vlieg les gevraagd

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door collin17, 5 sep 2015.

  1. collin17

    collin17

    Lid geworden:
    10 jan 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    zundert
    Is er hier iemand in de buurt van Breda of antwerpen die mij vliegles kan geven?
    Zowel heli als vliegtuig?
    Ik heb zelf nog niets qua heli of kist.
    Wil eerst eens kijken wat ik het leukste vindt.
    Heb 5 brandstof boten liggen dus de aanleg voor modelbouw is er zeker.
    Zou dit eventueel ook tegen betaling willen doen.

    Groet.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het virus is besmettelijk ;-)

    zoek een vliegclub op in de buurt...
    ga daar eens een praatje maken, laat je informeren over materiaal, zender en toestel.
    kijk of het persoonlijk een beetje matcht..

    bij vliegtuigen, in de meeste clubs staan er wel een paar trainers niets te doen, kun je vaak vlot overnemen.

    heli's, dat is vaak lastiger. aangezien een heli niet specifiek beginnersspul is.

    kijk waar je mee wilt beginnen.
    vliegtuigen is wat makkelijker, heli's is gewoon lastig om te beginnen.
    maar, een helipiloot die gaat vliegtuigvliegen heeft erg weinig problemen doorgaans ;-)

    net wat je wilt...
     
  3. robbedoes

    robbedoes Guest

    Bij jou in de buurt (Bosschenhoofd) zit een modelheli winkel. Volgens mij geven die ook vlieglessen maar ga daar in ieder geval eens praten. En anders kunnen die jou wellicht advies geven.

    Groetjes Robert
     
  4. collin17

    collin17

    Lid geworden:
    10 jan 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    zundert
    Dat is het juist... wil kijken wat bij mij past.
    Ben al heel m'n leven gepassioneerd door iets wat vliegt.
    Mijn gedachten gaat nu meer uit naar een vliegtuig.
    Heb wel wat kleine helis gehad 4 kanaals indoor en dat ging goed.

    In bosschenhoofd zit er een winkel inderdaad die ook vliegles geven die heb ik al gebeld voor een paar lessen.
    Is alleen met meerdere mensen dus niet 1 op 1...
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Easy star vliegtuig of een clone daarvan is altijd goed, minder kwetsbare aandrijving ipv een hoogdekker trainer. Heli is idd een ander verhaal maar zeker haalbaar.

    Mvg
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Waar staat je gas stick nu, links of rechts..
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Zonder reclame te maken... Bij RC Heliparts zit je wel op de goede plek wat betreft kennis van helivliegen. Denk dat je niet 1 2 3 reƫel een keuze kan maken wat je het leukste vind om te vliegen tot je beide werelden enigsinds onder de knie hebt. Als je gevoel vliegtuig zegt.. Ga daar dan mee aan de slag.

    Ikzelf vlieg beiden, vliegtuigen al ruim 15 jaar. Helivliegen vind ik leuk voor er bij, het leer traject was schitterend en uitdagender dan het leren vleugel vliegen. Maar uiteindelijk bied voor mij het vleugel vliegen met grote schaalmodellen met starten en landing weer meer uitdaging. Een heli hang je stil en zet je neer, easy.

    Kortom een erg persoonlijke keuze. Beiden tegelijk oppakken.. Zou de focus op een kant leggen.

    Wil je vleugel vliegen, word het dan simpel met schuim zoals een easystar of ga je direct voor een "echter " vliegtuig zoals een Calmato? Ook daar zit weer een wereld van verschil wat betreft beleving en leertraject.

    Kijk of je bij een club een proefles met een vliegtuig kan krijgen ( aan de kabel met een leraar- leerling systeem ) en idem bij RCHP om iets af te tasten...

    Succes
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    heli is het moeilijkste. moet je echt niet te licht over denken...
    lessen met meerdere mensen bij een bedrijf is dan ook niet zo raar.
    de leerling moet met name het gevoel in de vingers krijgen (gewoon veel vliegen), de leraar kan vaak wel heel wat langer mee.

    dus leerling vliegt, volgende leerling wacht en volgt.

    of jij het wat vind? dat moet je zelf bepalen.
    heli's zijn technisch een heel stuk complexer, zijn duurder, hebben standaard veel schade na een crash, en vergen ook nog eens meer van de piloot.
    daarentegen vind ik een heli veel uitdagender om te vliegen.

    ik vlieg dus ook beide.
    vlieg nu 8 a 9 jaar heli, zelf aangeleerd.
    vlieg nu 2 jaar ong vliegtuig.
    heli vind ik nog steeds het leukst. pak ik ook het snelst. met de heli heb je veel minder last van wind, dus ga je ook sneller..
    vliegtuig vind ik ook leuk.. met name bouwen, en je eigen ding in een toestel laten zien.
    daarna ook vliegen tot het ding er weer uit komt ;-)
    maar ik blijf vliegtuigen wat "tammer" vinden. gevoel, ik weet het. kan het lastig omschrijven

    Dat is echt je eigen keuze. moet je ff uit zien te vinden...
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    @Student, ik begrijp wel dat je zegt dat heli (zo) moeilijk is maar..

    Volgens mij kunnen er heel veel het leren, maar weet je wat de vraag is.. hoe graag willen ze het kunnen?!

    Is het een bevlieging of wil je het echt met de volle 200 procent kunnen.. maw hoe gedreven ben je om het te willen leren.. en hoe leuk vind je het om ook aan de heli te werken.

    Bij mij was het simpel, ik MOEST EN ZOU het kunnen, punt. En het technische gedeelte interesseerde me in het begin weinig maar door herstellingen te doen is het me wel gaan interesseren.

    En zie nu, ik kan het, ok op amateur basis maar we vliegen er toch maar fijn mee rond he.

    En het is waar, zelfs gewoon (stevig) rond vliegen met een heli is leuker dan met een vliegtuig, kleine stuurfoutjes zie je haast niet met een vliegtuig, met een heli wel. (Persoonl mening he)


    Bij deze wil ik wel zeker nog zeggen dat mooie,honderd procent foutloze figuren vliegen met een acro modelvliegtuig ook zeker een zware uitdaging is en een niet te onderschatten kunde vereist. de wedstrijd mensen zullen dit zeker beamen. Of zoek en draai maar is thermiek met een zwevertje op zeer lage hoogte (en dan bedoel ik echt laag he).. ook dit is zeker een uitdaging.


    Maar gewoon wat rondvliegen met een modelvliegtuig is zeker eenvoudiger dan gewoon wat rondvliegen met de heli, dat is een feit.

    Maar vlieg anders bvb je planken ipv je heli's wel is met veel wind he student dan ga je waarsch wel ineens veel meer uitdaging aan ze hebben ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2015
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Rondvliegen met een heli is nagenoeg exact hetzelfde als met een vliegtuig. Alleen minder stabiel.

    De uitdaging van het plank vliegen hang simpelweg van het type vliegtuig af. Met een Calmato kan je eens leuk stoeien met meer wind. Maar mijn 1:3 schaal WO I dubbeldekker a 16 kg bied bij 3 bft crosswind al meer uitdaging met landen. Oftewel...

    De moeilijkheidsgraad van plank vliegen is misschien nog wel diverser dan bij helivliegen.

    Jij kan als leerling niet leren vliegen met een grote schaal warbird, wel met een getemde 3D heli... Vliegtuigen zijn veel meer onderhevig aan specifieke karaktertrekjes en vliegeigenschappen.

    Kan je eenmaal helivliegen, dan vlieg je practisch met elk type heli weg.

    Edit: behalve met non estab rigid multiblade, dat is een slag apart
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2015
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D wou je eens een rondje met mijn 450 size BO105 proberen? ;)
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Haha Bert, scherp! Mede dankzij de staart rotor problemen van mijn MD500 multiblade

    Rigid multiblade non estab is de grote uitzondering op de regel. Wat ik bedoelde en dat weet jij ook wel: 250-700 size, flybar of estab met of zonder romp, electro brandstof of turbine... Ze zijn minder onderhevig aan de welbekende eigenschappen die bij vliegtuigen onderling zo kunnen verschillen. Stall snelheid, type motortorqe bij taildraggers etc etc etc.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @easy:
    bij mij was het ongeveer hetzelfde..
    ik vond de techniek leuk, had een hal ter beschikking (maar ook niet meer)
    en toendertijd genoeg tijd.
    vliegtuigen heb je toch al vlot weer een veldje voor nodig etc.

    En ik weet echt wel dat figuren moeilijk zat zijn..
    Ga je dat soort dingen doen, is heli en vliegtuig gewoon moeilijk.
    alleen als ik vliegtuig vlieg, kan ik op mn gemakkie even rondkijken om te zien waar andere vliegers zijn, of wat er naast me gebeurt. je bent dan dus geen F3A figuur aan het doen of zo ;-)
    5 sec zonder stickinput kan makkelijk, en kijk je terug is het toestel alleen rechtuit gevlogen.
    bij een heli gebeuren er dan nog wel eens spannende dingen. daar kijk je niet zomaar ff rond, doorgaans.

    die vliegeigenschappen is ook een dingetje wat ik zo grappig vind bij vliegtuigen.
    het uitvinden, en er mee omgaan.
    en je kunt nog eens een dingetje in elkaar zetten, en gewoon goedkoop iets uitproberen.
    bij heli's kost het al vlot een prak geld..

    maar het gevoel blijft toch de heli op de eerste plaats zetten ;-)
    al zijn beide gewoon erg leuk, met hun eigen dingetjes.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  14. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vind (maar wie ben ik) een heli zeker moeilijker vliegen, vooral nose-in, maar als het op landen aankomt is een vliegtuig heel veel lastiger. Ook kun je inderdaad bij een vliegtuig even aan iets anders denken of aan je neus krabbelen, dat wordt bij een heli al snel afgestraft!

