Vleugels glassen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Antony, 15 apr 2020.

  1. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb al vele vleugels en andere onderdelen van een glasmatje met lamineer epoxyhars voorzien.
    Hierna schuur ik de oneffenheden even weg en werk ik af met een laagje spuitplamuur, dan primer, dan kleur en dan vernis. Meestal zie je pas wanneer je een laagje spuitplamuur aanbrengt dat er hier en daar wat poriƫn nog open zijn, die moet ik dan wegplamuren. Ik heb eens de veel aangeraden manier van de overtollige epoxy weg te trekken met een creditcard toegepast en toen mocht ik een halve dag plamuren en 5 maal zoveel spuitplamuur aanbrengen voor ik het geheel effen kreeg. Dit doe ik dus nooit meer.
    De laatste jaren werk ik bij herstellingen veel met peel ply of afscheurweefsel om een mooi oppervlak te hebben zonder oneffenheden.

    Ik heb dit vandaag eens toegepast op een volledige vleugel, het geheel staat te drogen, ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Mvg A
    IMG_20200415_163242.jpg
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.935
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met peelply krijg je een ruw oppervlak.
    Peelply is officieel gemaakt om tussen 2 delen een goed hechtend oppervlak te krijgen, ruw dus.
    De enige goede methode om een vleugel te glassen is:
    Balsa voorbewerken met verdunde behangplaksel, zodat het minder poreus wordt.
    Dan epoxy met wat microballoons mengen en dat met een creditcard aanbrengen.
    Daarna eventueel nog een laagje verdunde epoxy aanbrengen met een zachte kwast of rollertje.
    Dan wordt het redelijk glad, de laatste keer dat ik het deed hoefde ik alleen maar wat te schuren en daarna te polijsten, toen had ik een hoogglans vleugel.

    GJ
     
  3. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Kun je dan ook eerst je mat er droog opleggen en dan pas de epoxy aanbrengen? Anders is het moeilijk om de mat meteen mooi op zijn plaatst te hebben bij driehoekige vleugels.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.935
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik leg de mat (of beter gezegd weefsel) er altijd droog op en giet dan wat epoxy erop, dat smeer je uit met de creditcard.

    GJ
     
  5. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.153
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com
    idem.
     
  6. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ga ik volgende keer proberen, heb je een exacte verhouding microbaloons - epoxy?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.935
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik gooi het er op gevoel bij.
    Het moet ongeveer zo dik worden als yoghurt, ietsje dunner.
    De microballoons zakken het weefsel in en vullen de gaten, de epoxy is alleen maar bindmiddel.
    Maar de epoxy schuurt een stuk makkelijker als er balloons in zitten.
    En om de holle balloons na het schuren weer af te dichten neem ik verdunde epoxy.
    Dus eerst mengen met hars/harder en dan een beetje, max 10% alcohol erbij.
    Dat als een verflaagje eroverheen en dan als het uitgehard is schuren waterproof 800-1200 en dan polijsten.
    Spiegelglad.

    GJ
     
    Antony vindt dit leuk.
  8. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    289
    Balsa voorbehandelen met verdunde behangplaksel. Gaat dat hout dan niet uitzetten en werken? Is het een idee om met porienvuller te werken?

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
  9. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb al in enkele filmpjes gezien dat een laagje goedkope haarlak op de balsa word gespoten om het zuigen tegen te gaan. Dat leek me ook wel handig.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.935
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet het ook niet drijfnat maken..
    Maar nee, je smeert het erop, laat het drogen en dan ga je verder.
    In mallenbouw doet men het altijd zo anders wordt het allemaal te zwaar.
    Als er 30% epoxy het balsa in zuigt kan je nooit licht bouwen, dus neem je cellulose.
    En waarom porienvuller, dat is duurder, stinkt en er zit talkpoeder in, dat de hechting minder maakt.
    Pakje stijfsel kost 99 cent en daar kan je 100 bomen balsa mee doen.

    Haarlak kan inderdaad ook, als de porien maar sluien.

    GJ
     
  11. Gerrit06

    Gerrit06

    Lid geworden:
    zaterdag
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Winterswijk
    Waarom afwerken met glasvlies en kunststof zoals epoxy. IS KRIMPFOLIE GEEN GOEDE VERVANGER. .
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.935
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Krimpfolie word niet zo stevig, het balsa eronder blijft zacht en kan deuken.
    Een mooie manier van afwerken is glasweefsel en epoxy en daar dan nog een laagje epoxy overheen, eventueel ingekleurd.
    Je kan het dan schuren met korreltje 1000 en verder naar 1500, daarna met polijstpasta.
    Je krijgt dan een hoogglans afwerking van pure epoxy.

    GJ
     
  13. Gerrit06

    Gerrit06

    Lid geworden:
    zaterdag
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Winterswijk
    Dank voor je reactie. Hee. Duidelijk.
     

Deel Deze Pagina