Vleugelhelften vast zetten met Neodymium magneten, welk formaat?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door pompebled, 1 apr 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De vleugel van mijn Parkfun Fusion schuimpje bestaat uit twee delen die over de koolstof buis geschoven worden en in de romp geklemd wordt.

    Nu houdt dat klemmen niet over, bij elke landing is altijd wel één vleugelhelft verschoven/ scheef.

    Helpt het, als ik in elke helft een 10 x 10 x 5mm Neodymium magneet lijm, zodat de helften in ieder geval niet ten opzichte van elkaar gaan verschuiven?

    De afmetingen van 10 x 10 x 5 mm is willekeurig, de enige Neodymium magneten die ik ken, gebruik ik om props tussen te balanceren, waarbij het asje tussen twee Ø8 x 5mm magneten hangt.

    Is 10 x 10 x 5 mm te groot en krijg ik de vleugelhelften niet meer zonder schade uit de romp, of moet ik experimenteren met hoe ver de magneten van elkaar af komen te staan?

    Ervaringen graag.

    Groeten, Jan.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb dat bij mijn Easy star gedaan en werkt prima !
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Oké, Weet je nog welk formaat magneten je daarvoor hebt gebruikt en hoeveel?
    En zitten ze tegen elkaar aan, als de vleugelhelften zijn ingeschoven (klik), of heb je wat ruimte gehouden?

    Groeten, Jan
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    2 van hetzelfde formaat, en ja, ze moet wel elkaar raken anders werkt het niet.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Welke maat?
    Want de twee Ø 8 x 5 die ik hier heb, krijg ik amper uit elkaar, dan moeten ze wel ontzettend goed vastgelijmd zitten in het schuim van de vleugel, anders trek je het schuim er mee uit, lijkt mij...

    Verlijmen met epoxy?

    Groeten, Jan.
     
  6. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dan blijft de vraag: welke maat magneten zal ik aanschaffen?

    Groeten, Jan
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Jan, in mijn ervaring zijn (zeker neodym) magneten te sterk verkleefd als ze elkaar raken. In mijn RES zwever houden twee magneetjes de klep dicht maar raken ze elkaar niet. Anders krijgt de servo de klep niet open. Even mee experimenteren. Jij bent vast sterk genoeg om de magneten te scheiden als ze elkaar raken. Misschien dan de magneten eerst in balsa lijmen en het grotere geheel in het schuim van de vleugel lijmen.

    Een heel andere insteek is overigens om tape te plakken op de vleugel of binnenkant van de romp waar de vleugel binnen komt. Daarmee maak je de opening wat kleiner en blijft de vleugel weer een tijd klem zitten. Voordeel is dat de vleugel kan schuiven bij een minder fortuinlijke landing. De tape truc heb ik toegepast op mijn AcroMaster.

    Erik
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    bargj vindt dit leuk.
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De magneten zitten inmiddels in hun uitgefreesde uitsparingen en houden de vleugelhelften redelijk tegen elkaar aan getrokken.
    Zoals me al voorspeld was, is de kracht niet enorm, zodat je bij een slecht gelukte landing altijd even moet controleren of de helften ook uit elkaar geschoven zijn, maar dat vind ik niet zo erg, want je loopt de boel toch altijd na voor een volgende start.

    Mocht het me op den duur niet bevallen, dan kan ik het snippertje hout ertussen dunner maken zodat de magneten elkaar raken.

    Voorlopig laat ik het zo, eerst maar eens beter leren landen...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina