Vliegavonturen op Old Hayroad Aerodrome

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 19 mei 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.504
    Locatie:
    Zwolle
    Tijdens..zie glas op tafel..helaas..al half leeg..nee positief bekijken..nog half vol..

    Zoals jullie mogelijk uit de beelden kunnen opmaken gaat het vliegen op OHA wat anders dan op een "normaal" modelvliegveld.

    We vliegen "English style" en op een manier die ook dicht tegen de Vrije Vlucht aan zit.(wat zeg ik..ook VV doen we frequent op OHA)
    - we staan met de auto's op het veld
    - vliegen vanuit de kofferbak
    - er is geen start- of landings vak/baan/of voorschrift
    - geen circuit

    Je start en land het model ergens in de buurt van de auto en dat werkt, net als dat in Engeland op de vele slapende militaire vliegvelden al sedert het begin van de modelvliegerij gaat, hier ook prima.
    Uiteraard gaat dit niet met alle soorten modellen....maar met onze VRA, VRC en VV modellen is het DE manier om optimaal te vliegen..of zoals Gerard al opmerkte in de "relax sfeer" te komen.

    Je stuurt af en toe en zo weinig mogelijk en je model zoekt het allemaal zelf uit..en aan het einde van de vlucht heeft het vleugje Rc zijn werk gedaan en ligt het model binnen handbereik.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  2. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    Tja, en hoe krijg ik de filmpjes van de maiden van de E-Impuls nu in een topic. Is link naar filmpjes op YouTube de enige manier? Zo ja, dan YouTube uploaden maar eerst eens proberen.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.504
    Locatie:
    Zwolle
    Brokken..


    Met Stunthenk en Bruno om half elf op OHA..zwak windje en de Hekking 2 eerst gepakt ( die 1952 Hekking FFP die ik al aan het vliegen heb...en die ik nu aan het restaureren ben is een nog iets oudere ..zal 1950 zijn..en dat wordt de Hekking 1).

    Overigens ik heb de Plurabelle (de E- FFP) en de No-Nonsens met de ST G15/20 ook al behoorlijk aan het scheuren maar daar gaat het vandaag niet over..

    Na 3 vluchten de Hekking 2 prima aan het vliegen ( het dieseltje brengt hem in 20 seconden op minstens 150 meter) Mooie rechtse krul naar boven en prima overgang zodra de motor stopt ... fijne kist en laat zich wanneer er gestuurd moet worden prima thuis brengen.

    Toen de Saturn..wilde ik ook fine tunen want die scheurt ook aardig .... meer dan..naar boven..fff een korte motorrun en hoppa op 100 meter.

    Toen de 2e vlucht..met iets meer peut om de 15 seconden motorloop te halen..Ik lanceer.met de zender in de linker hand maar voor ik in kon grijpen lag die al aan dek..pats boem denk dat ik een foutje heb gemaakt en de kist niet goed geïnspecteerd heb en mogelijk het roer niet in de middenstand ( stuur knoppie op de zender) had.

    Romp door midden en enkele kraakjes in stab en vleugel

    Ben al aan het plakken..
    IMG_20200907_164343.jpg IMG_20200907_164356.jpg IMG_20200907_164405.jpg


    Toen de Pou aan de beurt..motor rustig toerental...ik heb er dus een hoogteroer op..en ik zei gisteren gekscherend dat ik met de Pou wou torken..loopings en..

    Ik lanceer voorzichtig en ..oeps...gaat gelijk de neus 45 graden naar boven..motor valt niet te stoppen dus vol down..toch een pompje ..raakt keurig vlak de grond en motor uit en geland... 3 seconden maiden..:D

    Alles ok.. pfff


    Stabilo heeft 8 mm positief ISH in is 2,2 graad

    Vleugel blijkt 24 mm positief te hebben ( 17 staat op tekening) = 6,25 graad..oepsss

    Dat gaan we dus drastisch naar beneden brengen ( voorpoten cabana doorknippen en Ms buisje er over en eerst maar eens naar 3 graad ISH)

    Zwp leg ik ook fff 10% naar voren met een plakje lood bij de motor.

    IMG_20200907_164535.jpg IMG_20200907_164754.jpg IMG_20200907_164800.jpg




    Vervolgens de E Classy Gassie gepakt en doeltijd trainingen....op pak hem beet 75 meter de motor uit en op de zender de stopwatch inschakelen..

    1e poging...61 seconden dus 1 seconde van de doeltijd af

    2e poging...57 seconden

    3e poging 52 seconden

    4e poging..hé wat gebeurt er..E- motor doet gek prop komt niet op toeren en gekke bijgeluiden.

    Thuis de zaak uit elkaar de dummy er af en...verhip..prop los??

