vleugelbevestiging gfk zwever (help) :)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door easy, 1 okt 2012.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi allen,

    ik ben in het bezit gekomen van een wat ouder maar in zeer goede staat verkerende zwever die vroeger handgemaakt is geweest (en naar het schijnt om wedstrijden mee te vliegen), het gaat hier niet over een F5B toestel zoals ze nu vliegen maar over een mooi glasvezel, met carbon liggertje in de vleugel, zwevertje van 1m95 span en een tot mijn verbazing laag gewicht.

    bedoeling is om het als gewoon fun toestelletje te gebruiken, heb de oude brushed motor verwijderd en hem brushless gezet, heeft nu een dikke 500W vermogen en een geschat gewicht van ongeveer 1150gr.

    Het gaat hier dus niet over een toestel dat loeihard moet gaan maar gewoon een leuke iets snellere zwever die ook is wat acro kan doen en een thermiekje missch kan meeplukken.

    Nu men vraag, de vleugelbevestiging is origineel met 2 van die teflon schroefjes die zich +- 5mm achter het geschatte zwaartepunt bevinden en zo wordt de vleugel dan op de romp geschroeft.

    dat die schroefjes (4mm) sterk genoeg zijn denk ik wel maar wat ik raar vind is dat er geen 3de schroefje in het midden van de vleugel meer achteraan is.. Bij men Reichard Sprinter is dit wel en ik dacht dat het meestal toch zo was bij dit type toestellen..

    Nu ik denk wel dat het toestel zo gevlogen heeft, het heeft zeker gevlogen en dan nog met een veel zwaarder totaalgewicht ook dus..

    Anyway toch even polsen naar jullie mening hierover of dat deze bevestiging ok is..

    mvg.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een fotootje zou denk ik erg veel helpen....
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep.... Plaats eens wat plaatjes? Dat helpt zeker!

    500 Watt op de prop? Of een motor die 500 Watt kan verdragen...
    500 Watt op de prop bij 1150 gram geeft een mooie vlotte stijgvlucht...

    Ik had het op de onderstaande... thans bij 1kw... zou goed omhoog moeten gaan bij 1500 gram... is me nog niet gelukt... zjaaaaahhhh....

    Twee kunststoffen boutjes zouden moeten volstaan bij dit gewicht.
    Een derde kan zeker geen kwaad. Wel goed de vleugel richten voordat alles verlijmd gaat worden. Soms heeft een vleugel aan de voorzijde een stift...
    Deze houdt de vleugel gericht. Staan de boutjes iets verder naar achter.

    Hier een voorbeeld...
    http://www.modellflug-freakshow.at/Berichte/calibra.htm

    Ander voorbeeld... Hotliners van Wildflug...
    http://mario-weichelt.de/equipment/equipment_wilderer/aktivist/aktivist.html

    De Kamelot met deelbare vleugel heeft er zelfs 4
    http://www.fvk.de/Kamelot details.html

    De Simba van CHK
    http://www.chk-modelle.de/simba.html


    Bij een model zoals de Enigma of Hawk kan je er voor kiezen de derde bout niet te gebruiken, wordt er een paar slagen glasvezel versterkte tape of kaptontape om de lip gelegd. De derde bout(tape) is wel nodig om de vleugel goed in de instelhoek op de romp in het vleugelzadel te houden. Vaak wordt ermee ook nog eens een lipo pakket klemgezet... tegen schuiven...

    Hier de Wilco Hawk... zie derde boutje... die lip...

    [​IMG]

    En even een vergelijkbare van de Enigma, van de onderkant gezien...


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ok zal morgen is wat fotootjes plaatsen zene :)

    maar eigenl is het zoals de wilco, maar het model is "dikker" van romp en vleugel (zoals ik al zei is oud model) en denk de lip achteraan en bijhorende schroef weg dan, blijven enkel de 2 schroefjes vooraan over.

    500W op de prop.. dus moet toch vlotjes klimmen volgens mij..

    de vleugel past mooi op de romp maar er is nergens zowel vooraan als achteraan een lip zodat hij in de romp "klikt"

    btw, mooie toestellen :)
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wellicht een Sirius, Robbe Limit... er zijn nog behoorlijk wat modellen...
    Wimh weet direct welke het is... :)

    Snel... plaatjes!

    Zoek maar eens op Google "Hotliner" komt vast boven water met een uurtje zoeken...
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]


    de plek waar de vleugel op de romp komt, het kleine zwarte stekkertje achteraan was om de aparte BEC batterij op te laden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]


    volledig model, zwarte vlakje vooraan links is de regelaar die komt piepen, gat zat al in de romp dus heb hem daar maar terug geplaatst..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    uitneembare neus en de plek waar vroeger 10 NICD cellen lagen en helemaal vooraan een zware (380gr) Robbe brusched motor zat met een nieuwwaarde van 350 euro en nu meer de waarde van oud ijzer vrees ik... anyway nu komt er een LiPo, zoveel als kan naar voren geschoven, zwaartepunt zou net moeten goedkomen.. en ja vervloek me maar maar er staat nu inderdaad een outrunner in van 135gr :) door de grote diameter van de neus was dat geen enkel probleem en had die motor nog liggen..

    Zwaartepunt goed krijgen zou nog moeten lukken, vergeet niet dat er een 100gr zware ontvangstbatterij vroeger in lag, vrij ver achter het zwaartepunt, die is nu ook weg uiteraard..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Zoals gezegd wat foto's, denk niet dat je hem gaat vinden als productiemodel want hij zou helemaal handgemaakt zijn, tenzij het natuurl min of meer een copie is van een bestaand model van vroeger..

    Rolroeren zijn eruit omdat de tape helemaal verduurd is, ga die vernieuwen..

    Staat een 11*6 propje op en metal gear servo's van graupner op alle roertjes.

    grootste verschil is zeker de diameter van de romp, die is echt wel veel groter dan de hotliners van nu, maar nogmaals het gaat mij gewoon over het leuk vliegen, niet om zware prestaties neer te zetten..

    mvg.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Die heeft heel veel weg van de Spiro van CHK, dit model wordt door hun al niet meer gemaakt, en is vervangen door de Simba.
     
  12. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Verkeerd gedacht (Bas had je nochtans gewaarschuwd...)... FVK Solo van 1999 :

    Waigo Hobby °¶°ª¼Ò«¬

    [​IMG]

    De schroefjes zijn best ok, was een F5F (toen nog 10 cellen) competitiemodel met de 400g+ zware motoren en 500g+ accupaketten woog ie wel bijna 2kg
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    hehe ja Wim, je kent er iets van, dat is wel duidelijk :) ziet er inderdaad naar uit, enkel las ik daar dat ze spreken over een "two piece wing".. nu die 1m95 klopt wel.. missch is de vleugel een kopie van de originele 2 delige of is dit toestel ook uitgebracht met een 1-delige vleugel..

    Anyway, ga daar nu niet van wakker liggen, voornaamste is dat ik op die 2 schroefjes kan vertrouwen want had al een klein idee om hem achteraan toch te borgen maar waarsch is dat dan niet nodig en missch is het ook veiliger dat op deze manier bij een slechte landing de vleugel beter vrij kan komen van de romp..

    in elk geval hartelijk bedankt voor de info!
     
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    o, er is nog veel meer. Ze werden gemaakt in de Ukraine , en er waren wsch ook versies met een vleugel uit 1 stuk, misschien zelfs met een andere naam. Met een 3-delige vleugel werd het de "Seledkin"
    [​IMG]
    ... en daarvan is er zelfs nog een "moderne" versie, de Hyper-X ...:

    Electric Sailplanes

    [​IMG]
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm... ziet er lekker uit Wim...systeembouw... maar het profiel RG14?
    Is dat thans niet een beetje uit de mode geraakt door de huidige generaties?
    Ik zie er natuurlijk weer direct een vakantiezwever in...
     
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    't is een RG15 denk ik, was indertijd DE allrounder.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ehhh... RG15 ja :D
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    De SOLO heeft vandaag zen eerste vluchtjes gemaakt onder een "bewolkt herfstzonnetje" en ik moet zeggen dat ik tevreden ben, heb er zelfs even een paar thermiek circeltjes mee gedraait wat toch 1 vluchtduur van een 40min opleverde.

    maar thermiek beesten zijn dit niet, RG15 is daar ook niet echt het profiel voor denk ik, volgens mij moet dit ding het prachtig doen met hellingwind.. hij vliegt ook echt mooi strak als je er snelheid in brengt..

    hij weegt nu zo'n 1180gr, waarvan 30gr lood, met een groter lipo erin is dat lood ook weg gewerkt en ineens nog meer capaciteit ook..

    in elk geval veel beter dan de 2kg van vroeger :)

    hij pikt toch vrij goed snelheid op als je down geeft, pas als hij echt hard down gaat begint hij wat te fluiten, bij andere snelheden is het geluid zeer minimaal.
    rollen, loopingetje, leuk vliegtuig en ondanks de maar 500W klimt hij heel mooi naar boven :)

    het enige kleine minpuntje is dat de servo's van men rolroeren (metal gears) niet zo goed centreren op hun neutrale positie maar vrees dat daar (zonder die te vervangen) weinig of niets aan te doen is..

    maar hopel heeft hij nog een lang leven te gaan, ben in elk geval tevreden over de aankoop.

    vroeger was waarsch zeker niet alles beter maar het is toch zeker dat ze al wel wisten hoe ze een goed all aroundje als de solo moesten ontwerpen :)

    mvg, easy.
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Oh ja en die ophanging van de vleugel met die 2 teflon schroefjes.. werkt prima!
     

Deel Deze Pagina