    Ook als het fout dreigt te gaan hang je een heli gewoon even (nouja, gewoon even) stil, en daar houdt een vliegtuig ook niet bepaald van, die gaat door.
    Maar ik denk dat je een speciaal metertje hebt wat aangeeft wat je leuker vindt, heli of wings, dat metertje zit aan de linkerkant in je borstkast, ....je hart :).

    Nog voordat je zelf iets gevlogen hebt geeft dat al aan door tikken per minuut wat jij het leukst vindt, ....Wat voel je als je een vliegtuig in de lucht ziet en wat voel je bij een heli.
    Ik vind bv helivliegen echt leuk, maar als ik een mooie schaalkist netjes een circuit zie vliegen voor een goede landing doet dat mij het meest....... het tegenovergestelde van Student dus :)

    Maar zoals bij zoveel dingen, waarom de hele wereld haten om een? als je heli vliegt kan vliegtuig daar best bij of andersom, maar begin met dat waarbij het metertje het snelst tikt, daarbij zul je ook het meest doorzetten als het even tegen zit, en dus uiteindelijk het meest van deze geweldige hobby kunnen genieten.

    Succes met je keuze,
    Jan
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begreep je wel, Merlijn, en zeer zeker heb in bepaalde opzichten 100% gelijk, maar zelfs ik had bijvoorbeeld niet verwacht hoe simpelweg een andere Canopy het karakter van een heli volkomen kunnen veranderen...

    V.w.b. heli/vliegtuig: Ik heb bij vliegtuigen de landing nooit moeilijker gevonden dan welk ander onderdeel van de vlucht ook. Wel riskanter (dingen breken pas als ze de grond raken....) en er is in die laatste kritieke momenten geen tijd meer voor correctie, maar absoluut niet moeilijker: als je verkenning (landingsscircuit) en aansluitende nadering goed is, is je landing nog slechts een "truukje" wat altijd lukt.... (en als je dan het argument van de plotselinge windvlaag opwerpt: dan heb je niet goed opgelet op de locale omstandigheden tijdens je circuit en laatste nadering)

    Bij heli's blijf ik de orientatie als het lastigste ervaren, en persoonlijk, ook al omdat ik geen reet geef om "kijk mij eens", is mijn gehele manier van vliegen gericht op het voorkomen van verlies van orientatie, in plaats van het leren vliegen in alle orientaties: Simpele reden daarvoor is dat ik dezelfde filosofie aanhang als de 1:1 luchtvaart: crashen hoort er NIET bij in mijn optiek. Dat ik daarbij niet op de kop of in andere rare orientaties vlieg, interesseert me niet in het minst: echte helipiloten vliegen ook niet op de kop, vliegen ook niet achterstevoren in hun stoel.

    Maar in dat opzicht moet iedereen doen wat hij zelf het leukst vind, en om eerlijk te zijn behoort "als ik alles weer onbeschadigd in de auto laad" absoluut tot een van de leukste momenten van de vliegmiddag....
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik vind landen ook niet per se moeilijk..
    is meer de mindset: bij een heli is de vlucht "stressvol", landen juist niet.
    je hangt hem stil.. daar ben je ooit mee begonnen, is als het goed is een ding waarvan de automatismes heel diep ingebakken zitten..
    bij een vliegtuig is dat dus ergens het spannendste van de vlucht.
    Daarnaast hebben wij een veld wat letterlijk op een bult ligt. Soms heb je daardoor wat rare luchtlagen/turbulentie zitten, waardoor je ernstig op moet letten..
    met heli geef je domweg extra pitch bij, vliegtuig gaat dat niet ;-)
    kwestie wennen. en voldoende tijd spenderen aan het goed aanvliegen.

    alles tussen opstijgen en landen bepaal je verder zelf, hoe spannend en hoe risicovol...
    maar die landing heb je in dat opzicht weinig over te melden. hij moet toch de grond raken ;-)

    In dat opzicht is een vliegtuig voor mij wat kritischer: omdat ik ben begonnen met heli, ben ik gewend dat het vliegend object stil kan hangen.
    ik moet bij een vliegtuig dus best opletten dat ik er niet teveel snelheid uit trek.
    heb er geen crashes door gehad, wel een paar randgevallen dat er doorgestart moest worden ivm stall neigingen..
    maar dat hebben de meeste vliegtuigvliegers af en toe, heb ik gemerkt;-)

    Het is allebei leuk. en inderdaad, iedereen zijn ding.
    maakt het alleen maar leuk.
    ik vind het leuker om figuren te doen, mezelf nieuwe dingen aanleren. en de oude perfectioneren.
    anderen doen alleen circuitjes met een vliegtuig. als zij dat maar leuk vinden, moet zij dat vooral doen.
    gaat om de lol. niet om wat je doet.
    zolang je het maar veilig doet.
     
  17. collin17

    collin17

    Lid geworden:
    10 jan 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    zundert
    Heb zo is hier en daar rond gekeken en het wordt toch een vliegtuig om mee te beginnen :)
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Leuk! Veel succes.
     
  19. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Komt goed, nog even zelf 1:1 vliegen :)
     

Deel Deze Pagina