Vlieg-handschoenen voor in de winter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 dec 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb nu een paar keer gevlogen bij een graad van 5 -10 en niet teveel wind. Dat is goed te doen op de handen na.
    Dunne tank-handschoentjes zijn echter te koud en dunne leren handschoenen zijn te stug. Ik heb met de laatste te weinig gevoel in de knuppels. Ik stuur n.l. met duim en wijsvinger.
    Op internet zag ik (vrij dure) handschoenen van Sealskinz. Zou dat wat zijn?
    Ik zoek iets waar geen wind doorheen gaat.
    Iemand suggesties?
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Bij mij werkt geen enkele handschoen, bij elke vorm van handschoen verlies ik het gevoel in de vingertoppen. Het enigste wat je kan proberen is om de topjes weg te knippen van de duim en wijsvinger, misschien dat dit dan wel een beetje werkt. Voor mij is buitenvliegen in de winter nu een probleem, zeker nu het richting het vriespunt gaat. Mijn donorhuid op het voorhoofd voelt dan zo koud aan dat het zelfs pijn doet. Daar zit helaas geen vet tussen huid en bot...….. een wollen muts helpt wel, maar daar zit geen klep aan om de zon uit het gezicht te weren en een zonnebril is niet zalig makend in deze.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Spijtig te lezen over je gebrek.
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Een zender-mof helpt ook goed. Ik heb jaren in de winter bijna elke zondag gevaren met een RC-Laser zeilboot. Daarbij heb je alleen maar twee sticks nodig, sturen en je schoot bedienen. Mocht je echter nog allerlei switches en schuifkanalen moeten bedienen dan wordt het een ander verhaal.
    's Winters vliegen doe ik niet meer, als de temperatuur onder 7-8 graden zakt gaan mijn gewrichten in mijn handen opzetten en verlies ik ook gevoeligheid in mijn vingers. Bij het zeilen en een zender-mof had ik daar geen last van.
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Op Banggood staan goedkope handschoenen zonder vingertoppen 5,25euro met kleine verwarmingselementen, indien je deze aan de bovenkant van je hand doet dan blijf je redelijk lekkere warme handen houden tot een graadje of 5-6 , denk wel even om de USB adapter mee te bestellen waarop je dan een lipo kunt aansluiten.

    mvg André
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, ik dacht ook altijd dat handschoenen een no go waren.
    Maar ik wil toch minstens 1 dag vliegen, als er bijv. een VGG Midwintermeeting is:
    [​IMG] [​IMG]
    Dit zijn mijn wollen thermo handschoenen, al vele malen keurig gerestaureerd.
    Ik heb er bijna net zoveel gevoel mee als met mijn blote vingers.
    Uiteraard ga je onder dat soort omstandigheden niet vliegen met zaken waar 1% minder controle meteen grote problemen betekent. Geen F2B, dus.
    Deze dag op vliegveld marknesse was een bijzondere: onder nul en in lichte sneeuwbuitjes, af en toe 25 minuten boven gebleven door wat alleen maar thermiek geweest kan zijn.
    Een paar jaar terug bij Nijverdal iets vergelijkbaars.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan niet met handschoenen vliegen, dan is het gevoel weg.
    Met mijn Graupner zender is het in de winter wel te doen, zorgen dat je uit de wind blijft.
    Maar de Jeti DS16 was altiijd koud, ook in de zomer, een van de redenen waarom ik hem weggedaan heb.
    Over jouw Mutiplex zou je zoals Hans zegt een zendermof kunnen kopen, je hebt ze zelfs met verwarming.
    En als je toch handschoenen wil proberen, koop gewoon goedkope handschoenen en knip de topjes van de vingers (van de handschoenen natuurlijk).

    PS, ik ben volgende week weer thuis.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik was bij diezelfde VGG meeting in Marknesse, prachtige dag! Slepen in de sneeuw, echt geweldig.
    Met de regenhoes om de zenderpult ("zendermof") om de wind van de handen te houden was het prima te doen, geen koude handen gehad. Hele dag door gesleept, als ik me goed herinner minimaal 40a50 keer (bij gebrek aan meer zwevers :) ).

