vleugel

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 11 nov 2006.

  1. Gilbert

    Gilbert Guest

    De vleugel lijkt mij één van de belangijkste onderdelen. De thunder roc met de nieuwe vleugel lijkt zeer goed (beetje eskalibri-achtig denk ik). Frank, welke dikte koolstof is gebruikt?

    Een vraag : wordt de vleugel volledig vastgemaakt aan de 'frame' zodat de lucht niet van links naar rechts kan (en omgekeerd). Bij mijn Eagle zit de vleugel slechts vast met 2 pinnetjes. Ik denk eraan om nietjes te gebruiken of velcro.
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik gebruik de originele dikte van de koolstof, eerste stuk is een buisje, ongeveer van 4mm naar 3mm, daarin steekt een nieuwe staaf van 2mm, die heb ik iets langer gemaakt.
    De ribben zijn 1.2mm.
    Vleugel vastmaken, lucht van links naar rechts, dat begrijp ik niet, wat bedoel je precies?
     
  3. Gilbert

    Gilbert Guest

    Frank, ik bedoel de vleugel vastmaken op de 'rug' van de Eagle. Nu zit hij daar vast met 2 pinnetjes.

    Ik heb vandaag nog een paar korte vluchten gemaakt. Als ik tijdens een start een beetje meeloop dan gaat het beter, maar hij kan geen hoogte houden. Mijn volgende stap zal een vleugel zijn zoals jij die hebt. De T-stukjes die je nodig had, waar heb jij die gekocht (via internet?) Hoe zijn die dunne buisjes vastgemaakt aan het doek? Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik bepaalde ideeën probeer te kopiëren. Alvast bedankt voor je advies

    Gilbert
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Bij de Thunder Roc zit zelfs de vleugel helemaal niet in het midden op de romp vast, dit is niet kritisch.
    Die T-stukjes heb ik gebruikt van de oude vleugel van de Thunder Roc. Het vleugeldoek zit direct op de koolstof staaf en pijpjes gelijmd.
    Maar de Thunder Roc is een heel andere vogel dan de Eagle, kleiner en lichter.
    Ik zou voor de Eagle gewoon de originele vleugel gebruiken, alleen wat aanpassen, die zware opgenaaide dingen eraf en staafjes koolstof met spinnaker tape vastplakken. In de Eagle draad is dit wel terug te vinden. Mijn Eagle vliegt nu (uiteindelijk) prima, vluchten van 15 tot 20 minuten zijn haalbaar. Ik heb er nu wel een brushless motor inzitten, maar ook met de speed300 kan ie prima vliegen, alleen is het stroomverbruik dan groter, dus korter vliegen, ik haalde tussen 10 tot 15 minuten met 2S lipo 1500mAh.
    Trouwens, er horen in de originele Eagle vleugel 6 koolstof ribben van 1mm te zitten, die zitten er niet altijd in, zou ik even controleren, zonder ribben zal ie nauwelijks willen vliegen :cry:
     
  5. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt Frank

    Ik zal inderdaad die zware opgenaaide dingen verwijderen. Ik vraag mij nog steeds of of een bolle vleugel geen beter rendement geeft. Als ik kijk naar een vleugel van een meeuw dan heeft deze toch een lichte bolling. Ik neem aan dat in neergaande beweging dan meer lift geproduceerd. Ik denk eraan om een vleugel te maken met C-buisjes volgens Eskalibri en deze dan lichtjes op te spannen. Maar eerst moet ik de Eagle vliegend krijgen zoals bij jou.

    Een meeuw weegt ong 300 gram en heeft een spanwijdte van 90 cm (ongeveer onze Eagle). Ik vraag mij af hoeveel Watt een meeuw kan produceren. Ik denk dat wij ongeveer 40 W nodig hebben.

    Nogmaals bedankt voor je advies

    Gilbert
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,

    Vleugel met bolling, ik betwijfel of het beter werkt, de ornivleugel moet vooral een beweging naar voren opwekken (ik heb het dan over het flappen). Ik denk dat de vleugel van de meeuw er ook anders uitziet als die aan het flappen is, wij zien zo'n vleugel meestal alleen tijdens zweven, tja zo'n meeuw kan veel meer dan wij kunnen, hij past zijn vleugel aan tijdens het zweven en geeft hem dan bolling :wink:

    Als ik de vliegtijd en accucapaciteit van mijn Eagle verreken, dan kom ik op ca. 32Watt (met brushless motor), met de speed 300 zal het iets meer zijn, dus 40W kan aardig kloppen :wink:
     

Deel Deze Pagina