    Nee..chips..de as zit los in de buiten mantel of hoe dat ding mag heten ( is een buitenloper)

    Kon met de as in de bankschroef de mantel draaien en met de as op de werkbank en drukkend op de mantel schoof de as er zo uit..

    IMG_20200907_164426.jpg IMG_20200907_164436.jpg


    Hoe krijg ik die as weer klem in de mantel..iemand dat wel eens bij de hand gehad??
     
  4. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Harderwijk
    Loctite 603?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.528
    Bij veel motoren zit de de as vast met twee inbus schroefjes. Op je foto is niet te zien of dat bij jouw motor ook zo is.

    Motor.JPG
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.704
    Locatie:
    Boskoop
    Ik weet niet waar het dan mis is gegaan Henk, op de tekening is het instelhoek-verschil toch echt 2 graden (net als het kleine voorbeeld). Let wel op wat ik in het andere draadje over de positie en het fixeren van de cabane steunen heb gezegd, misschien kun je daar zelfs nog iets mee corrigeren zonder dat je moet gaan zagen.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.504
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ga met de Pou fff verder in het Pou topic...
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.504
    Locatie:
    Zwolle
    HenkB..YES!! via 2 gaatjes in de mantel kom ik bij 2 inbusboutjes..jippie!!

    Maak fff 2 zeer kleine platte kantjes op de as en dan kan de zaak geklemd worden en weer in elkaar.. Dank je voor de tip!!
     
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Harderwijk
    De tip was van NPS, Ik had een wat meer permanente oplossing in gedachten.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.504
    Locatie:
    Zwolle
    Oh ja...Bedankt Nico!!!
     
  11. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    Dinsdag 15-9..vliegdag op OHA met life verslag van uw vliegende reporter.

    Prachtig vliegweer, wel een beetje warm :cool::cool::mad: Parasol geen overbodige luxe...
    24E2C7C6-129B-4088-B91F-1A6FE1A0617C.jpeg

    Hans en Henk met hun Super Slickers..
    56FE1387-1E18-4E55-B0BA-AC2AA76BD1BB.jpeg



    Ah..kijk nou dan..een echte Frechdax!!..
    A987D7A4-BF79-46BE-AC04-1623A27816B9.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    De Pou van Henk..vliegt als een scheermes...filmpje volgt..
    8321970F-236C-4580-AE0F-891D4E194D9C.jpeg


    Gerard aan het oefenen voor het C de E voor de Impuls....kijk ziet U dit detail..en zit de bekleding er niet mooi op en wat is Uw bankrekeningnr.? Maar ja...nog geen jury te bekennen....
    DDAF9561-40B4-4874-89E3-CB06F22D4F48.jpeg


    Rechts op de voorgrond één van de E-FFP kisten van Henk....te snel voor de camera..gaat sneller naar boven dan vroeger met een diesel..
    FD49DED3-228F-4D94-BB26-AF4768BD8A52.jpeg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    Hoe je actief en passief kunt vliegen...Je kan er ook errugg moe van worden...

    D2585F23-3F4D-42BD-B8BE-71CA9A10D396.jpeg

    Kist weet de weg zelf wel te vinden...tijd voor een middag dutje op het koele gras (met één oog in het zeil)...
    D311878F-998F-4032-9218-DE45532C6A7A.jpeg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    Hier moet je wezen, hier moet je zijn

    F6B813B9-BDDA-4ACB-A0C3-5989A5AF177E.jpeg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    Een MLG
    Een wat?
    Motor Launched Glider
    Patent van HenkB :yes:



    280A511A-EA90-4DA7-855F-1A2CF6A9F79D.jpeg


    Ok ...dat was het weer voor vandaag..en al lopend op blote voeten door het gras is nu helemaal duidelijk waarom koeien dat spul zo lekker vinden....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2020
    Bruno van Hoek en Harry van Melick vinden dit leuk.
  16. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
    Filmpjes volgen nog. Sommige nog te editen omdat de kissies te snel vliegen. Alleen maar blauwe luchten vervelen gauw. En nog weer ff klooien hoe ze in het topic te krijgen. Misschien toch maar TFA YouTube kanaal maken....
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.321
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Alsof ik er zelf bij was....:thumbsup:
     
  18. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Druten
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.504
    Locatie:
    Zwolle
    Vrij complex...wie wil het filmpje (en er komt nog wat) uploaden naar You Tube en dan rechtstreeks hier plaatsen..ik heb geen tijd..het is de 16e..de visite is in aantocht :eek::eek:
     
  20. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Harderwijk
    Kan alleen via toevoegen van de I cloud bibliotheek. Het lukt wel met enige moeite maar niet bv op mijn Android tablet.
     

Deel Deze Pagina