Vliegcafe

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Student, 20 nov 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een koffertje is wel een heel kleine ruimte, met stilstaand fannetje blijft het element nog zo'n 25 Watt warmte verstoken.
    Het fannetje kan non stop blijven draaien, maar het element moet ivm de kleine ruimte geregeld worden.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Is wel een strak plan om dat met dergelijk materiaal te doen.
     
  4. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Een hotbed van een printer stook je wel tot 100C als het moet. :thumbsup:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, nu weet ik uit mijn hoofd niet hoeveel watt je nodig hebt om een willekeurige koffer warm te stoken, hangt ook van de isolatie af. Maar je moet natuurlijk linksom of rechtsom wel vermogen en te verwarmen ruimte een klein beetje op elkaar afstemmen, he? Feit is dat dat element zichzelf regelt aan de hand van de luchtdoorzet. Die fan moet sowiso blijven draaien, maar je kunt de snelheid regelen.
    Je kunt dus beide opties kiezen. Je kunt het element ook op de halve spanning zetten, dan tempert dat "stilstaande" vermogen behoorlijk.
    Ik weet dat het kleine koffertje wat ik gebruikte (ongeveer 10 x 15 x 40 cm, met 3 mm schuimrubber aan de binnenkant) met een 12 watt elementje niet veel warmer werd dan 5 a 10 graden boven omgevingstemperatuur. Daar hou ik bij een buitentemperatuur van zeg, de huidige 5 graden, mijn LiPo's niet op 30 graden.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat element kan je een beetje zien als een heteluchtkachel.
    Zodra je die uitzet koelt het meteen af.
    Dat heatbed achtige slaat de warmte op in het aluminium en zorgt ervoor dat het langzaam afgegeven wordt.
    Mijn thermostaat (HaDi RC) hield de temperatuurschommeling binnen de 3 graden, en het kon nog preciezer maar dat vond ik onzin.
    Een hysterese van 5 graden is toelaatbaar.
    Wat betreft vermogen en temperaturen, het heatbed wat ik heb is ongeveer 120 Watt en met 24 Volt schakeling op 12V ongeveer 60.
    En de hoogst haalbare temperatuur die ik heb gehaald is 120 graden.
    Ik heb het laatst ook nog gebruikt als warmhoudplaatje door er een regelbare voeding op te zetten en zo konden we het pannetje met satesaus warm houden tijdens de BBQ.
    Multifunctioneel dus.
    Als gewicht geen rol speelt dan zou ik de bodem of deksel van de koffer van speksteen maken, als dat warm is dan blijft het de warmte uren vasthouden.
    Dan slaat je heatbed minder vaak aan maar hij moet wel langer aangeschakeld blijven om de steen weer op temperatuur te krijgen.


    GJ
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als hij op 24 volt 120 watt is, dan is hij op 12 Volt maar 30 W... Want P is U x I, en als U halveert, halveert I noodgedwongen ook, dus word P 0,5 kwadraat=0,25 maal zo groot.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou moest ik het zeker weten ook...
    Hij doet op 12 Volt schakeling 10A, dus 120 Watt.
    Maar er zit ook een extra aansluiting zodat de weerstand hoger word, dan kan je hem op 24 Volt aansluiten.
    Maar als je hem dan op 12 Volt voed dan neemt het wattage af.
    Als je hem dan met 24 Volt voed trekt ie maar 5 Ampere, en op 12 Volt trekt ie 2,6 (net even op de voeding aangesloten).
    Dus inderdaad een Watt of 30, op een auto accu zal dat iets meer zijn omdat de spanning wat hoger is.
    Maar met die 12 Volt kan ik hem nog wel op een graad of 50-60 krijgen.
    Dus genoeg.
    En met een verbruik van een ampere of 2,5 kan je heel lang vanaf een auto accu voeden.

    GJ
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20201126-180306_Samsung Internet.jpg Screenshot_20201126-180144_Samsung Internet.jpg Screenshot_20201126-200145_Chrome.jpg Had even gezocht op speksteen. Lijkt me niet handig dat in een mobiele heater te gaan gebruiken. Zwaar, bros, veel stof.

    Een plaat aluminium lijkt me wel wel. Daaronder een 3d warmteplaatje en een thermostaat.

    Daar was ik de fout in gegaan. Had verwacht dat amperage verdubbeld zou zijn.



    Dit is wat men aanbied op het net.

    Dat men op de 2e foto het element in de deksel doet snap ik niet. Lijkt me dat de warmte vanaf onder moet komen omdat deze sowieso al omhoog gaat
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is dan de temperatuur van het plaatje, maar wat is dan de temperatuur in het koffertje?

    Als je ff de binnen maten van het koffertje geeft en de dikte en soort van de isolatie.
    Dat zegt mij meer over of de kachel het bij kan sloffen t.o.v. de buiten temperatuur.

    Of nu de warmtelast van een hut berekend wordt of dat van een klein doosje, in de basis is dat gelijk.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, ik wist niet zeker of het heatbed wel 120 watt was op 24 volt want ik heb dat nooit gemeten.
    Het zou ook minder geweest kunnen zijn als daar aan die kant een andere weerstand had gezeten.
    Die stenen zijn niet zo bros maar je zou ook gewoon een stuk marmer of zelfs een pizzasteen kunnen nemen.

    Wat betreft warmte in het koffertje, als het plaatje een graad of 50 word dan zal het in het koffertje niet veel kouder zijn.
    Heatbed is 20*20cm, mijn koffertje was iets van 35x25 cm dus vult ie de bodem behoorlijk.
    En ik had parketondervloer als isolatie, dat hield genoeg tegen.
    Het koffertje was niet echt warm aan de buitenkant.
    Dus was er niet heel veel verlies.


