Vleugeldeling en koppelen

• Topicstarter Topicstarter tibbot
  • Startdatum Startdatum
T

tibbot

Guest
Beste modelbouwers,

Ben al een tijdje bezig met het bouwen van Cessna 185. Spanwijdte is 2.40 mtr.
Je begrijpt dat zo'n vleugel lastig is te vervoeren, dus heb ik gekozen voor een gedeelde vleugel. Nu is het zo dat de vleugel bestaat uit een middenstuk (met struts) en 2 stukken daaraan gekoppeld (zie foto).

Op de foto zie je de alu buis voor stijfheid en een houten deuvel tegen draaien van de vleugeldelen tov elkaar. Dit vormt naar mijn inziens voldoende fixatie.
Het volgende is het probleem, ik wil de vleugeldelen die gekoppeld worden fixeren, zodat de vleugeldelen niet over de alu buis gaan schuiven. Had al gedacht het met breekbouten oid te maken, maar hoe draaien we dit vast? heb namelijk weinig behoeft om een luikje te maken oid. Het moet een snelkoppeling worden die je aan de onderkant het liefst kan maken.

Heeft iemand suggesties? Ik zal niet de eerste zijn die dit tegenkomt neem ik aan??

259156694_3_hJ3Y.jpeg

Beste modelbouwers,

Ben al een tijdje bezig met het bouwen van Cessna 185. Spanwijdte is 2.40 mtr.
Je begrijpt dat zo'n vleugel lastig is te vervoeren, dus heb ik gekozen voor een gedeelde vleugel. Nu is het zo dat de vleugel bestaat uit een middenstuk (met struts) en 2 stukken daaraan gekoppeld (zie foto).

Op de foto zie je de alu buis voor stijfheid en een houten deuvel tegen draaien van de vleugeldelen tov elkaar. Dit vormt naar mijn inziens voldoende fixatie.
Het volgende is het probleem, ik wil de vleugeldelen die gekoppeld worden fixeren, zodat de vleugeldelen niet over de alu buis gaan schuiven. Had al gedacht het met breekbouten oid te maken, maar hoe draaien we dit vast? heb namelijk weinig behoeft om een luikje te maken oid. Het moet een snelkoppeling worden die je aan de onderkant het liefst kan maken.

Heeft iemand suggesties? Ik zal niet de eerste zijn die dit tegenkomt neem ik aan??

259156694_3_hJ3Y.jpeg
Ik weet niet of het geschikt is voor vliegen, maar heb je wel eens van die bouwpaket kasten inelkaar gezet?

Daar draai je in een plank een schoef, met een stukje geen schroefdraad en een bobbel aan het uiteinde. In de staander zit dan een soort van rondje, die als je het ronddraait om de bobbel van de schroef pakt.
(snappen jullie me nog?) Zo'n soort constructie scheelt je een luikje, en het is denk ik sterk genoeg omde vleugel op zn plek te houden.

Wat ik bij kleinere vliegtuigen zie (<120 cm span) is 2 4mm goudconnectoren die in het hout gelijmd zijn.

Ik snap wat je boedoelt. Het is het systeem van de welbekende Ikea kasten.
Mooi systeem maar hoe ik dit zelf zou moet maken is voor mij een vraag.

Had ook al gedacht aan een veer (wat je veelal bij zwevers ziet). Maar ook dit is moeilijk te bevestigen. Bij de zwevers is het vaak in de romp waar je de veer kan spannen.

Da's een interessante Jacques! Ik ken dat principe van een ophangsysteem voor schilderijen/lijsten.

stang.JPG

Laatst bewerkt:
Multiplex heeft een mooi en simpel systeem, het heet Multilock.
Bestelnummer 72 5142

Werkt als een soort knoop, zo'n drukknoop die wel eens op jassen zitten.

GJ

De oplossing met die clips heb ik het meeste vertrouwen inmoet ik zeggen. Maar als ik het goed begrijp moet ik de clips naar achteren trekken om het vleugeldeel met stalen pinnen eraf te schuiven. Dit zou betekenen dat er toch sparingen in de onderkant van de vleugels gemaakt moeten worden. Niet mooi...

Ik denk dat ik is in onze modelbouwwinkel ga kijken of ze dat klik-systeem hebben. (mannetje-vrouwtje systeem.)
Toch heb ik nog steeds het gevoel dat dat systeem tijdens het vliegen los kan schieten, maar goed het wordt vaker toegepast dus het zou moeten kunnen!

Bedankt voor het meedenken! Meer ideeen altijd welkom!

Ja, dat kliksysteem had ik ook mijn twijfels over maar wonderbaarlijk blijft het allemaal goed zitten.
Je moet best wel veel kracht zetten om de vleugel los te halen.

GJ

Hey,

dat systeem is perfect ! Weegt weinig en kan veel kracht hebben.

Jullie kennen het waarschijnlijk al vele jaren, zonder het in de gaten gehad te hebben. Denk maar eens aan de good old kitspuit ! Is precies hetzelfde systeem.

Jullie kennen vast het probleem wel dat de kit wat harder is geworden door het uitdrogen van de kit in het spuitmondje. Een paar keer pompen en de kit komt weer los, geeft wel een aardige indruk hoeveel kracht zo'n systeem kan hebben.

Zeker sterk genoeg !

Grtz,
Menno

Back