Ik heb tot nu toe alleen maar zwevers gehad waarvan de vleugels uit 2 delen bestonden . Hoe zit dat nu met modellen zoals de Introduction F5J of gergelijke ? Zijn dat 3 delen en hoe worden die verbonden ? Graag wat foto's ook indien mogelijk ? Mijn vraag is vooral naaar transport van die modellen toe gericht en dan opbouw op terrein . Bij ons in de club vliegt er niemand met dergelijke modellen . Misschien moet ik daar eens verandering in brengen ?
Blz 25 26 27 28 van de manuel staan de onderdelen van schuine vebinding http://hoellein.com/downloads/pdf-artikel/gruener/Inside-manual.v2.pdf
Misschien helpt dit: Driedelige vleugel. Vleugeltip met rechthoekige stalen bevestigingspen, connector voor de servo en twee metalen paspennen. Vleugelmiddendeel met connector, twee gaten voor de paspennen en net zichtbaar de rechthoekige opening voor de stalen paspen. Achter de opening zit een rechthoekig messing profiel. Connector bevestigd, en de stalen pen deels in het messing profiel geschoven. De twee delen tegen elkaar. Het geheel wordt gezekerd door over de naad, rondom de vleugel een strook plakband aan te brengen.
Bij de Introduction lijkt het als op de foto's maar dan met 2 handige klemmetjes. Geen plakband en zo nodig.
Plakband heeft ook een aerodynamische functie. Aan de bovenzijde van de vleugel heerst onderdruk (bij normaal vliegen) en aan de onderzijde overdruk. Als er een spleet is tussen de helften zal er een luchtstroming zijn door die spleet. Dat vermindert de effectiviteit van de vleugel. Er zijn toestellen met een schuimafdichting, maar iha wordt daarvoor toch een plakbandje gebruikt, meestal vanaf de flap of rolroer naar voren tot net voorbij de neus aan de onderzijde. Wanneer prestaties niet echt belangrijk zijn kan je ook met alleen een klipje of bv magneten werken.
Klopt helemaal Rick, echter in dit specifieke geval; als je de vleugel zuiver bouwt heb je geen spleet.