    Een deel van de truuk is zorgen dat je romp en ledematen warm blijven. Als die al koud worden, worden je handen nog veel kouder. Nu helpt het op zich dat ik van mezelf al redelijk goed geisoleerd ben :).
    Voor de benen: Warme sokken en goede schoenen, thermo-ondergoed en bij wat meer wind een extra regenbroek oid, als het maar winddicht is.
    Voor het bovenlichaam genoeg lagen om het warm te houden (thermo hemd, ademend shirt met lange mouwen, fleece, winddichte jas). Sjaal om de nek warm te houden en een muts over de pet.om het hoofd warm te houden (je verliest 60% van je warmte via je hoofd..).
    En dan iets om je handen uit de wind e houden. handschoenen kan, al is dat niet ieders ding. Een zendermof kan ook een geode optie zijn, dat is wat ik gebruik bij koudere dagen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    idd. een heel wijdverbreid misverstand en een mooi voorbeeld hoe je met (foutief) onderzoek kunt aantonen wat wel/niet (doorhalen wat wordt gewenst) aangetoond moet worden.
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij die Decathlon handschoenen moet je nog steeds de duim afknippen.
    Met een handzender stuur je met je duim.

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb nagenoeg gevonden wat ik zocht bij Welkoop. Het zijn nauwsluitende-, dunne handschoenen van Color Line en wel de Bouncing Black.
    Voor € 5,95 durf ik de gok wel aan. Ze geven meer gevoel dan mijn dunne leren handschoenen. Ik denk dat de vingertoppen er aan kunnen bijven zitten.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat wel zo is, is dat het "sensortje" in je lichaam, wat bepaalt of je het koud hebt of niet, ergens in je hals zit.
    Je bent dus wel gevoeliger voor warmteverlies in je hoofd, en het is ook reden dat een sjaal zowel in warme als koude klimaten helpt.
    Maar dat is meer "het gevoel" dan dat je werkelijk via je hoofd warmte verliest. Kou op je hoofd of je nek, voel je gelijk, afkoeling van je lichaam via de ledematen, dan moet echt je hele lichaam afkoelen voor je er last van hebt (lokale pijn t.g.v. kou, zoals dooie vingertoppen etc, daargelaten).
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.824
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoe zou het voelen als je van die latex handschoenen gebruikt?
    De directe wind komt dan niet op je handen.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik weet wel, dat als mijn vrouw naar de kerstmarkt in Duitsland wil (en ik mee moet), het heel veel uitmaakt als ik de capusjon (hoe schrijf je dat eigenlijk?) op heb.
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Het is wat complexer.
    Een tijd geleden een studie gelezen over verlies van warmte bij de mens.
    Cijfers en zo weet ik niet meer, maar in het kort komt het erop neer dat de hoeveelheid warmte die je verliest via bepaalde delen van je lichaam afhankelijk is van welk soort/ras mens je bent. Gebleken is dat een Eskimo een heel ander warmteverlies heeft dan een mens die geëvalueerd is ronde de evenaar.
    Mensen met een heel donkere huis verliezen b.v. warmte over hun gehele lichaam. Terwijl b.v. blanken via de benen relatief weinig warmte verliezen en zo meer.
    Ik kan het met - 10 en geen wind goed uithouden met een spijkerbroek en een goede jas en muts. Trek ik alleen een spijkerjas en een spijkerbroek aan de gaat het fout.
    Kan de link naar de studie helaas niet vinden.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met dank aan mijn naamgenoot het filmpje van het treffen in 2013 (time flies..), met mooie plaatjes van het vliegen in de sneeuw..

     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik denk dat als eerste de uitstekende delen afkoelen. Het bloed zal wel naar de borstkas trekken.
    Nou heb ik zelf wel een uitstekend deel, wat nooit koud wordt. Nou ja, misschien op de Noord-Pool!?
     

Deel Deze Pagina