Vleugel + motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door >Jasper<, 27 feb 2003.

  1. >Jasper<

    >Jasper< Guest

    Ik ben van plan om in de zomer naar een vliegclub te gaan om te leren vliegen, en wat er bij komt kijken te leren.
    Ik heb al een 4kanaals zender en snelheidsregelaar servo`s en die hele grij qwa elektronica. Tot die tijd wil ik zelf een vliegtuigje van die dingen knutselen tot ik naar een vliegclub ga.
    Ik ben van plan om een simpel ding in elkaar te bouwen, het hoeft niet eens op een vliegtuig te lijken. Maar wel moet kunnen vliegen!!! Dus het moet niet te veel voorstellen.
    Het maakt niet uit als dat ding elke keer in elkaar stort tot ik er eindelijk eens een rondje mee kan vliegen want ik hou wel van een beetje bouwen. En heb ik tot die tijd iets te doen!!!
    Het mooiste is natuurlijk dat iemand een complete tekening heeft maar dat zou niet gaan denk ik. Als iemand die wel heeft zou ik hem heel graag willen hebben!!!!!!!
    Maar nou heb ik natuurlijk wat probleempjes die ik zelf niet kan oplossen.
    Het moet een 3 kanaals vliegtuig worden met:
    Hoogte en richtingsroer.
    Motorregelaar.

    1. De vleugel die erop moet komen te zitten moet Ong 150 CM worden zoals een trainer model.
    Maar welke vorm moet ik daarvoor gebruiken en het moet (denk ik) natuurlijk een V stelling zijn om weer teug in zijn rechte positie te komen. Want hij heeft geen rolroeren. Heeft iemand een tekening van een vleugel die aan al die eisen voldoet? Liefs alleen hout zodat ik hem niet hoef te bespannen.. En kan iemand mij uitleggen hoe je precies je vliegtuig moet uitbalanceren?

    2. Het vliegtuig zal waarschijnlijk 1500 gram worden. Ik heb een speed 400 motor maar die is waarschijnlijk niet sterk genoeg om hem in de lucht te houden. Welke motor + propeller zou ik hier voor moeten gebruiken? En hou veel kosten die samen bij elkaar?

    Nogmaals het maakt niet uit als hij elke keer in stort als ik er mee vlieg. Ik heb genoeg balsa hout en al die dingen. En het kost me geen zakken met geld behalve die motor en proppeller. Maar dat maakt niet uit.

    PS: Ik heb Autocad Light.

    ALVAST BEDANKT!!!!!
    appiers50_@hotmail.com
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Jasper,

    Een hoop vragen waar niet zo maar een antwoord op te geven is. Ik raad je echter toch aan om met een eenvoudige bouwdoos te beginnen. Als je nog geen ervaring hebt dan moet je niet proberen om zelf iets te ontwerpen en te bouwen. Dit kost bloed zweet en heel veel tranen!
    Als je nog niet kunt vliegen en je begint met een experimenteel model dat is vragen om problemen. Daar komt nog bij dat een elektro aangedreven model zo ligt mogelijk moet zijn en 1,5 kg is al behoorlijk zwaar! Mede hierdoor wordt houtbouw voor een elektro model steeds minder gebruikt. Er wordt heel veel van diverse soorten schuim gemaakt, lekker ligt en toch vrij sterk.
    Van de huidige stand van zaken met betrekking tot de elektromotoren ben ik niet helemaal op de hoogte maar ik ben bang dat je voor een dergelijk kist een behoorlijke (dure) motor nodig hebt. Harold weet daar veel meer van!
    Uit een bouwdoos kan iedereen met een beetje handigheid een goed vliegende kist bouwen, Hij of zij moet zich dan natuurlijk wel aan de bouwbeschrijving houden! Als er dan nog vragen zijn ga dan te rade bij een ervaren bouwer/vlieger en of ga naar een club.

    Succes,
    Ernst Grundmann
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Holiday of stick 280.

    Ga jij effe NIET met een +500 gr kist ergens wild vliegen, in beide betekenissen van dit woord?!?
     
  4. >Jasper<

    >Jasper< Guest

    Iemand andwoorden op mijn vragen?
    Alstublieft geen zinloze berichtem!!
     
  5. mike

    mike Guest

    Een raket heb je zo gebouwd en kan vele malen neerstorten en het lijkt niet eens op een vliegtuig!

    In dit geval heb je geen hoogte -en richtingsroer nodig, dit bespaart gewicht & moeite!

    Komt toch niet zo nauw in dit geval?

    Als je dit formaat vliegtuig wilt bouwen, dan mag je wel zorgen dat je zo MIN mogelijk hout gaat gebruiken en ZOVEEL mogelijk open ruimtes hebt die je dus wel moet bespannen.

    TIP: ga, als beginnende modelbouwer, naar een modelbouwzaak en koop daar een mooie bouwdoos van een trainer, zodat je lekker kunt bouwen en jezelf een HELE HOOP ELLENDE bespaart!

    Successoss!!

    mike
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Jasper, bovenstaande berichten zijn niet zinloos :?
    [edit] ja, die van Mike een beetje ;););) maar hij heeft wel gelijk...[/edit]

    dat zou ik doen vóórdat ik ging bouwen en dingen ging kopen etc. Zij hebben ervaring met bepaalde modellen, en kunnen je hier het beste mee helpen/adviseren


    :?:

    waarom niet eerst naar een vliegclub? :x

    is dit een grap? Als je met 'in elkaar storten' crashen bedoeld, gebeurd dit omdat je niet eerst naar een club bent gegaan, en als je bedoeld dat je kist letterlijk uit elkaar valt, dan had je ook naar een club moeten gaan, want die hadden dan opgemerkt dat 'het' niet sterk genoeg was etc.

    vraag je instructeur wat een goed beginners model is waar hij je mee wil leren vliegen, de Charter (meestal brandstof) bijv. (zie draadje beginnersforum) of een ander (electro?) model


    spanwijdte heeft niks met het 'soort' model te maken...

    met RC? ik zou toch maar gaan bespannen als ik jou was hoor :roll:
    'bekleden' met dunne balsa platen is niet echt geschikt voor de beginnende bouwer (ben ik ook nog hoor :wink: )
    en een vleugel uit alleen een balsa plaat is niet sterk genoeg...

    hoe je moet balanceren?? je moet er gewoon voor zorgen dat je zwaarte punt op de op de tekening aangegeven plek ligt...

    motor is idd niet 'sterk' genoeg... (lees: het 'vliegtuig' is te zwaar)


    wat is dat nou weer voor instelling? 8O

    ik zou gewoon eens een kijkje nemen op die club, en daar gaan praten/kijken wat je pcs wil.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dubbel post Mike ;)

    maar vraag eerst op de club welk model :wink:
     
  8. >Jasper<

    >Jasper< Guest

    ja dat doe ik ook zeker wel
    maar in de zomer wanneer je daar ken vliegen!!!!!!
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bij de meeste clubs kun je dat het hele jaar door.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het idee dat we met een 'troll' te maken hebben.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Eigen ip adres (geen andere gebruikers op dat ip adres geweest)
    Inbel verbinding wxs, dus mogelijk geen P.
     

Deel Deze Pagina