Vleugelconstructie + motormount 22" 'Mini Ultimate' + f

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
N

nitrostar

Guest
Door het slechte weer van de laatste weken heb ik me vooral beziggehouden met de x-twin en allerlei leuke modelletjes gebouwd... De leukste vond ik de Micro Ultimate.
DSC00003.jpg

Nu ben ik van plan een 22" versie van deze te bouwen zodat ik hem met mijn futaba zender kan besturen (in het begin gewoon hoogte en richting, mss later rolroeren...)!

Heb hiervoor 2 combo's in gedachte:
1) 30gr's motor + 25A BEC (20gr) + 3S 1000 15C (90gr) + 2 5gr servo's.
Dit geeft een thrust van 360 gr en model zal tussen 180 en 200gr uitkomen...

2) 30gr's motor + 10A BEC (10gr) + 2S 800 10C (40gr) + 2 5gr servo's.
Dit geeft een thrust van 310 gr en model zal tussen 140 en 150gr uitkomen...

Het verschil is wel dat ik voor de eerste combo alleen de motor en de servo's zou moeten aanschaffen (de rest staat gemonteerd op mijn zelfbouw Slowstick waarmee ik vlot begin te vliegen, maar nogal groot hé...). Voor de tweede combo moet ik alles aanschaffen en zal ik rond de 100euro zitten!

Graag had ik jullie deskundige mening hierover eens gehad, of moest je een ander leuk 20" model weten is dit ook steeds welkom.

mvg

Sjekke

Moeten eigenlijk gelijk ailerons op, zonder vliegt hij niet... Kijk anders eens naar tekeningen van de FB Ultimate, geschikt voor dat soort motoren.

Grt

IJsbrand zei:
Moeten eigenlijk gelijk ailerons op, zonder vliegt hij niet... Kijk anders eens naar tekeningen van de FB Ultimate, geschikt voor dat soort motoren.

Grt

Wat als ik een AOA van 4° inbouw en een dehidral van 5°???

Mss is de nieuwe brushless van flygws ook wel iets:
http://flygws.be/product_info.php?cPath=67&products_id=490&osCsid=e9ec1cb2f1baead0b1f0c5a2dfff99d0
Met een 3S lipo en een 8x4 prop geeft dit een thrust van 426gr ipv 360gr terwijl motor maar enkele grams meer weegt en alle montagebenodigdheden bijgeleverd zijn...

mvg

sjekke

Dat GWS motortje is denk ik ook de moeite waard
met wat V-stelling in de vleugel zou het in theorie ook zonder rolroeren moeten kunnen vliegen, uitproberen maar...
Er zijn echter zat tekeningen te vinden van hoogdekker trainertjes waarvan je tenminste zeker weet dat het vliegt.....

Nou Pjotrrr, kijk maar eens in zn onderschrift..

Zo te zien heeft ie genoeg beginnervliegtuigjes die goed vliegen als eerste kist....

Die vliegers in mijn onderschrift zijn allemaal gebouwde modellen, de enige waarmee ik nog gevlogen heb is de Slowstick! Maar deze vind ik nogal aan de grote kant en neem je niet zomaar overal mee :wink:

Dus als ik het goed begrijp is alleen V-stelling van de vleugel genoeg? Moet de V-stelling op beide vluegels of alleen de bovenste/onderste? Of moeten de vleugels ook onder een hoek geplaatst worden?
Op rcgroups werd in het micro-forum het volgende gezegd:
"Hi all - I was told by a professional rc-freak some weeks before, that the safest setup for biplanes is to have for the lower wing around +0.5 ° and for the upper wing around +2-3° of AoA. In every case the AoA has to increase if going up from lowest wing to the next above. Also for Tripes like the fokker dr.1 (e.g. 0° / + 1° / +2°)."

Klopt dit?

Denk wel dat ik bijna zeker voor het gws-motortje ga gaan want met alle graphics en carbon verstevigingen zal ik wel vlug rond de 50gr zitten en dan komt het totale gewicht boven de 200gr uit op 3s wat dus ideaal is voor dit motortje met een thrust van 426gr...

grtz

sjekke

Over de V-stelling heb ik al info ontvangen: 5° op zowel boven- als ondervleugel!

De motor zal dus het gws-motortje worden wat met mijn combo een thrust geeft van 426gr...

Maar nu de AoA :?: Ik dacht dat met AoA bedoeld werd hoeveel graden de voorzijde van de vleugel omhoog staat en dit om meer lift te creeren? En nu krijg ik in een PM van pjotrrr te horen dat ik bovenste vleugel 1° naar beneden moet zetten...
Kan er mij hier iemand verduideliking brengen en zeggen hoeveel AoA ik moet inbouwen en op welke vleugels? En naar boven of beneden? Anders aan te duiden met + (naar boven, meer lift) en - (naar onder) :?:

Was ook nog eens aan het rekenen en zal toch boven de 200gr uitkomen hoor :oops: Alleen de electronica weegt al 170gr en dan airframe met carbon en graphics zal wel op een 60gr uitkomen, zo kom ik dus op een totaalgewicht van ongeveer 230gr! Maar heb ik hier wel genoeg vleugeloppervlak voor? Onderste vleugel= 0.71m², bovenste vleugel= 0.71m² en hoogteroer= 0.16m²...

grtz

sjekke

Kunstvluchtkisten met platte plaat vleugel hebben meestal een AoA van nul graden.
Deze kistjes vliegen namelijk altijd iets achterover hangend, dit creeert de A0A.
Bij de dubbeldekkers met platte vleugel wordt dan de bovenste vleugelinderdaad vaak met 1 graad voorover gemonteerd en de onderste gewoon op 0 graden.
Jij wilt echter iets nieuws uitproberen zonder rolroeren,je zult het dus gewoon moeten uitproberen.....

Heb op rcgroups nog een tekening gevonden van een mini tiger moth en deze had voor de onderste vleugel een AoA van 1° en de bovenste 3°... Wat ik eerder ook dus al gelezen had! Dus zo zal ik hem ook gaan bouwen!

Maar nu had deze een profiel in de vleugel! Is dit nodig? Of is een vlakke vleugel genoeg als er genoeg power aanwezig is?

thx

sjekke

Hier alvast een foto van de Mini Ultimate...

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=850463

Deprondelen zijn beplakt met stickers, gewicht komt nu op 47gr... Met carbon verstevigingen zal ik dus makkelijk rond 80gr zitten :oops:

Het enige dat ik nog moet doen is AoA, dehidral inbouwen en vleugelsteunen tekenen! Maar hiervoor moeten natuurlijk nog enkele zaken verhelderd worden...

1) AoA ondervleugel 1°?
2) AoA bovenvleugel 3°?
3) Dehidral 5° per vleugel?
4) Vlakke vleugel of met profiel?

mvg

sjekke

Was even bezig met het tekenen van de motorsteun die bij het gws-motortje geleverd is... Maar hoe wordt dit normaal gezien gemonteerd? Op een krijsromp is dit natuurlijk makkelijk maar hoe in een romp inbouwen? Even aan het ontwerpen geweest:
Links: Balsa steun met hierop motorsteun
Rechts: Balsa voorzien van koelgaten als motorsteun gebruiken!

Ultimate_motormount.jpg

Wat lijkt volgens jullie het beste?

grtz

sjekke

Back