Tijdje geleden deze vliegboor 2de hands gekocht en nu m`n philip-avonds-f-15c-eagle-final-destination-bosmodelair af is moet ik toch weer wat anders gaan knutselen. Dus deze vliegboot maar eens gepakt, weet niet of die voor de watervliegmeeting in april 2010 klaar is maar dat zien we dan wel weer. Wat gegevens: Spanwijdte: 1800mm lengte: 1080 mm motors: 2x Saito 56 gewicht: +/- 3000 gr vluegelbelasting: +/- 84gr/dm2 Hier wat foto`s: Even wat breekwerk gaan doen om de motoren erop te krijgen: De motoren hangen op hun plek, nu nog gaan verstevigen:
A leuk! Verslagje. Ben benieuwd wat je allemaal gaat aanpakken. Zoals we jou kennen zul je wel beginnen met het vervangen van die ouderwetse stinkende motoren door altijd startende moderne borstelloze varianten :twisted: Ga je 'm alleen voor gebruik op water voorbereiden of ook setje wielen zodat ie op land (in-)gevlogen kan worden? Vliegboor???? Zoiets:???
Prachtig toestel, ik ben benieuwd wat voor moois je hier weer van gaat maken. Moet wel klaar zijn voor de meeting want met die verplichting heb je mij ook op gescheept.:rolling:
@ Sanmos, Jasje? nog geen idee :nooo: @ Pascall, Hehe :lol: misschien is het verschil dat wij al wel watervliegtuigen hebben dus de druk wat minder is :roll: Daarnaast zijn er nog steeds belangrijkere projekten die de aandacht verdienen
Je hebt nog een half jaar . Dan krijg je zo,n klein geval toch wel klaar . (niet teveel naar de jets kijken) Mvg Johan
plaatsen motoren Berto, Is het, met het oog op symetrie, niet mogelijk om één cilinder naar links en één cilinder naar rechts te plaatsen?
Johan toch, zo'n Saito carburateurtje kun je gewoon 180 graden draaien, is heel goed mogelijk dus. Maar deze kist is met die 56er's zwaaaaaar overgemotoriseerd. 2 buitenlopertjes erop van 670KV á 250 gram met 4S lipo's van 3000mA/h en 2x 11X7 drieblads en dat ding gaat perfect. ( :wink: ) Ger.
We leren toch elke dag weer wat erbij Nooit een saito gehat Maar of je Berto van E-motoren kan overtuigen geloof ik niet . Mvg Johan
echt wel De aanhouder wint Herman, weet jij toch ook alles van :wink: Nog 5 jaartjes en methanol is nostalgie Ger.
Nauw...... bij ons op de club denkt een overtuigd electro vlieger nu aan een benzine motor....... Hij is nog te redden hoop ik
Als jullie over elektro doorgaan stop ik dit draadje hoor :teacher: Elektro? tuf, tuf. En ja, de carb. kun je wel 180 graden draaien, geen enkel probleem heb ik regelmatiug toegepast maar die uitlaat blijft hetzelfde. Dan krijg je dus 1 omhoog en 1 omlaag en die over de vleugel heen wil ik niet :nooo: En dat over motoriseren zal wel weer meevallen, heb met diverse projecten dezelfde uitspraak al regelmatig tegen m`n kop aangesmeten gekregen maar ikzelf heb het nog steeds bij het rechte eind gehad. En dat deze overgemotoriseerd is klopt wel een beetje echter voor een waterkist mag je wel wat meer vermogen hebben dan voor een landkist dus vandaar deze keuze. + ze lagen zo werkeloos op de bank dat ik er toch iets mee moest doen, dus dan dit maar :roll: En een half jaar, ik beloof niks :nooo: Zoals gezegd teveel andere leukere en belangrijkere projecten op stapel
We zullen zien. Vandaag ook de Pfeil weer opgedoken dus er staat nu heel veel bij de bouwtafel in de buurt :roll: Naja, ooit............... Vandaag even een versteviging aangebracht om de motoren aan te hangen. De 2,5mm mpx wat erop zat is niet toereikend genoeg voor die 4-takters schat ik zo in. Dus 6mm mpx achter de hoofdligger geplakt en de tussen opening opgevuld, zo moet het stevig genoeg zijn:
En de motorbokken aangepast: Beide motoren komen nu 1 cm verder naar achter te liggen wat het zwaartepunt weer ten goede zal komen.
En weer wat aan het vliegbootje gedaan. Ik had bedacht en even provosorisch gemeten dat er heel wat gewicht aan de achterkant moet. Dus de servo`s maar achterin geplaatst: