Vleugelservo's Alpina 4001E

Voor een clublid stel ik even de vraag of er wellicht even meegedacht kan worden t.a.v. de te kiezen vleugelservo's voor een Alpina 4001E.

In de handleiding wordt er gesproken over rondom Graupner DES servo's, maar die zijn peperduur. Nu moet er absoluut geen troep in komen, maar wellicht zijn er alternatieven mogelijk die iets gunstiger geprijst zijn en toch betrouwbaar en goed functioneren. Te denken aan merken als Hitec of Futaba.

Hierbij nog wat aandachtspunten/vragen:

De maximale dikte voor de servo's is 13mm ivm inbouwdiepte.

Is metal gear de beste keuze (ivm speling/flutter), of bv beter alleen voor de flaps?

In de romp kunnen gewoon dikke standaard servo's. Hierdoor is het wellicht niet nodig om voor metal gear te kiezen ivm bovenstaande overwegingen.

Hopelijk kan er voor hem even worden meegedacht en een goede afweging/selectie gemaakt. Ikzelf zie soms ook, door alle typen en merken, het bos niet meer en heb verder weinig ervaring met het wat 'duurdere' segment servo's.

Als je Graupner DES duur vindt, moet je geen Alpina nemen. :rolleyes:

In mijn Alpina zitten MPX micro digi's van 15 mm.
Toentertijd ± € 45,- per stuk. Deze zijn nauwkeurig en (voldoende) sterk.

Graupner DES's zijn veelal sterker en precies genoeg, bovendien ligt de prijs een slag lager dan die 45 euro's die ik toentertijd heb neergeteld.

Dirk

Misschien doet het minder pijn als hij eens naar Graupner DS-servo's heeft gekeken. Één letter minder, maar 2 tot 3 keer zo duur ... (wel erg goed naar ik heb gehoord).

Wat ik nog even vergeet te zeggen is dat hij met de dure des servo's de servo's uit de handleiding van de Alpina bedoeld. Deze kosten €100,- per stuk.

Hoe zit het met de speling van dergelijke €40 a €50,- metal gear servo's? Zijn deze goed toepasbaar op hoogte en aileron, of beter toch kiezen voor nylon?

Servos voor de Alpina 4001E volgens Tangent (servoempfehlung):
vleugel: 4* DS3288 - ca. 50€/st
romp: 2* DES658 - ca. 35€/st
ev. nog 2 voor de stoorkleppen: DES 586 ca. 25€/st

Futaba S3150 vleugelservos kun je vinden voor 36.50€/st (Albatros - Belgie)

mss voldoen de S3150 servo's wel?
zitten ook in F3J toestellen tot 4meter die toch vaak erg veel te verduren krijgen (lierstarts, slechte landingen, snel draaien en keren laag bij de grond en vooral het hard in de remmen gaan met flaps/butterfly)
deze zijn ook niet heeeel erg duur.

A. ik neem bij voorkeur een zo dik mogelijke servo. Dan is het eindtandwiel ook groter, en kan alleen daardoor al veel meer hebben. Dus zou ik gaan voor 15 mm in de vleugels.

Maar ...
B. Die S3150's zijn idd. heel erg goed. en qua prijs meer dan acceptabel.

C. kunststof tandwielen hebben (bij de betere servo's) oha. minder speling, maar (zoals je bij S3150 ziet) metaal zonder speling is zeker mogelijk. Ik heb geen idee hoe die carbonite-tandwielen het doen qua speling en door de tijd heen.

Dirk.

Dank dirk, de Futaba's, daar gaan we even naar kijken. De servogaten hebben we bij een vleugel tot op het hout uitgekrabt. De minimale diepte is 14mm. We gaan het verder bespreken.

Heb nu zelf een aantal Hitec hd standaard servo's aangeschaft voor mijn Bot en Focus, en deze hebben carbonite tandwielen. De servo is echt absoluut 100% speling vrij. Hoe dit door de tijd heen zal zijn is een kwestie van afwachten.

Back