Vliegen d.m.v. een joystick

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Michael Schumacher, 4 aug 2018.

  1. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Dankje Onno
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Het nadeel van deze "Saitek Cyborg V1 flightstick" is, dat die ook geen 4e potmeter heeft voor de Throttle functie.
    Daardoor vervalt deze eigelijk al gelijk, om direct gebruikt te kunnen worden.

    In het andere topic kwamen we daar ook al snel achter, daar we een vergelijkbare joystick in gebruik wilde nemen.
    Uiteindelijk is het erop neergekomen, dat er een nieuwe 3D ontworpen versie word gemaakt.
    Waarin in elk geval ook een throttle functie zit, zodat alle standaard 4-kanaals (of meer middels diverse mixen) modellen gebruikt kunnen worden.
    Voor een MultiCopter komt er wel weer een optie extra bij kijken en dat is het kunnen switchen tussen diverse modussen.
    (Stabilize, Alt Hold, RTL lijken mij in elk geval wenselijk)
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als je met je rechterhand nog prima kan sturen dan is een single stick conversie misschien iets voor je. Sommige gimbals zijn hiervoor aan te passen. Het moet dan mogelijk zijn het gat waar het alu stick eind in zit door te boren om de draden door te kunnen voeren.

    Met wat zoeken zijn ook complete 3 assige gimabls te koop: https://radio-modele.pl/quanum-sing...de-for-turnigy-9xr-9xrpro-tx-s,658,33010.html

    Om gas te geven heb je dan nog een extra input ergens vandaan nodig. Hoeveel kan je nog met links?

    https://alofthobbies.com/third-axis-stick-end.html
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2018
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Onno verwees in post #15 al naar DIT draadje dat daarover gaat.
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Nou, nee, mijn Amerikaanse vliegmaat vloog ook zo, er zijn door een aantal merken dit soort zenders uitgebracht. Vooral in de begin tijd van de moderne radiobesturing. Voornamelijk werden ze gemaakt voor de Amerikaanse markt. Later zijn ze dit ook nog blijven doen totdat iedereen om was naar een normale handzender of pultzender.
    De zender lag dan op je linkerhand en met je wijsvinger van die hand bediende je het gas met een schuifje aan de zijkant van de zender, met de stick bediende je de overige 3 functies. Als je dan meer functies had dan werden die ook bediend door de vingers van je linkerhand.
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Single stick zenders worden niet meer gemaakt, maar er zijn diverse merken, die zenders leveren met zogenaamde 3d knuppels.

    Dit is er eentje van Servonaut:

    [​IMG]


    En dit eentje van Graupner:

    [​IMG]
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het begin is er.

    Ik heb gebruik gemaakt van een Logitec Extreme 3D PRO.

    Deze heeft een standaard 2 assige gimbal met een 3e as door de stick te verdraaien.

    Verder lopen er door de stick een nog een 8tal draden voor een aantal schakelaars op de kop vd joystick. Deze heb ik verwijderd.

    De drie aanwezige potmeters op de analoge ingangen van een Arduino en een stukje software om vanuit deze signalen een cppm signaal te genereren.

    De schakelaars uit de kop heb ok verwijderd en hier een nieuw stukje kunststof in gemonteerd. Hierin wil ik een schuifpotmeter plaatsen voor het gaskanaal en een 3 standen schakelaar voor de vliegfases.

     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Gisteren was de schuifpotmeter binnen, dus gelijk maar even gemonteerd.

    Nu nog even wachten op de schakelaar.[​IMG]
     
    Hans N. en HeliKoper vinden dit leuk.
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het werkt prima zo. 4 kanalen via CPPM naar de zender, in dit geval een Taranis.

    Ik heb het even snel geprobeerd op de simulator. Je kunt de Taranis via USB aansluiten op de pc en die herkend hem dan als joystick, dus volledig functioneel. Als je de schakelaar die aan de leraar/leerling functie gekoppeld is dat werkt dat ook gewoon in de simulator.

    Vliegen met een joystick is wel even wennen heb ik gemerkt.

