Vleugels piper j3 cub

• Topicstarter Topicstarter csinter
  • Startdatum Startdatum
C

csinter

Guest
Goedeavond,

Eerst zal ik me voorstellen..
Ik ben Christiaan en woon in de Westbeemster

Ik ben net nieuw met het bouwen van modelvliegtuigjes, heb wel ervaring met elektrisch vliegen en wil wat verder gaan...
Ik heb dus een Clip-wing cub j-3 aangeschaft vanaf conrad en schrok me eigelijk dood toen ik alles zag...

Maar niet getreurd gewoon bouwen eergister begonnen, de vleugels en deel van de romp zitten in elkaar..

Maar nu komt misschien een heel stomme vraag, Hoe scharnieren de vlappen van de vleugels (sorry voor de simpele termen).. ik heb me rot gezocht op de tekening en bouw schema...

Ik hoop hier meer informatie te kunnen krijgen en zal me hier heel wat mee gaan bezig houden!

Alvast bedankt

Christiaan

Als het vliegtuig niet al te groot is, wordt vaak per roervlak in de vleugel (aileron) twee stroken gewoon, maar wel stevig plakband gebruikt. Eén strook aan de bovenkant en een door de V-vormige groef aan de onderzijde. Er is in de modelbouwhandel speciaal scharniertape te koop.

In plaats van plakband kan je ook bekledingsfolie gebruiken.

In grotere modellen worden speciale modelbouwscharnieren gebruikt.

Hey,

Bedankt voor de snelle reactie...

Mijn vliegtuig wordt 1.41m breed, met ong 5 tot 7.5cc motortje...

Dus dat bevestig je als laatst, na het folieën en afmonteren zeg maar..

mvg Christiaan

Die QR werden mit den beigefügten Nylon-Scharnieren an den Tragflügeln befestigt.

Staat in de bouwbeschrijving .;)

Dus zijn er scharnieren bij .

Mvg Johan

Voor en model van die grootte met een verbrandingsmotor zou ik kiezen voor modelbouwscharnieren. Brandstofresten en tape vind ik niet zo'n goede combinatie.

Niet vergeten de scharnieren goed te borgen.

Ik heb net me dremel opgehaald en ga vandaag sleufjes in me vleugel frezen.
Ik lijm ze vast en zal ze borgen met mini spijkers.

Ook zal ik wat foto's uploaden en op het bouwverslag forum zetten ;)

Harstikke bedankt voor de reacties, er zullen ongetwijfeld meer vragen komen ;)

Mvg Christiaan

De sleuven die je met een dremel maakt zijn veel te groot voor scharnieren. Het scharnier moet goed passen en een beetje klemmen.

Met een mesje kan je sleufjes snijden en deze, afhankelijk van het toegepaste scharnier wat ruimer maken met een hulpgereedschap gemaakt van een wat dunner gemaakt mini-zaagblad (baby-zaagje).

Die coctail prikkers is ook een goed idee, en wat de dremel betreft.
Ik heb een 1mm boortje thuis liggen, net zo dik als het schaniertje.

Nogmaals bedankt ;)

Mvg Christiaan

Die coctail prikkers is ook een goed idee, en wat de dremel betreft.
Ik heb een 1mm boortje thuis liggen, net zo dik als het schaniertje.
1 mm? Veel te groot, insnijden met een mesje is meer dan goed genoeg. het scharnier moet klemmen in de slot.
Maak de gaatjes voor de borgpennen van onderaf en niet door en door. Ziet er een stuk mooier uit en is net zo effectief (wel even vastleggen met een drupje cyano).

Back