Vleugelprofielen met eindige dikte staartlijst

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door HansL, 24 apr 2015.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb me steeds afgevraagd hoe een een theoretisch vleugelprofiel wordt omgezet naar een praktische doorsnede. De theoretische vorm heeft steeds een punt (of toch bijna) aan de staartlijst, terwijl in de realiteit de staartlijst altijd een eindige dikte zal hebben (paar mm).

    Is daar iets zinnigs over geweten of te vertellen?

    Momenteel heb ik wel een methode om er mee om te gaan en dat is de volgende:
    1. Genormaliseerde theoretische profiel verschalen naar de werkelijke grootte
    2. Grootste Y coordinaat (voor de bovenzijde) bepalen
    3. Vanuit die bijhorende X coordinaat de halve dikte van de werkelijke eindlijst lineair verdeeld over alle volgende X coordinaten bij de bijhorende Y coordinaten tellen
    Bij de Y coordinaat van het punt waar het profiel het diktst is wordt niks bijgeteld, bij de Y coordinaat van het achterste punt wordt de volledige halve dikte van de werkelijke staartlijst bijgeteld en tussen deze twee punten verschuiven de Y coordinaten naar boven (lineaire verhouding)

    Voor de onderzijde identiek, maar dan vanaf de laagste (negatieve ) Y coordinaat. Bijhorende X coordinaten van boven en onderzijde hoeven niet dezelfde te zijn.
    Ter hoogte van het laatste punt krijg je dus twee keer de halve werkelijke dikte (voor boven én onderzijde) van de staartlijst.
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Het zal voor sommigen vloeken in de kerk zijn, maar een methode is: teken je profiel op een koorde die bijvoorbeeld 10mm te lang is.
    Snij die 10mm er aan de achterkant weer af en negeer de paar procent opdikking of kompenseer dat bij voorbaat in het gekozen profiel.
    Mijn ervaring is dat het geen bal uitmaakt.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Profili kan dat kunstje al lang. Onder 'profiel bewerken' (of zoiets).
    Je kunt aangeven hoe dik de eindlijst moet zijn bij een bepaalde koorde, en je kunt aangeven vanaf welk punt (% van de koorde) de aanpassing moet beginnen.
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dirk, daar heb je gelijk in, maar op de een of andere manier is die entry bij mij in Profili niet actief/aanklikbaar.
    In de praktijk gebruik ikzelf de bovengenoemde JBF methode.

    (JBF: jan boeren fluitjes)
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wellicht is het zelfs standaard XFoil. Het zit ook in XFLR5
    Ga naar Profielen (Ctrl-1)
    klik een profiel aan
    verkeerde muisknop en klik "Set T.E. gap"

    :)
     

Deel Deze Pagina