    Wel grappig vond ik het om te ontdekken hoeveel je geautomatiseerd stuurt eigenlijk. Op de zender hoef ik echt niet meer na te denken dat er verschil is tussen na je toe vliegen en van je af, maar op de joystick was ik dat automatisme helemaal kwijt.

    Volgens mij is er goed mee te vliegen, maar je moet het even opnieuw tussen de oren krijgen.
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Dank je @toostbeek, voor het delen van je ervaringen met bovenstaande setup.
    Het mooie van een Taranis (of eigenlijk zenders met OPEN-TX), is dat je ook direct de trainer-port als input kunt gebruiken.
    Dit is vooral prettig, als de trainer functie niet meer nodig is.
    Als input selecteer je dan bijvoorbeeld TR1 en is dan als normale input te routen.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Intussen het 5de kanaal toegevoegd door een schakelaar toe te voegen.

    De topic starter wil ermee gaan multicopter vliegen en zijn huidige model heeft nog geen verschillende vliegmodus geloof ik, maar als het zover is dan kan hij tenminste met de joystick schakelen tussen 3 verschillende modus.

    Nu de bodemplaat nog even netjes afwerken. Ik heb de schakelaars eruit gehaald en wil nu de gaten nog even netjes opvullen. Onder het motto, het oog wil ook wat.[​IMG][​IMG]
     
    ron van sommeren en redbaron vinden dit leuk.
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Top! Mooie opbouw :thumbsup:
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad ontzettend mooi gedaan!

    Wens Schumachert er heel veel vliegplezier mee. Lijkt me héél bijzonder om na zoveel jaar je hobby eindelijk weer te kunnen uitoefenen...
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Vanavond nog even de cover die de bodemplaat bedekt afgewerkt.

    Doordat de schakelaars en de gasknop verwijderd zijn zaten daar nogal gaten. Even netjes dichtgemaakt en opnieuw gespoten.

    Morgen maar eens proberen of ermee te vliegen valt.

    [​IMG][​IMG]
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Mooi gemaakt en ook nobel dat je zoiets doet voor andere.:worship:
    Volgende stap draadloos ?
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Draadloos maken zou kunnen, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet zo van.

    De joystick wordt nu van spanning voorzien door de zender, dus dat bespaard je weer een accu laden.
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Vandaag was dan de definitieve test.

    De Piper van 1,4m spanwijdte, de zender en de joystick mee naar het veld.

    Eerst nog even kijken of alle bewegingen correct zijn op zowel de zender als op de joystick.

    Voor de eerste test leek het mij verstandig om een vlieger via mijn zender te laten starten en eenmaal in de lucht over te nemen via de leraar-leerling functie.

    Eenmaal goed op hoogte heb ik de controle gekregen via een schakelaar op de zender en ik was verbaast over hoe snel ik het gevoel te pakken had. Een paar rondjes en circuits later en ik durfde al op 1 meter over het veld langzaam voorbij te komen. Nu het zo lekker ging durfde ik ook de landing op de joystick wel aan. Dus op de joystick geland.

    Omdat het zo goed aanvoelde heb ik de tweede vlucht volledig met de joystick gedaan. Werkt prima. Goeie controle over alle functies.

    Zo durf ik hem in vertrouwen aan Michael over te dragen volgende week. Ik hoop dat hij er veel plezier van heeft.
     
    Azurro, morgoth924, redbaron en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Nou Tonnie...ik vind het geweldig dat je dit voor mij doet en gedaan hebt. In deze tijd van individualisme, verharding maatschappij en veel mensen die vooral aan zichzelf denken is het mooi dat er mensen zijn die nog wat voor elkaar over hebben en hun ervaringen en gedachten met elkaar willen delen. Dit forum is ook zo een voorbeeld waar ik positieve ervaringen heb opgedaan...goede tips, meedenken en nog meer. Ik wil ook Marten bedanken voor zijn meedenken en goede tips.
    Maar vooral Tonnie...ik kan niet wachten om de stick van hem over te nemen en na 31 jaar na mijn ongeval weer in staat zijn om actief met modelbouw bezig te zijn.
     
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Mooi werk! Veel plezier ermee meneer Schumacher.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van zulke dingen krijg ik toch altijd een beetje een blij gevoel....

    Ik wens je echt héél veel hobby plezier!
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina