Vleugelpen 5m zwever

@ Bertus
Wij waren ervan uitgegaan dat een 12 mm stalen pen wel voldoende was, maar na het verhaal van jou te hebben gelezen, lijkt me dit wat aan de magere kant.

Het worden trouwens vleugels met een schuimkern en ingedekt met hout en versterkt met het nodige koolstof en glasmat.

Egbert

14mm koolstof is ook een standaard maat :!:
Bij ons tenminste.... ( ongeveer 13,8 - 13,9 mm )

Mocht je ooit problemen hebben een bepaalde maat ...stuur me dan even een Pb... "reststukken" :wink: zat !

gr Gert

16mm hebben we ook, en dan 20 mm...
Deze maten vallen altijd klein uit, en zijn dus "min" maten ( 15,8 - 15,9mm ) ( 19,8 - 19,9 mm )

Ben wel benieuwd wat er voor die 53cm "rond 20" is betaald....of ben ik nu echt te brutaal ?

gr Gert

Hoi Gert en Bertus.

Hier even de praktijk ervaring.
12 mm koolstof voor een 5 meter zwever is absuluut te dun. Ervaring uit de praktijk, solution xl totallos door gebroken koolstofstaaf van 12 mm, vlieggewicht 6 kilo
Goede 15mmkoolstof lijkt er meer op.
Praktijk ervaring, Dimona van graupner rechstandig de grond in. De 15 mm koolstofpijp is nog helemaal intakt, inclusief de vleugel.
De voorkant helaas helemaal totallos.
Vlieggewicht ruim 7 kilo.
Zijn ook niet de lichste vleugels.

Groeten Han.

Dat zijn minder mooie kerstberichten.....

Maar goed, mocht ik iemand "ergens" mee kunnen helpen...er ligt genoeg restmateriaal..(tegen zeer gereduceerd tarief)

gr Gert

De meesten van jullie geven blijkbaar een voorkeur voor koolstof. Wat is hier het grote voordeel van, buiten de gewichtbesparing om. En wat zou dan ongeveer de dikte moeten zijn. Ik denk dat ik qua vlieggewicht op ongeveer 8 a 9 kilo uitkom.

Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ga hier een bouwverslag beginnen in een nieuw draadje. Zo kunnen we elkaar misschien helpen.
Natuurlijk met voldoende foto's

gr Egbert

Back