vleugels van balsa met fiber er overheen

Goeiedag allemaal,ik ben net van de week begonnen met DLG vliegen en ben hooked.Ik had tot vandaag een GP fling maar die is na een paar crashes en een hoop fiber en epoxy werk toch gestorven. Nu heb ik de tekeningen van Frans gekregen,maar ik wil eigenlijk de romp nog gebruiken en dan alleen een vleugel bouwen,zodat ik gewoon een beetje verder kan oefenen voordat ik iets beters koop(of ga maken).
Na alle draadje een beetje doorgewerkt te hebben,vraag ik me af of er ook bouwers zijn die de vleugel van balsa maken(net als de Mimi) en hem dan verstevigen met fiber en epoxy.
Dit is waarschijnlijk niet echt gewicht vriendelijk maar wel zo sterk denk ik.
Ik hoor het graag en ik moet zeggen dat er heel veel mooie kistjes op dit forum staan die door jullie zelf gebouwd zijn:thumbsup:

groet van Glen

Welkom op het forum Glen!

Ik heb soortgelijke vleugels gemaakt van XPS schuim met glas. Dat is een prima combo. Balsa en glas wordt zeker bulletproof, maar denk toch erg zwaar. Of je moet 1 of ander ultralicht balsa hebben...

Mijn 1e goed vliegende mini was ook een soort mimi, puur balsa met doorzichtige bespanning. grote gaten erin gefreesd en niet verder versterkt. Met die heb ik het begin van het gooien geleerd en echt alles daaraan is kapot gegaan, behalve de vleugel!
Zelfs van een vleugel van alleen balsa krijg je amper kapot dus..

Paar avondjes bouwen en je hebt een prachtige Mimi die tegen een stootje kan en prachtig vliegt :)

In mijn ervaring heeft de vleugel het minst te lijden. Ik heb met mijn spinnin birdy nu de 5de romp, en nog steeds de eerste vleugel. de ergste schade die ik aan de vleugel heb gehad is een mid-air. Een hapje uit de vleugel, was snel gerepareerd.
De romp daarentegen moet wel versterkt worden. en een extra richtingsroer bouwen is ook geen overbodige luxe.

Bedankt voor de reactie Sietse en Jorn,ik heb hem van massief balsa gemaakt en inderdaad,alles gaat kapot behalve de vleugel:rolleyes:.
Nu heb ik dus alleen nog maar een 1,5 m vleugel en geen romp meer.
Ik had vorige week al de tekeningen van de Mimi opgevraagd dus die gaat nu gebouwd worden,ik laat het wel weten op het andere draadje.

Glen

Back