Vliegen in 2020

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 9 apr 2020.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Had nog skis gemaakt. Maar jammer genoeg nooit kunnen proberen, was er weken mee bezig. Mijn vrouw heeft zich rot gelachen toen het niet ging sneeuwen..
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Je kan altijd nog overwegen floats eronder te hangen.
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die is er al.

    En nog 1 nieuw in doos op reserve..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    helixer vindt dit leuk.
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nice

    H:yes:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hoe is het met je foam cub?

    Lijkt mij ook wel leuk zo een foam toestel te maken met me zoontje.

    Groetjes Niels
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Met mijn simple Cub gaat het prima. Vliegt werkelijk fantastisch en heel gebruiks en vlieg vriendelijk. Leuk om te bouwen.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    De boeren hebben hun eerste maai ronde achter de rug. Het veld ligt er weer maagdelijk bij. Mooi nog even gebruik van maken, want volgende week hebben ze weer hun mest uitgereden en duurt het even alvorens het door de grond is opgenomen. Vanmorgen vroeg, met weinig wind lekker op pad geweest. Heerlijk rustig op de weg. Vandaag mijn simple Cub meegenomen waar ik een quanum gyro in heb gebouwd. Heerlijke gyro met standje uit, gewoon gyro en 1 stand om hem horizontaal te stabiliseren. Mooi in een noodgeval als onverhoopt de zon je verblind of dat je even de oriëntatie bent kwijtgeraakt. Heb ook nog een andere gyro uitgeprobeerd op mijn Cub, namelijk de ZOHOD KOPILOT Lite. Deze heeft ook drie standen, namelijk: stand 1 is uit, stand 2 is horizontaal stabiliseren, stand 3 return to launce met GPS(RTL). Deze gyro bevalt me niet omdat ik met een pittige wind graag een normale gyro wil gebruiken en die zit er niet op. Tweede nadeel is dat RTL weliswaar prima werkt(cirkelen 35 mtr boven take off point), maar ik toch 2 keer heb meegemaakt heb dat hij het toestel niet kan overnemen(kennelijk door teveel wind en/of een te lage vliegsnelheid) en het toestel in een spiraal naar beneden kwam. De eerste keer met wat lichte schade en de tweede keer brak mijn motor ervan af. Geen succes dus en ik heb hem alweer te koop aangeboden. Enfin, hier een foto van vandaag met een maagdelijk weiland en met mijn fietskarretje. Heerlijk:
    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet helemaal geen stabilisatie spul in je model willen hebben.
    Gewoon zelf sturen, is altijd beter.

    GJ
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik vlieg ook liever zonder, maar soms is het best lekker hoor, zeker met veel wind. Ik denk ook dat dit een discussie is dat altijd weer oplaait. Mijn oudere broer, een echte modelbouwer zweert bij houtbouw, geen schuimpjes, vliegen zonder gyro en ouderwetse brandstof motortjes. Zou dat ook te maken kunnen hebben dat de oudere garde daar gewoon niets van moet hebben?

    Maar ook de oudere garde heeft wel eens een moment dat je de oriëntatie even kwijt bent, dan is een gyro een mooie uitkomst, zeker één die jouw toestel stabiliseert. Een gyro kan je gewoon uitzetten en bovendien neemt het nauwelijks ruimte in. Maar ik vlieg ook liever zonder gyro, het toestel is dan voor wendbaarder en reageert veel beter, maar ik prop wel in elk toestel een gyro.

    De tijden veranderen en qua (micro)elektronica is er zo veel leuks te koop er komen steeds leukere dingen op de markt, leuk om uit te proberen.

    Grt Helixer
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, ik ben voor moderne dingen, was 1 van de eersten in Nederland die electro vloog en nu ook, ik denk dat ik een van de eersten was die BLheli_32 regelaars in vliegtuigen gebruikte.
    Maar een gyro is geen vliegen, zelfde als een drone vliegen geen vliegen is.
    Ik vloog wedstrijden waarbij een gyro en gps ideaal zou zijn maar ze zijn verboden.
    Ik heb het wel eens geprobeerd maar het voelt gewoon heel vaag, je hebt geen echte controle.
    Een beetje alsof je in een Audi rijdt, dat voelt ook vaag.
    Ik heb om te lessen jaren geleden ook dingen uitgeprobeerd, gyro met geofencing en dergelijke.
    Je leert er niks van en het is allemaal electronica die stuk kan gaan.
    En je orientatie kwijtraken heeft iedereen wel eens, dan is het gewoon wachten en sturen zodat je weer weet hoe hij ligt.
    Als je dat niet kan dan moet je meer gaan oefenen.
    Beste is een directe verbinding tussen ontvanger en servo, zonder allerlei zooi.

    GJ
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Met wedstrijden kan ik het me heel goed voorstellen dat een gyro dan verboden is. Misschien appels en peren, maar dat geldt ook voor schaatsen. Met of zonder klapschaats is een wereld van verschil.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is het nog niet eens, denk ik.
    Ik heb mijn modellen niet graag stuk, maar ALS het stuk gaat wil ik toch het liefste dat het mijn eigen fout is, maar een ander belangrijk ding: Met "model-reddende" electronica is de spanning er ook een beetje af. Een van de redenen dat ik een drone geen hol aan vind is dat als je de sticks loslaat, dat zo'n ding dan uit zichzelf vlak en recht en stil gaat hangen. Echt, totaal niks, maar dan ook he-le-maal niks aan...
    Hetzelfde voor brandstof motoren: Die kunnen afslaan. Dat ligt aan je "vaardigheid" als gebruiker, en dat is een uitdaging. Natuurlijk wil ik een motor die zo betrouwbaar mogelijk loopt. Maar dan wil ik dat wel zelf gedaan hebben. Ik kan echt oprecht genieten van een motor die vlucht na vlucht 100% betrouwbaar loopt. Maar een electromotor kóóp je zo, en daar vind ik dan weer geen hol aan.
    Houtbouw kun je verknallen. Kromme vleugels, kromme rompen. Dus als je kist recht vliegt, kan ik daar van genieten.

    Dat hoeft voor een ander niet te gelden natuurlijk, maar zo ervaar ik het...
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik begrijp je punt helemaal. Ik kan verhalen van mijn broer dat ie een half jaar bezig is geweest met een model en bij de eerste vlucht crashte. Daar wordt je echt ziek van. Ik en mijn broer zullen ook nooit samen gaan vliegen. Klinkt gek, maar zijn beleving is een heel andere. En toch praten we wel met elkaar over onze hobby. Plus dat hij me helpt als ik eens een onderdeel, prop of iets dergelijks nodig heb. En standaard gaat er bij mij een rol duck-tape mee, een gruwel voor een echte modelbouwer.

    Probeer eens een drone te besturen zonder al die elektronica, is dat geen uitdaging voor jouw? Nee zonder dollen, het vliegen met een drone gaat inderdaad gauw vervelen, maar ik vind juist die elektronica shit juist zo leuk en daar beleef ik plezier aan. Ik denk dat er gewoon een verschil van benadering is hoe iemand zijn hobby beleeft. Ik kan me er in ieder geval nog prima mee vermaken en tegelijkertijd bewonder ik iedereen hier die zijn houtbouw helemaal zelf opbouwt en werkelijk prachtig weet af te werken.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De techniek achter een drone of beter gezegd multicopter, vind ik geweldig.
    Ik ben ook aan het spelen geweest met een flightcontroller en een vliegtuig.
    Maar dat soort dingen is meer, op een knop drukken en hij stijgt op, op een andere knop drukken en hij komt terug.. heeft helemaal niets met modelvliegen te maken.
    In de wedstrijdmodellen waar ik mee vloog zit zo ontzettend veel techniek en je moet behoorlijk wat technische kennis hebben om alles heel te kunnen houden en ook de loggings uit te kunnen lezen.
    Maar het sturen gaat gewoon op de ouderwetse manier, IK ben de baas over het vliegtuig en als ik crash dan is dat MIJN schuld en niet die van falende electronica.
    Ik ben 1 keer een kist verloren, ook zo'n dure F5B bak, door electronica die stuk ging, eigenlijk meer een stekkertje van25 cent.
    Normaal soldeer ik alles door, geen stekkertjes want dat zijn zwakke punten, dit keer per ongeluk niet, 1500-2000 Euro de grond in.
    Ik kon alleen maar kijken, het vliegtuig was nu de baas.

    GJ
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Helemaal mee eens en toch blijven mij al die ontwikkelingen erg bekoren en wil ik het gewoon eens uit testen.

    Dat is zuur. :confused:Nou ja, eigenlijk heb ik 2x een echt probleem gehad. 1x was al weer een jaar of 8 geleden dat er een lipo stekker contact los ging. Ik had helemaal niets meer te vertellen. Was op een bouwterrein en ik zag hem heel rustig naar beneden komen en hij lande gewoon op zijn wielen. Het was een UCF(U can fly), toevallig laatst nog eens mee wezen vliegen. Voor starts en landingen een geweldig toestel, maar verder zaai. Schade was enkel een krom landingsgestel. Tweede geval was een paar maanden geleden. Doodeng was dat. Een fly-away met mijn zelfbouw drone. Toch al gauw 1,5 a 2 kg waar je geen grip meer ophebt. Gelukkig ging hij recht omhoog en toen kon ik hem toch nog uitzetten en viel die recht naar beneden. Ook weinig schade.

    Een keer jaren geleden met een Walkera helikopter ging er een swash servo stuk. Ik kon hem vreemd genoeg met wat stuntwerk redelijk heel aan de grond zetten. Enkel een kapot landingsgestel. Nou ja, ik praat dan over schade van een paar tientjes, maar 1500 tot 2000 euro is wel heel erg zuur.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, maar ik heb al jaren geen kist meer gecrasht, volgens mij iets van 10 jaar crashvrij, zonder hulp electronica.
    Trouwens, met lessen mag je het ook niet gebruiken, dan moet je gewoon leren vliegen.

    GJ
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dat is mooi, gefeliciteerd en houden zo. Zal je zien dat het straks toch weer fout gaat. Ik hoop het niet voor je.

    Tja, die lessen. Als straks het wildvliegen wordt verboden ben ik misschien ook veroordeeld tot een vliegclub. Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Dan zullen mijn laatste woorden zijn:

    Het was een mooie hobby. :beer:

    H:hammer:lixer
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik ga niet crashen, dat laat ik aan anderen over.
    Maar waarom niet bij een club?
    Ik vond het altijd gezellig en je leert veel bij.
    Met wedstrijden vliegen leer je nog veel meer omdat je in situaties komt die je normaal zou vermijden.

    GJ
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mij ook: als ik een koffiezetter heb die met één druk op de knop verder alles zelf doet (koffie afmeten, water innemen, koffie malen, koffie zetten en in een kopje doen), dan vind ik dat geweldig (en tot die tijd behelp ik mij met ernstig zoeken naar een vriendin die dat allemaal wil doen, maar zodra dat koffiezet-apparaat uitgevonden is.... :p ).
    En als mijn auto helemaal zelfrijdend is, prima, want een chauffeur is me te duur. Dus electronica zou zéér gewenst zijn.

    Maar ik vind er dan weer niks aan om in een café naar koffie rondbrengende obers en oberinnetjes te kijken, en ook taxi's vind ik weinig inspirerend.
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Geweldig wat een vertrouwen. Bij een club? Ik moet er niet aan denken, maar wie weet als ik straks uitgewerkt ben en behoefte heb aan gezelschap. Dan......heel misschien dan. Dan moet ik ook leren om voor me te vliegen en naast me en mag ik niet meer om me heen vliegen. Nu vlieg ik lekker in de rondte en hoef met niemand rekening te houden, behalve een paar koeien. .
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina