vliegen in de Belgische Ardennen

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
Hoi ik ga voldende week naar de ardennen en wil mijn zwever meenemen maar weet nie echt goede mogelijkheden om te hellingvliegen langst de kanten van Dinant of Durbuy. Als je iets van plaatsen weet zijn zeg het maar gerust. Alvast bedankt. :D

Hoi Anthony,

Dinant en Durbuy liggen nogal een eind uit elkaar.

Volgens mij liggen er in de Ardennen hellingen genoeg waar je lekker kan vliegen.

Als je het echt in de buurt van Durbuy zoekt:
Kijk eens op de velden bij Septon (+/- 1 km van Durbuy) of -afhankelijk van de windrichting- de velden van het gehucht Rome (= over de heuvel, zuidelijk van Durbuy).
Een ander mogelijkheid zijn de velden rondom het dorp Bohon (ook +/- een km vanaf Durbuy, stroomafwaards aan de Ourthe): bordjes [Residence de Bohon] volgen.

Bij het dorpje Berismenhil (Tussen La Roche en Nadrin/Hoefalize) hebben ze een startplaats voor parapents / delta's (wordt door parapents de laatste jaren weinig gebruik van gemaakt), uitkijkend over de Ourthe. Vanaf de kerk van Berismenhil een paar honderd meter richting La Roche, linksaf de bordjes [DELTA] volgen en je vindt het vanzelf. Als je geluk hebt vliegt er daar (bij mooi weer) ook een paramoteur door het luchtruim :D .

Boven op de heuvel bij het dorp Warempage (ligt bij Nisramont = tussen Nadrin en Hoefalize), op één van de velden richting de Ourthe, is één van de locals vaak bezig met een zwever.

In Nadrin zelf liggen mooie velden (volgens mij bij elke windrichting wel te vliegen) achter het voetbalveld. (Ik start daar zelf wel eens met electrokistjes)

Ik zou het leuk vinden om van je te horen waar je uiteindelijk bent gaan vliegen.

Succes, geniet ervan,

mvg

JP

veel goeie plekken ga je niet vinden in de ardennen. Er wordt wel met deltagliders en parapounts gevlogen, maar die starten op een platformpje en landen in een weide beneden. Voor ons modellisten zijn de bossen het probleem omdat we nog eens moeten landen ook waar we vertekken.
Er zullen waarschijnlijk wel plaatsen zijn, maar ze zijn me niet bekend. Niet alle geschikte velden zal je mogen betreden.
Als je een bungee / sandow hebt zou ik die meenemen, dan heb je al een stuk meer mogelijkheden.

met niet al te grote kisten
mwah, dat valt wel mee hoor :wink:

img0009.jpg

VDP3F website

Kijk je wel n beetje uit voor eventuele boswachters? :P

Ik ben samen met mijn vrienden ook es gaan sjezen op een mooi heuvelveldje naast een bungalo park, kwam er n boze man aan hollen dat we onmiddelijk moesten opzouten. Het was namenlijk een natuurgebied. (joh, dus daarom staan die bomen daar? :roll:) Hij stond ons woedend te vertellen dat we moesten opkrassen, terwijl dr zon 200 meter achter hem een stel kinderen met n voetbal aan et sjouwen waren... Dat mocht dan weer wel, zei die.. Want een vliegtuig kan n vogel raken.. Een voetbal ook! Maar dat kregen we em niet aan zn verstand. Dus zijn we maar verder gereden naar een boere pollenveld.

Dus wees gewaarschuwd. :wink: Ik weet niet of ze daar ook rondlopen hoor, maar mischien wel.

Wat n bloedmooie glider is dat trouwens. Das de eerste die ik zie die es NIET wit is. ;) (Zal wel een reden hebben)

ajs56a zei:
Volgens mij zijn deze foto's niet genomen nabij het Amerikaanse kerkhof Henry Chapelle.

De club in Henri Chapelle heeft meerdere hellingen (handig voor alle windrichtingen). Dit is er alleszins één van; of het die van het kerkhof is weet ik niet.. Ik heb deze fox alleszins al zien vliegen op de helling van het kerkhof.

Het is idd een Swift in eigendom van Vincent Ongena. Geen onbekende in België en Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk enz... De club is VDP in Luik. De hellingen zijn idd nabij en voor Henri Chapelle.
Bijna alle windrichtingen.
Over het algemeen zijn deze mensen heel toeristisch gezind, maar als je met meerdere gaat is het niet onverstandig om even contact op te nemen met het bestuur van deze club om toestemming te vragen.
Hier is de site http://users.skynet.be/vdp3f/index.htm
Het andere toestel dat getoont is, de ASW22 is gedurende een korte tijd in eigendom geweest van Laurent de Jonghe, maar omdat het niet realiseerbaar was in België om deze ook te laten vliegen heeft hij hem verkocht. Het toestel vliegt nu in Engeland.
Dus eigenlijk is alle informatie gewoonweg NIET correct. Ook niet meer op de site van Laurent.

Weet iemand de precieze straatnamen van deze plaatsen in de ardennen? Deze zomer ga ik naar spa en ik zou graag mijn easyglider meedoen om eens te hellingzweven.

Grtz Willy

Jeppie zei:
Hoi Anthony,

Bij het dorpje Berismenhil (Tussen La Roche en Nadrin/Hoefalize) hebben ze een startplaats voor parapents / delta's (wordt door parapents de laatste jaren weinig gebruik van gemaakt), uitkijkend over de Ourthe. Vanaf de kerk van Berismenhil een paar honderd meter richting La Roche, linksaf de bordjes [DELTA] volgen en je vindt het vanzelf. Als je geluk hebt vliegt er daar (bij mooi weer) ook een paramoteur door het luchtruim :D .

In Nadrin zelf liggen mooie velden (volgens mij bij elke windrichting wel te vliegen) achter het voetbalveld. (Ik start daar zelf wel eens met electrokistjes)

JP

Je bent nogal bekend in de streek, mijn ouders hebben een vakantie huis tegen over de DELTA plek in Maboge met uitkijk op de helling. Misschien zie ik jullie daar, dan kom ik even kijken.

Ik ga naar Malempre over een paar weken.
Is daar nog een aardige helling voor een klein zwevertje (talon)?

Ik ga elk jaar twee keer naar de ardennen en heb de laatste keer een te zwaare zagi achtige meegenomen.
Ik stond op een veldje waar aan de andere kant ook paarden stonden.
Na een kwartiertje gevlogen te hebben kwam de eigenaar van het stukje land me vetellen dat hij het er leuk uit vond zien en dat ik er mocht vliegen zo vaak ik wilde.
Zo zijn er veel boeren in de ardennen heb ik begrepen.....zolang er geen motor op zit vinden ze het geen probleem.
Je moet natuurlijk niet de koeien en paarden laten schrikken.

Volgende keer neem ik een erg licht hellingkistje mee waarmee ik ook een belletje kan pakken. 8)

Back