Vleugelpennen constructie

Dag techneuten,
Ik probeer een vleugel te ontwerpen voor een electro, thermiek zwever. span. 270 cm, vleugel opp. 55 dm2, gewicht ( hopelijk) 1600 gram. Twee vleugelhelften worden aan de romp zijkant geschoven. Buizen in de vleugel en romp en daarin een buis c.q. staaf. In de buurt van de achterlijst komt een 3mm pennetje om de juiste instelhoek te fixeren. Tussen de twee vuren hoofdliggers is 13 mm ruimte en rekening houdend met de V-stelling kan ik maximaal een buis inbouwen van 10 mm dia.die dan 16 cm in de vleugelhelft steekt Het liefst zou ik een buis van 9 mm toepassen met een binnen buis c.q. staaf van 8mm omdat ik dan wat meer dan 16 cm "naar binnen" kan. Bij Graupner zie ik Kohlstab 8 mm en Aluminiumrohr 9,0/8,1 en Messingrohr Hart 9,0/8,1. Op het forum zie ik wel gerelateerde items, maar daar kom ik niet veel verder mee met mijn "probleem".Het zelf maken van kunststof pennen en buizen lijkt me een beetje te veel gegvraagd van mijn modelbouw capaciteiten!! Wie help s.v.p. ??
Peter
 
Ik ga ervan uit dat je van plan bent om een ribbenvleugel te bouwen!?

Een veerstaaldraad dia. 8 mm is voor normaal vliegen voldoende voor deze spanwijdte en gewicht van het toestel.
Koolstof vleugelpen is wel lichter maar gevoelig voor beschadigingen. Kies je toch voor een koolstof vleugelpen, neem dan de moeite om deze regelmatig te controleren. Zeker na een slechte landing!
160 mm insteeklengte is altijd goed maar ik vind dit een beetje overdreven. Is wel afhankelijk van de ribbenafstand.

Bij gedeelde vleugels moeten de op trek en druk belaste voorlijst, achterlijst en hoofdligger goed worden opgesloten. Dit is eenvoudig te doen door de eerste twee ribben van de vleugelwortel volledig in te dekken met balsa. De vleugel wortelribben minimaal van 3mm vliegtuigtriplex maken.
Succes met bouwen. :D

Johannes
 
Het zelf maken van een kunststof buis is een fluitje van een cent.
  • Neem een glaskous met een beetje passende diameter.
  • Neem je vleugelpen, smeer die in met een dun laagje vaseline, neem een stukje plastic van een boterhamzakje of pedaalemmerzak (breedte = lengte vleugelpen+1cm), lengte: voldoende om 3x rond pen te wikkelen.
  • Leg het plastic glad op tafel
  • leg de pen aan een uiteinde van het plastic
  • smeer het andere uiteinde van het plastic ook in met een beetje vaseline
  • nu netjes oprollen, met weinig kracht voorzichting zonder plooien te maken door te hard te trekken. De vaseline zorgt ervoor dat het netjes blijft plakken maar wel manouvreerbaar blijft om het goed glad te krijgen.
  • Stop dit in een stuk glaskous.
  • Uiteinden dichtbinden (zo dicht mogelijk bij het uiteinde van de pen), aan het ene uiteinde ophangen, aan het andere uiteinde een gewicht hangen (baksteen, emmer water, ...).
  • Glas impregneren met dunne epoxy (handwerk, handschoenen!!!).
  • zoveel mogelijk epoxy weer eruit verwijderen mbv. toiletpapier of keukenrol of ...
  • restant epoxy indikken verdikkingsmiddel (flink dik)
  • Hiernmee het geheel insmeren. geen hele mm dik, maar zeker niet te dun. Er mogen geen gaatjes meer achterblijven (anders lijm je later wellicht ook de pen weer vast)
    Ook handwerk, handschoenen!!!
  • uit laten harden
  • eenmaal uitgehard, kun je hem in het midden met een stanleymes doorsnijden (rollen) Voorzichtig als het geen stalen pen is!
  • De bussen van de pen aftrekken, plastic eruit prutsen, beetje naschuren misschien, klaar. Zuigend pas!
succes,
Dirk.
 
Voor zulke gevallen neem ik gewoon een Carbonbuis van 10/8 mm en neem een Carbonstab van 8mm die er passend in gaat.
Heb ik gewoon hier op lager liggen.;)

Als de carbonbuis aan de enden in een spant of rib zit kunnen ze ook niet open splijten.

Waarom moeilijk gaan doen en iets maken .:D (je moet er de spullen ook voor hebben)

Mvg Johan
 
Waarom moeilijk gaan doen en iets maken .:D (je moet er de spullen ook voor hebben)

Mvg Johan

Hierover wil ik graag iets zeggen.
(Dit is geen kritiek op jouw praktisch voorstel).

Praktisch gezien is het inderdaad het meest eenvoudige om normdelen te kopen, afkorten en klaar. Maar de kracht van het modelbouwforum is dat leden individueel hun ideeën op vragen kunnen lanceren. Wat je dan krijgt zijn vele verschillende voorstellen op een vraag. Meestal zitten bruikbare antwoorden voor de vragensteller bij. Verder is het zo dat andere leden of bezoekers meelezen en soms een antwoord vinden op een vraag waar ze zelf al een tijdje mee zaten.

Waar ik zelf probeer voor te waken is, dat ik niet in een welles-nietes spel terechtkom. Want wat heeft dat voor een zin als ik niet weet of de vragensteller perse alles zelf wil maken, of juist hellemal niet! En hoe groot zijn modelbouw budget is!?
Eigenlijk is het heel simpel, de vragensteller zal altijd zelf zijn keuze maken en soms laat hij het weten voor welke oplossing hij heeft gekozen. Regelmatig zie je ook dat leden zich voor een tip bedanken zonder dat ze een vraag hebben gesteld.
Ik vind het belangrijk dat leden de moeite nemen en op vragen reageren.
Zo heb ik binnen twee jaar ontzettend veel bijgeleerd. :D

Johannes
 
De TS schrijft
Het zelf maken van kunststof pennen en buizen lijkt me een beetje te veel gegvraagd van mijn modelbouw capaciteiten!!

Dan is carbon de makkelijkste weg.

Als iemand vraagt hoe je een buis zelf maakt is het natuurlijk een ander verhaal .
Maar dat werd niet gevraagt. ;)

Mvg Johan
 
Peter,

Zelf vind ik het altijd leuk om vleugels te maken. Heb ik dus ook veel gedaan. Vleugels van electro zwevers hebben niet zoveel te verduren als zwevers die door een lier of strakke elastiek omhoog gebracht worden. Je kunt dus een dunnere (verenstalen) pen gebruiken van pakweg 6 mm. Als de V-stelling niet te groot is laat ik de stalen pen recht en bouw de messingbuizen in de V-stelling tussen de boven- en onderligger. Deze hebben minstens de breedte van de messingbuis. De ruimte ertussen wordt opgevuld met restjes vuren/grenenhout. De boven- en onderligger worden met elkaar gelijmd met 2-componenten lijm met aan weerskanten 1 tot 1,5 mm triplex met de nerf dwars.
Zo heb je ook geen triplex ribben nodig, behalve dan de wortelrib.
Voor mij voldoet dit goed.

Succes, Jan-Hein
 
Brik,

Vleugeldelingen worden mi vaak veel te zwaar en te ingewikkeld gemaakt. Niet dat dat verkeerd is maar het kost nogal veel inspanning.
Mijn laatste thermiekzwever met een spanwijdte van ca 2,8m en een oppervak van ca 54dm2 die 1260gr weegt heeft één rechte stalen vleugelpen van 5mm rond. Deze steekt ca 10cm tussen de liggers (10x3mm onder en boven) in de vleugel. Daarnaast heeft de deling nog een korte centreerpen van 2mm even voor de achterlijst. De bussen van de vleugelpen hecht ik met sec.lijm en vul het geheel tussen de liggers op met een mengsel van microballons en epoxyhars. De deling heeft slechts één triplex sluitrib waar door de bussen van de vleugelpennen steken. Tpv eerste twee balsa ribben, onderlinge afstand van 2,5cm, is de vleugel in z’n geheel ingedekt. In de praktijk is gebleken dat deze constructie meer dan voldoende sterk is voor eenvoudige kunstvlucht als loopings, Immelmans en rollen.
In het geval wanneer de vleugels tegen de romp geschoven worden is het van belang om tpv de voorlijst en achterlijst dwarsverbindingen in de romp te maken. Dit om de krachten die de vleugel uitoefent op de romp bij de landing op te vangen.

Succes met de bouw van je thermiekzwever.
 
Dank aan alle hulpvaardigen .Ik denk dat het een stalen pen met messing buizen constructie wordt.
Peter
 
Voor het verlijmen van de messing buizen in de ribbenvleugel gebruik ik
UHU Endfest 300.
Hoeft niet, maar is wel de allerbeste lijmsoort voor deze toepassing.

Johannes
 
niet onbelangrijke discussie

Voor een 2.8 zwever moet een verenstalenpen van 5mm volstaan maar dit sluit niet uit dat je een beetje marge kan toevoegen om extreme situaties te kunnen opvangen.
Maar zwaarder dan 10mm is niet nodig.
Beter is het dan wat meer aandacht te besteden aan de qualiteit van je hout.
Ter illustratie: een Cirrus van graupner(3m spanw en1600gr) doet het met twee verenstalen pennen, respectievelijk van 5mm en van 4mm.
Mijn Bergfalke (3m en 2000gr) doet het tot op heden prima ( sleep en hellingvliegen) met twee verenstalenpennen van 5mm.
Moest ik hem herbouwen zou ik de centrale pen op 8mm brengen, een kwestie van marge (eerder psychologisch) te hebben.

