vleugelservo's

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door wvl, 20 mei 2003.

  1. wvl

    wvl Guest

    Op een vorig bericht had ik een vraag gepost, hoe ailerons met bowdenkabels en 1 servo aan te sturen waren.
    Ik heb nu zelf ondervonden dat het moeilijk is om zonder wrijving via de bowdenkabels de sturing te laten werken.

    Ik ben van plan om 2 hitec HS-81 microservo's in te bouwen in de vleugel, dicht bij de ailerons.

    Heeft iemand suggesties of opmerkingen?

    thanx
    WVL
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Als je gedifferenteerde uitslag wilt hebben, bouw dat dan in met je stuurhevels.

    Stuurstang afstand: afstand servo gat - roerhorn gat
    Scharnier afstand: afstand servo draaipunt - scharnierlijn roer.

    Zit de servo bovenin gebouwd:
    stuurstang afstand korter dan scharnier afstand.

    Zit de servo onderin:
    stuurstang afstand langer dan scharnier afstand.

    Tekening zou handig zijn :?
     
  3. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ben blij dat ik een computer zender heb.....

    Als ik het met het verhaal van harold zou moeten doen...
    Heb het nu 3 maal gelezen, weet nog steeds niet wat hij bedoelt

    Tekening graag.
     
  4. wvl

    wvl Guest

    Inderdaad, een computerzender is toch makkelijk.

    Bijkomend vraagje: ik heb (goedkope) Jamara XT mini servo's gekocht. Heeft iemand hier goede (of slechte) ervaring mee?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Getekend is de servoschijf in de stand neutraal, de stuurstang is echter 45graden t.o.v. de neutraal verplaatst. Stel je maar eens voor wat de verticale beweging van de stuurstang is bij een uitslag van 45 naar links respectievelijk rechts. De uitslag naar boven is slechts 0.4 maal de uitslag naar beneden. Hetzelfde verhaal is ook op te hangen voor de plaatsing van het heveltje op een stuurvlak.

    Met een computerzender gooi je in het geval van rolroerdifferentiëring uitslag (of kracht) weg.

    [​IMG]
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Bedankt Ron. Mooi plaatje.

    Goed punt over die servo kracht. Kom soms tegen dat mensen minder dan 50% van de totale servo weg gebruiken :?

    @wvl.
    Meeste servo's komen allemaal uit dezelfde fabriek. Die XT mini servootjes zijn bruikbaar voor rolroeren van behoorlijk grote vliegtuigen. Zeg tot 6.5 cc maat (of 16 cellen kisten als je "echte" motoren gebruikt :p ), maar dan niet 3D of erg snel.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    reageren je roeren wel sneller :wink: :wink: :wink: :wink:
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Als je servo's sterk genoeg zijn wel.
    Anders valt dat tegen. Kreunend naar de gewenste stand...
     
  9. Bob

    Bob Guest

    Hoi,

    nog even ter info van Harold's tekst een tekening (tenminste ik hoop dat hij dit bedoelde met boven en onder) van servo inbouw bij rolroeren en flaps:

    [​IMG]

    in de pagina ervoor http://www.f3x.com/howto/modelassy.htm staat nog wat tekst en uitleg...

    Misschien draagt dit plaatje ook nog wat bij? Die van Ron is verder ook erg duidelijk volgens mij.

    Groet Bob
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Alleen tekening A1.1 geeft de gewenste differentieëring, maar hier bij loopt de stuurstang bijna dwars door de achterlijst, wat constructief niet wenselijk is.

    Beter is het om de servo hevel en de rolroer hevel aan de zelfde kant van de vleugel te monteren.

    Als je ze beide aan de bovenkant van de vleugel hebt moet de servo hevel in neutrale stand iets naar achteren wijzen om de gewenste differentieëring te verkrijgen.

    Monteer je zowel de servohevel als de rolroer hevel aan de onderkant van de vleugel dan moet de servohevel in neutrale stand iets naar voren wijzen.
     
  11. Bob

    Bob Guest

    @Bert

    A1.1 is inderdaad voor rolroeren de juiste montage manier in dit geval. Of het constructief niet wenselijk is?! Tja ik bouw nu een zweefvliegtuig voor aan de helling, de Focus Extreme. Dit model wordt voor snelheid geoptimaliseerd... ik probeer alle hevels binnen het vleugelprofiel te behouden voor de minste luchtweerstand! Dus voor mij wordt het zelfs A1.1 met verkorte rolroerhevel en dus erg wenselijk dat alles binnen de vleugel ligt ;)

    Groet Bob
     

Deel Deze Pagina