Vleugelrompvliegtuig nieuwontwerp!!!!

Hallo allemaal.

Zo het begin is er.
Dit moet dan het nieuwe project worden voor de komende tijd.
Moet weer helemaal houtbouw worden, dus weer veel plakken.
Hier onder zien jullie een schematje hoe het ongeveer moet worden.
Het moet een vlotvliegend model worden met 2 electroductedfans.
Het hoeft geen speedmodel teworden.
Mijn vraag is wat voor een fans kan ik gebruiken en wat is een goed symetrischprofiel hiervoor. Of kan ik voor het middendeel een s slag profiel gebruiken.
Het aantal cellen is niet van belang en heb ook nog geen motoren.
Graag jullie meening hierover.

Groeten Han.

afb9633.jpg

Prachtig zoiets wil ik ook nog eens zelf ontwerpen.
Maar even over je vraag. Het is natuurlijk wel van belang of het ook een zwever moet worden of niet, of hij op zijn kop ook redelijk moet kunnen vliegen en in zekere zin is het geplande motor vermogen ook van belang. Daar bedoel ik mee dat je moet bedenken of je een vliegtuig wil hebben dat flink overpowerd is of een vliegtuig dat zo min mogelijk motorvermogen heeft (voor weet ik veel wat voor reden). Als je namelijk een symetrisch profiel kiest heb je meer motorvermogen nodig om in de lucht te blijven als een niet symetisch profiel, omdat een a-symetisch profiel naast de motor ook lift geeft.

Het middendeel is 1.20 lang dus dat moet een slank profiel worden wil je een niet al te groot motorvermogen gebruiken. Neem je een slank profiel, dan zal dat wel weer resulteren in een hogere vliegsnelheid.
Elk gekozen compromie heeft dus zijn voor en nadelen.

Het wordt wel een mooi ding denk ik. Foto's van de bouw en van het uiteindelijke vliegen zou ik graag willen zien.

Groeten Maarten.

Han,

Het mag al duidelijk zijn welke vliegtuigen je voorkeur genieten alsook het welbepaalde era waarin ze werden ontworpen. Als dit zo goed wordt als de Lapidar dan kunnen wij enkel in spanning afwachten en.......................genieten.

Stevo

Han,

Je kan dit als vliegende vleugel zien, maar ook als een "gewoon" staart vliegtuig.

- Ik zou alles symmetrisch houden. Mischien dan inderdaad iets meer vermogen nodig, maar je hebt tenminste alles neutraal.
Symmetrisch profiel is drukpunts vast, dus groot snelheids bereik.

Probeer uit met een plaat modelletje (= ook symmetrisch)

Je hebt met die lange staart maar heel klein beetje up trimmen nodig.
Omdat je altijd met een beetje invals hoek vliegt zal je de straalpijpen iets omhoog moeten zetten, zodat ze tijdens het vliegen horizontaal staan.

- Eventueel wat stabieler maken door beetje tipverdraaing (graadje of 2-3) van de buitenste vleugels

- Wil je voor het middenstuk echt een S-slag profiel, doe dit dan heel matig en ook drukpunts neutraal. Bijvoorbeeld verdunnde EH1/9.
Geen (of heel weinig) tipverdraaing nodig dan. Zit dan al in profiel.

Wat dacht je trouwens van een test modelletje met een paar van die GWS 300 fannetjes?

Zo eindelijk tijd voor een antwoord.
Eind van de week nog al druk geweest met zakelijke belangen.

Zo jullie antwoorden bevestigen mijn eigen gedachten. Had ook al enige studie gedaan.
Het profiel EH1/9 heeft veel weg van eppler 0009.
Nog iets dunner de de bolling ligt nog iets meer naar voren.
Verder kan ik voor het middenstuk wel een klein beetje s-slag maken, Zodat er dan een beetje hoogteroer wordt ingebouwd, heb dat bij andere vliegendevleugels ook al eens met succes toegepast.(lapidar)
Ik heb namelijk een hekel aan omhoogstaande roeren, deze horen bij mij neutraal testaan.
Verder ben ik opzoek geweest naar geschikte fans maar daar kom ik nog niet uit, maar dat komt wel.
Dus sugesties voor fans en motoren zijn welkom.

Groeten Han.

Back