Ja, dit is een niet onbelangrijke discussie die blijkbaar nog regelmatig aan de orde zal zijn op dit zweefforum, he :cool:.

Brik,

Vleugeldelingen worden mi vaak veel te zwaar en te ingewikkeld gemaakt. Niet dat dat verkeerd is maar het kost nogal veel inspanning.
Mijn laatste thermiekzwever met een spanwijdte van ca 2,8m en een oppervak van ca 54dm2 die 1260gr weegt heeft één rechte stalen vleugelpen van 5mm rond. Deze steekt ca 10cm tussen de liggers (10x3mm onder en boven) in de vleugel. Daarnaast heeft de deling nog een korte centreerpen van 2mm even voor de achterlijst. De bussen van de vleugelpen hecht ik met sec.lijm en vul het geheel tussen de liggers op met een mengsel van microballons en epoxyhars. De deling heeft slechts één triplex sluitrib waar door de bussen van de vleugelpennen steken. Tpv eerste twee balsa ribben, onderlinge afstand van 2,5cm, is de vleugel in z’n geheel ingedekt. In de praktijk is gebleken dat deze constructie meer dan voldoende sterk is voor eenvoudige kunstvlucht als loopings, Immelmans en rollen.
In het geval wanneer de vleugels tegen de romp geschoven worden is het van belang om tpv de voorlijst en achterlijst dwarsverbindingen in de romp te maken. Dit om de krachten die de vleugel uitoefent op de romp bij de landing op te vangen.

Succes met de bouw van je thermiekzwever.
 
Cirrus

Sorry, ik had het op de Windspiel waar ik nog een bouwdoos van liggen heb op mijn kast.
Nu het betreft een vintage-zwever in de aard van de Cirrus (ong. dezelfde vleugelopp).
Gelijkt er trouwens ook erg op.

full
full
full
Nee...2x 4,5mm. Origineel dan hé.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een 2.8 zwever moet een verenstalenpen van 5mm volstaan maar dit sluit niet uit dat je een beetje marge kan toevoegen om extreme situaties te kunnen opvangen.
Maar zwaarder dan 10mm is niet nodig.

De verenstalen pen van rond 5 mm zorgt er voor dat je vleugel niet breekt door te veren.

In extreme situaties kan hij zelfs verbuigen.

Ga je deze verhogen op 10 mm veert niks meer , de pen kan niet meer buigen .
Dus in extreme situaties zal je vleugel breken .

De pen moet het zwakste punt blijven van het model.;)

Mvg Johan
 
vleugelpen

Globaal gezien zijn we we het meer dan volledig eens.
En dit is ook de bevinding die ik lang geleden heb vernomen in het tijdschrift MODELE MAGAZINE.
Conclusie in het geval van Brik.
5mm a 8mm verenstaal voor een zwever van ongeveer 3m spanw.
Al naar gelang je vliegstijl en het gewicht van je toestel natuurlijk.
Grote zorg dien je ook te besteden aan de qualiteit van je balsahout en liggers.



De verenstalen pen van rond 5 mm zorgt er voor dat je vleugel niet breekt door te veren.

In extreme situaties kan hij zelfs verbuigen.

Ga je deze verhogen op 10 mm veert niks meer , de pen kan niet meer buigen .
Dus in extreme situaties zal je vleugel breken .

De pen moet het zwakste punt blijven van het model.;)

Mvg Johan
 
Alles draait om de juiste verhoudingen!!!
Vleugelpen en hoofdligger moeten op elkaar zijn afgestemd.
Een Sterke vleugelpen heeft een sterke hoofdligger nodig.

Johannes
 
gewicht

Gewicht is ook een niet onbelangrijk aspect.
Daarmee bedoel ik dat je er ook geen betonijzers en liggers van 20mm maal 5mm hoeft in te bouwen voor een zwever van 3m spanw.
In dit geval volstaan liggers van 3mm maal 10mm waar je tussende eerste 50cm (vanaf de wortel) balsakophout steekt van 10mm.
De rest met kophout van 3mm.

Deze technologie om in RC-zweven licht en sterk te bouwen is al
50 jaar oud.

Alles draait om de juiste verhoudingen!!!
Vleugelpen en hoofdligger moeten op elkaar zijn afgestemd.
Een Sterke vleugelpen heeft een sterke hoofdligger nodig.

Johannes
 
Back
Top