vleugelprofiel

Hallo, ik wil na de trainingsperiode met schuimkist overstappen naar een thermiek zwever 2.5 tot 3 m.
Graag een advies m.b.t. het vleugelprofiel.
Heeft AG3 of MH32 de voorkeur?
Ik heb mijn oog laten vallen op een kist van Topmodel CZ
Kan iemand mij raad geven?
Kadet

Het is maar net hoe precies het profiel gemaakt is.
Alleen een goed gebouwde schalenvleugel kan 99,9% profielnauwkeurig gemaakt worden.
Zodra er ribben of schuim aan te pas komen loopt de profielnauwkeurigheid snel terug.
Daarom zie je vaak MH32 mod. of iets dergelijks.

Een MH32 moet in het algemeen wat sneller gevlogen worden.
Maar welk model heb je op het oog?

Een zwever is totaal iets anders dan een motorvliegtuig, hou daar om te beginnen rekening mee.

GJ

Ben helemaal eens met de opmerkingen van GJOV en daarbij begrijp ik dat de AG profielen dicht bij de MH 32 zit. Die laatste heeft een iets dikker profiel.

Hier vind je een discussie:
Sell me on MH 32 - RC Groups

Deze discussie geeft inzicht in de verschillen. Uit eigen ervaring kan wel wat over het mh32 profiel roepen.

Zelf heb ik de Sport 235 van topmodel en inderdaad, hij vliegt aardig door. Bij licht weer vind ik dit een nadeel. Ik heb moeite de snelheid laag te houden en netjes en rustig rondjes draaien.

Volgens het eerder aangegeven draadje zou je een mh32 profiel ook langzaam moet vliegen maar dan wel in 'camber' mode. Ik ben hier zelf nog mee aan het experimenteren (camber mode is flaps en ailerons paar mm omlaag, door het overhalen van een switch op je zender kan je naar een andere flightmode). Ik moet misschien nog een milimetertje erbij doen om de snelheid eruit te halen.

Maar bij een stevige wind is een mh32 profiel erg gunstig. Hij penetreert goed en ik heb mijn toestel regelmatig met een hoge bft 4 gevlogen en ook al een paar keer bij een lage 5!
ik vlieg aan de kust dus het waait hier regelmatig stevig door. Vandaar dat ik dit een goeie keus vind.

Verder is er geen neiging tot tipstall (wegvallen vleugeltip bij lage snelheid) en dat vliegt erg fijn.

Inmiddels heb ik een tweede vleugel gekocht, de 300 cm variant van de Sport 300. Die past ook op dezelfde romp als de Sport 235. Wel moet je de gaten in de vleugel verplaatsen en dat is een kleine operatie.

Met deze vleugel heb ik nog niet gevlogen. Hopelijk komend weekend....

Succes

Roger

Back