Vliegcafe

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Student, 20 nov 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Complimenten, erg netjes!

    GJ
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dank je wel voor de complimenten, ik heb wel afgekeken bij het type voedings-connector.
    Dus op mijn kleine doosje zit een joekel van een connector.

    Een kleine sfeer impressie van het bakje, het bureau moet ook nog een keertje opgeruimd worden..
    Rechtsonder een 3,5mm gaatje, voor de data verbinding, daar boven een klein tamelijk fel rood ledje.

    0.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2020
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    wat een schattig klein voedinkje :p is dat een china voeding ?? ik zoek ook nog een regelbare voeding
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Staat nog een mooie te koop hier op het forum. 30 Euro dacht ik
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    die is al verkocht :mad:
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    De ene voeding is niet de andere.

    Beide niet geschikt om nieuwe samengestelde elektronica voor het eerst onder spanning te zetten, waarbij het nieuwe spul ook bij blunders heel moet blijven.
    Of in ieder geval de rookpluim mag niet zo intens zijn dat het rook/brand alarm af gaat.:D
     
  9. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    Hallo. Mijn andere hobby is ras kippen. Daarvoor heb ik 2 broedmachines en hierin gebruik ik thermostaten uit een ver land. Zat net even op B...G..d te kijken en daar zag een verwarming voor reptielen in de vorm van een mat 45 watt in 12, 24 110 en 220 v. voor 5,72 euro.
    Daar een thermostaat op 12 v. bij voor 4,08 euro. Komt wel +- 2 euro bij voor verzenden.
    Dan is de koffer en de isolatie veel duurder dan de verwarming met regeling.
    Denk dat dit mijn spul word.
    grt. Wim Eon
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, ik heb het heatbed even anders geschakeld.
    Er zit een 12 en 24 Volt aansluiting op het bed.
    Ik gebruikte de 24 aansluiting om de stroom laag te houden.
    Vanochtend even het een en ander gemeten, normaal gesproken zou de 12V aansluiting iets van 2,5 Ohm zijn maar ik heb ontdekt dat als je ergens een andere verbinding maakt dat dat ongeveer 5 Ohm wordt.
    Bij 24V was ie iets van 7,5 Ohm.
    Met de aansluiting zoals ik hem nu heb trekt ie ongeveer 4,5 Ampere bij 12,5 Volt.
    Dat is een Wattje of 50-55.
    En tataaa.. bij 3,5 graad buitentmperatuur brengt ie hem in nog geen 15 minuten naar 37 graden.
    En hij gaat nu door, eens kijken of ie de 42 graden kan halen.

    CIMG4397.JPG

    CIMG4398.JPG

    CIMG4399.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En weer wat later.. hij gaat gewoon door, bij 3,4 Graden buitentemp.
    Ik vind het prima zo.
    Nog wat heter en je kan er worstenbroodjes in bakken.

    CIMG4400.JPG

    CIMG4401.JPG


    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ben gisteren voor het eerst met het opwarmbakje buiten geweest.
    En heeft het zijn kunsten mogen vertonen.
    241220.jpg

    Op de koele granieten tafel was het 8°C
    In het bakje varieerde de temperatuur tussen de 39 en 40°C
    Het dekseltje is een paar keer open geweest.

    Mijn theoretische berekening gaf bij dit temperatuurverschil een warmte lek aan van 9.8Wh
    Achter het bakje, niet in beeld zat tussen de 3s3600 accu een energie verbruik metertje.
    Die gaf na een uurtje 12Wh aan.

    De kleine accuutjes, als die vanaf 20°C het warmhoudbakje in gaan, dan duurt het ongeveer een uurtje voordat ze door en door verwarmd zijn tot 40°C.
    Qua vliegtijd koude of warme accu is wel merkbaar.

    Weet iemand hoe je kunt zien (meten) of een lipo tot in de kern op temperatuur is?
    Zo'n ding gaat het niet worden.
    upload_2020-12-25_14-49-21.png
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan er vanuit gaan dat een pakket na 45 mminuten tot een uur door en door warm is.
    Je zou een lipo open kunnen maken en dan in het midden een kleine PT1000 erin plaatsen.
    Dan kan je de kerntemperatuur meten.

    GJ
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die sensoren heb ik wel liggen, 1,1mm dik 2,3x2mm klein.

    Dat gaat het hem niet worden, open maken of te wel de sensor tussen de cellen proppen, dan wordt de envelop (aluminium) temperatuur gemeten.
    Voordat de warmte ook in het elektrolyt zit, gaat er wat tijd overheen.
    Een uur voorverwarmen wordt wel even wennen, mijn reistijd naar het veld is maar 3 minuten.
    Ik heb nooit echt ruim van te voren de accu's opgeladen, laat staan voorverwarmd.

    Ik ga nog wat experimenteren met het kleine warmhoudbakje.
    Qua microcontroller heb ik daar in de soft en hardware nog wat te sleutelen.

    De accu spanningsbewaking schakelt wel de verwarming uit bij een te lage voedingsspanning, maar de ventilator nog niet.
    Ik mis min of meer een digitale uitgang.

