Vleugels verstevigen

Hallo vliegliefhebbers,

Wie kan mij adviseren in het volgende?

Ik heb een ASH25 met ca. 6 meter span. Ondanks zijn prachtige vliegbeeld en zeer rustig vlieggedrag zijn naar mijn mening de vleugels erg flexibel. Gebogen vleugels zijn weliswaar een kenmerk van de ASH25 maar bij hoge snelheid, duikvlucht, klapperen ze te veel naar mijn mening. De vleugels zijn styro abachi (!).

De vraag: kan ik, zonder de vleugels negatief te beïnvloeden in algehele sterkte, carbonstaafjes verwerken in de vleugel. Bijvoorbeeld 1 meter staafjes/latjes van een paar millimeter te plaatsen door gleuven te maken?

Eventuele andere suggesties zijn uiteraard welkom.

Met vriendelijke groet
René

Welke fabrikant René?
En hoe ziet dat klapperen er uit, hoe snel gaat dat?
Is aansturing van je roeren spelingvrij en licht?
Foto's, detailfoto's?
FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten (sticky/belangrijk, permanent bovenaan in het Helpdesk subforum)

Ik heb gevraagd jouw draadje naar het Zweefvliegen subforum te verplaatsen, daar zit de specifieke kennis. Daarnaast is het Bouwtips vliegende modellen subforum eigenlijk bestemd voor het geven/verzamelen van tips. Verplaatsing kun je ook zelf aanvragen bij de moderatoren middels klik op het
report.gif
waarschuwingsbordje naast het openingsbericht.

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Hoe is de vleugel afgewerkt ? met folie of epoxy/glasvezel (of mogelijk met nog "iets" anders)

Dag Ron,

Dank voor je reactie.

Ik weet niet welke fabrikant het is. Ik heb deze prachtige kist 4 jaar geleden gekocht in Duitsland van een man die een waar pakhuis met grote schaalzwevers had. Ik denk derhalve een Duitse leverancier. De vleugelbevestiging is op basis van een metalen strip. Geen rondstaal.

Het sturen gaat uitstekend. Het gehele vlieggedrag is verder ok. Ik start met een e-fly pro boven op de romp vanaf de grond. Hij heeft een snelle start. Is snel van de grond. Indien de ondergrond hobbelig is dan zie je de vleugels op en neer gaan. Door de lengte bijna kronkelen. Als of er een golf van de tip naar de romp gaat. Datzelfde zie je ook bij een duikvlucht. Ik doe er geen gekke dingen mee. Vermijd de hoge krachten op de vleugels. Maar een leuke low pass hoort er toch bij...

Ik heb gehoord dat indien je in de vleugels snijdt je de stevigheid van de vleugelbouw beïnvloedt. Ik wilde echter met carbon 1 of 2 latjes verwerken in beide vleugels.

Heb je genoeg info? Dank je voor je meedenken! Ik waardeer het!

Met vriendelijke groet
René

Foto's heb ik niet. Het klapperen gaat niet snel. Het woord is derhalve niet correct omdat het snel suggereert. Bij een duikvlucht beïnvloedt het gewoon het stille beeld. De aansturing is spelingvrij.

Oracover vervangen door glas en/of carbonweefsel + epoxy voegt behalve gewicht :( ook extra stevigheid toe :-) ...

De vraag: kan ik, zonder de vleugels negatief te beïnvloeden in algehele sterkte, carbonstaafjes verwerken in de vleugel. Bijvoorbeeld 1 meter staafjes/latjes van een paar millimeter te plaatsen door gleuven te maken?

Zo'n modificatie kan heel slecht uitpakken wat betreft de fluttergedrag van de vleugel. Verkeerd geplaatste carbon (= teveel naar voren) kan destructieve flutter introduceren die veel erger is dan het doogbuigen en golven van de vleugel. Dit gevaar wordt waarschijnlijk nog groter doordat de abachi huid niet meer intact is.

Eigenlijk is het doorbuigen van een vleugel best gunstig zolang het maar niet fluttert of breekt.

En het kan er best mooi uitzien :D
[URL="
ETA - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben niet zo'n bouwer (kan steeds meer en netjes) dat ik al vleugels kan aanpassen met bijvoorbeeld glas of andere kunststof. Hoewel ik dat best mooi zou vinden. Het is geen zware kist. Heeft weinig hoogteverlies bij een normale glijvlucht.

Hallo PH,

Ik begrijp je punt. Ik denk dat ik dan maar moet accepteren. En ja... het filmpje ken ik! Prachtig hè? De esthetica van zweefvliegen ten top! Mijn ASH heeft dat in iets mindere mate ook. De 25 blijft speciaal. Je ziet er niet veel.

Dank je voor je advies!

Met vriendelijke groet
Rene

Afgaand op de vleugelverbinder (vlakstaal rechtop staand) is het geen jonge kist, maar vrijwel zeker nog uit de vorige eeuw (jaren 90?). Dat soort vleugels zijn toch met andere normen gebouwd dan tegenwoordig ...
Is dat erg? Nee, maar je moet er niet mee willen gaan vliegen zoals je van recentere kisten mag verwachten. Wil je dat toch dan zul je hem moeten verstevigen.

Dat zou ik als volgt aanpakken:
  • folie eraf
  • abachi over een bepaalde breedte en de hele spanwijdte verwijderen. Optimaal is taps en op het dikste punt van de vleugel. Die ruimte opvullen met ... tja de eerste gedachte is carbon ... Maar als de bestaande ligger niet uit carbon bestaat, zal de carbon toevoeging alles moeten opvangen (vanwege het verschil in elasticiteit). Dus hopelijk kun je na verwijderen van het Abachi zien uit wat voor materiaal de ligger is opgebouwd. Anders glas of Kevlar?
    Je zult moeten afstemmen met iemand die verstand heeft van sterkteberekeningen om uit te vogelen hoeveel materiaal je nodig hebt.
  • Tot slot de hele vleugel overtrekken met diagonaal glas, of beter carbon.
Op deze manier krijg je een goede tot knetterharde vleugel. Maar hij wordt zeker een kilo zwaarder ... en jij een paar honderd euro's armer. :shock:

Dirk (2)

Dag Dirk,

Tja de goede oude tijd.... Ik denk dat ik m accepteer zoals hij is. Gezien de complexiteit en de investering. Gewoon een prachtKist om mee te vliegen en dat kan nog vele jaren.

Dank voor alle reacties van een ieder! Veel vliegplezier!

Met vriendelijke groet
Rene

Dank je voor het linkje naar het met papier indekken. Hoewel het best een oplossing kan zijn vind ik het oppervlak na het verlijmen niet bij de strakke lak van de ASH passen. Wel leuk om te lezen!

Dank je Ron voor het lesje aërodynamica. Mijn opmerking was er meer op gericht om aan te geven dat verzwaren van de vleugels nog acceptabel is gezien het totaalgewicht.

Back