR krimpfolie ; Forum: vliegtuigen en onderliggende

En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Ik had gedacht om de ribbenvleugel te bespannen met 18 g/m2 glasvezel
Bespannen dus.
Ik heb alleen maar gezien dat een vleugel eerst met b.v. Balsa ingedekt wordt en daarná bekleed wordt met glasvezel. Dán kun je het ook afkammen met een plastic pasje.
De spanfolie (Oracover ofzo) is dan een betere optie :-)

Back