    Als temp sensor zit er nu een digitaal exemplaar op DS018B20, maar in de microcontroller zit ook een temp sensor.
    Dat wordt softwarematig experimenteren, hoeveel die 2 met elkaar verschillen.
    Als dat mee valt, dan heb ik een pootje vrij waar ook een uitgang van is te maken.

    En anders komt er een ander type microcontroller in met meer dan 8 pootjes.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je zoiets niet bepalen uit de afgeleide van het "energieverbruik" (het aan en af schakelen van het element)?
    Mijn logica zou me vertellen dat als dat ritme constant wordt, dat dan het resterende verbruik komt van warmtevelies naar de omgeving... (zolang de omgevingsomstandigheden niet veranderen).
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de sensor tussen de cellen zet dan scheelt het weinig met de echte kerntemperatuur.
    Wij meten de accus niet eens, gewoon een uur voorverwarmen, je ziet aan de celspanningen onder belasting of ze de juiste temperatuur hebben.

    GJ
     
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en nee, op een gegeven moment wordt het ritme 15 sec kachel aan 150 sec kachel uit.
    Bij en handjevol 2s350 gaat dat vrij snel maar zijn na zo'n 15 minuten nog niet door en door op temperatuur.
    Met 4x 3s2200 in het bakje, treed het 15 sec aan en 150 sec uit ritme pas op na zo'n 40 minuten.

    Ik heb ook wel grotere accu's liggen 6s4500 4s8000 en ook 1s150.
    Qua beschikbare meet en test apparatuur hoef je over mij niet echt zorgen te maken.

    Het gaat er om is op de één of andere manier te bepalen of een lipo door en door op temperatuur is.

    Dat is een temperatuurmeting tijdens ontladen, niet iets waar ik naar opzoek ben.

    Wat moet de cel spanning onder belasting, niet in kakken of onderling tussen de cellen gelijk blijven?
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Funktion: Eine Bedienübersicht bzw. Menüführung ist chronologisch in Form von 16 Bedienfotos (rechts) zusammen gefasst. Zum Wärmetest mussten vier LiPos herhalten der 6s-5000mAh-Klasse, beim Start ca.19°C warm. Zwei LiPos wurden mit einem

    SM-Temperatursensor



    präpariert (#18, #19 und #20) um mit der Programmierung (Tmin. = 35°C / Tmax. = 40°C / Pause = 10Sek. / siehe #21
    ) zu starten. Den Energieverbrauch und den Temperaturverlauf loggte ein innenliegender UNI-TEST 2 Logger mit. Um realistischer zu agieren, kam die BOX für die gesamte Zeit in den kältesten Raum von ca. 5°C (Garage). Der Versuch war drei Stunden aktiv und wurde anschließend ausgewertet.



    Auswertung:
    Das Diagramm des oben liegenden (blauen) LiPo (langsamere Erwärmung) soll als Maßstab herhalten. Die beiden direkt auf der Heizfolie liegenden LiPos zeigten leicht höhere Werte "Infrarot" gemessen (max. 2°C höher / #22). Wer glaubt, mal eben ein Pack gleichmäßig binnen kurzer Zeit durchzuwärmen liegt falsch. Zur Stabilität des Packs ist es ein Muss, dass hier eine gleichmäßige Temperaturausbreitung sämtlicher Zellen im Pack vorherrscht! ... das war erst frühestens nach 120 Minuten der Fall (siehe Diagramm der 3/4 Zelle des Packs / #19 - Sensor-Metall auf Akku-Metall gepresst. Unterschiede dann kleiner als 2°C!). Ich kann nur jedem dringend anraten, den Packs diese Zeit zu gönnen damit kein zusätzlicher Verschleiß bei den kälteren Zellen (=> höherer Innenwiderstand, => geringere Spannung unter Last, => höhere Schädigung) provoziert wird. Erfreulich der geringe Energieverbrauch von gerade mal 1Ah in der ersten Stunde, danach stetig sinkend.


    heatbox-versuch.gif die van de vorige link kan je toch ook gebruiken om de temperatuur tijdens het opwarmen te meten ipv alleen tijdens het ontladen?
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad een practisch probleempje... Maar ik denk toch echt, gezien dat die 2S350 maar ongeveer 1/10 van de massa hebben (en dus ongeveer de wortel daarvan aan oppervlakte, dus 3.1 maal zoveel oppervlakte per gram) dat die kleine dingetjes dan al door en door opgewarmd zijn... Ik zie geen reden waarom een kubus van 1 x 1 x 1 cm er precies even lang over zou moeten doen als een kubus van 2 x 2 x 2 cm: Meer oppervlak per inhoud, en een kortere afstand tussen oppervlak en kern voor kleine objecten.

    Is niet meer dan mijn boerenlogica, Maar volgens mij klopt die wel...

    Ik denk overigens, dat 1 stuks 2S 350 even lang doen over dat constante ritme, als een enkele 3S 2200... Zou wel interessant zijn om te weten.

    Sowiso, als je je software programmeert om een seintje te geven na 3 "off cycles" van (min of meer) gelijke lengte, dan heb je bijna 8 minuten "extra" ingebouwd, ik denk dat e.e.a. dan echt wel doorgewarmd is...
     

Deel Deze Pagina