    GJ
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En als je hem nou buiten neerzet. Zeg maar 0 a 5 graden. Wat is dan de temp?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen idee want ik heb de koffer niet meer.
    Uitgeleend en nooit teruggekregen.
    Als ik de 3d printer aanzet in de kelder dan kan ik hem makkelijk naar 90 graden krijgen, op 12 Volt.
    En het is een graad of 6 in de kelder.
    Maar je hebt maar een graad of 38 max nodig om lipos op te warmen, dus als je plaatje dan 45 graden word is het goed genoeg.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is een standaard maat.
    Ik kijk naar aan paar andere dingen.

    De koffer, in theorie.
    Inhoud 4,8 liter accu thuis er in leggen van 20°C, om die te verwarmen naar 38°C met een dichte koffer en een element van 120 Watt, neemt ongeveer 12 minuten in beslag.
    Hierbij heb ik wel de soortelijke warmte dinges van lucht genomen, die van aluminium verschilt niet zo heel veel.
    En ik ga er ook vanuit dat in een lipo qua materiaal meer aluminium zit dan lithium.
    Ook qua isolatie heb ik wat anders genomen dan een vliesje foam.

    Vervolgens kijk ik naar de isolatie.
    Hoeveel warmte moet er toegevoerd blijven om het in de koffer 38°C te laten blijven.
    Daarvoor heb ik de buitenoppervlakte van de koffer nodig en de dikte en soort van isolatie.
    Zo'n laagje glimmend foam is leuk voor onder de vloer. het is geen wollen winterjas.
    Warmte gaat naar boven, daarom kun je onder de vloer uit de voeten met een dun laagje (reflecterende) foam.

    EPS20 soort van piepschuim of pur, 20mm dik dat werkt veel beter.
    Als het buiten 0 graden is en binnen moet het 38°C blijven, dan moet er 14 W aan warmte continue aan toegevoegd worden, bij -20°C zijn het 22 Wattjes.
    Is het buiten 25 graden, dan zijn het er nog maar 5,

    En hier kan best een rekenfout in staan.
    Ik heb geen rekening gehouden met de convectie van de buitenlucht t.o.v. koffer behuizing.
    Als je nog een koffertje moet maken, pak dan een houten kistje.

    Ik ga er ééntje maken en dan kan ik meteen mijn berekening controleren.:)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goh, berekeningen.. ik ben meer van de praktijk.
    Ik had in mijn koffertje gewoon van dat foam.
    Ja, EPS isoleert beter maar is ook veel kwetsbaarder, neem dan XPS.
    EPS20, is dat dan te koop in Nederland, ik zie hoofdzakelijk EPS60.
    Of neem PU schuim.
    Maar mijn koffertje was bovenop niet warm hoor, daar zat ook gewoon een laagje celfoam (dat zit standaard in die koffertjes) en een laagje parketondergrond.
    Ik moet zeggen dat ik volgens mij nooit met 0 graden gevlogen heb, dat vind een volgfk kist ook niet echt fijn.
    Maar wel met eeen graad of 5-10.
    De lipoheater ging thuis aan en dan reed ik na een half uurtje naar het veld, dus dan had de lipo een uurtje opgewarmd.
    Tijdens wedstrijden ging de koffer 's ochtends voor het ontbijt aan, dan om 10 uur begon de wedstrijd.
    En dan stonden 2 lipokoffers, die van Gerben en mij op een 100Ah loodaccu, waar ook de laders op stonden en dat 2 dagen lang.
    Een houten koffer is warmtetechnisch beter maar ook kwetsbaarder.
    Nog beter is een piepschuimen bak.
    Ik heb ook wel mensen gezien die een klein koelkastje hadden met verwarmingselementen, dat isoleert ook prima.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2020
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    waarschijnlijk is de gedachte dat je dan de lipo's onderin kunt leggen, zonder dat de accu's recht bovenop de verwarmingselementen liggen.
    en als je even niet naar 100% rendement kijkt, wordt met een beetje enthousiaste bakplaat de volledige koffer toch wel warm.
    ook kan de bakplaat veel minder "stevig" weggebouwd worden, er ligt immers niets op.

    het heeft wat voordelen. ook nadelen.
    maar net de keuze die je maakt.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat dat redelijk klopt, Gezien mijn koffertje zonder die isolatie en vergelijkbare inhoud met 12 Watt mischien net iets meer dan 5 graden boven omgevingstemperatuur bleef.
    In mijn zendertentje had ik 18W, en daar zijn de eigen handen ook een warmtebron, maar dat was echt maar nét voldoende om de allerergste kou buiten te houden. Voldoende om de handen niet te laten verkleumen, maar beslist geen "comfortabel warme" klauwtjes.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die piepschuim bakken noemen ze thermo box

    Screenshot_20201127-101604_Chrome.jpg Screenshot_20201127-101503_Google.jpg
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Had net aerobertics aan de telefoon. Die adviseerde er zakjes selica in te leggen ivm condensatie. Nogal logisch, maar nooit aan gedacht.

    Ik gebruik deze altijd in de auto. Werkt perfect, keer in de magnetron en klaar, liggen vaak op die balie bij een brezan oid.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Echt nog nooit bij iemand gezien.
    Ale 50 piloten die ik wel eens op wedstrijden tegenkwam hadden heatkoffers, niemand had silica zakjes erin.
    Condens zet zich af tegen koude dingen, als het goed is heb je geen koude wanden.
    onzin dus.

    Ik ga zo het heatbed eens in een ongeisoleerde koffer zetten en dan kijken hoeveel watt ik nodig heb om het op 35-38 graden te houden.

    GJ
     

Deel Deze Pagina