vliegen in de ctv zone

Wat is een CTR?

Ik weet wel wat de maximale vlieghoogte is voor motorkistjes en zwevers.
En ik weet ook wat er gebeurd als een bemand vliegend dingetje (liefts zo'n dingetje van defensie) uit moet wijken voor een modelvliegtuigje die ietsiepietsie te hoog zit.
"Foei!!".
De soep wordt niet zo heet gegeten als dat ie er uit ziet.

Een CTR is een gebied van bijv. Schiphol en alle militaire velden waar je binnen niet mag modelvliegen mits je een overeenkomst hebt met de luchtverkeersleiding aldaar.
En deze gebieden zijn veelal groter dan je denkt.

Zowiezo mag je in CTR`s niet hoger komen dan 100 mtr.

De huidige regelgeving geeft aan dat wij tot 300 mtr mogen vliegen.
Een "echt" vliegtuig mag niet lager dan 500 ft buiten de bebouwde kom (of was het nou 300ft :roll: ) en dat is zo`n 150 mtr.

Houdt dus in dat een modelvlieger een "echt" vliegtuig kan tegen komen tussen de 150 en 300 mtr.

In de wet staat ook aangegeven dat een modelvlieger bijgestaan moet worden door een persoon die het luchtruim controleert op "echte" vliegtuigen en dit doorgeeft aan de modelpiloot zodat deze kan uitwijken.

Maar dat komt in de praktijk nooit voor.

Ook zal de Modelpiloot moeten uitwijken en niet de "echte" piloot.

Dus dat ietsipietsie valt erg tegen het is meer dan je denkt.

En de soep zal "vooralsnog" niet zo heet worden gegeten totdat er een keer wat gebeurt.
Er zijn al diverse ongelukken (of zoals je wilt "Mid-Airs") geweest tussen een modelvliegtuig en een "echt" vliegtuig.

Mocht er zoiets gebeuren als je alleen op een veld staat zonder club en zonder persoon die het luchtruim in de gaten houdt dan ben je ten alle tijden fout en zal de verzekering nul komma nul uitkeren (je hield je tenslotte niet aan de wet).
Op een club zal dit dus veelal "veiliger" zijn omdat je bijna nooit alleen bent (en die keren dat het wel zo is had je gewoon pech).

Berto zei:
Een CTR is een gebied van bijv. Schiphol en alle militaire velden waar je binnen niet mag modelvliegen mits je een overeenkomst hebt met de luchtverkeersleiding aldaar.
En deze gebieden zijn veelal groter dan je denkt.
Oh dat is dan die 3km zone.

Regelgeving is heel tricky en zeker als het op details aan komt.
Het ene regeltje ontkracht weer een ander regeltje.
Het mooiste is, het verschaft werk die wirwar aan regelgeving. :D

Een modelvlieger trekt lang niet altijd aan het kortste eindje, ook al zou je dat vermoeden.

Beter is het om niets te weten dan dat je denkt alles te weten.

Hoogtemeter is nog steeds niet verplicht een gecontroleerde vlucht is niet toegestaan.
Al bij al is het bij het neerhalen van een Boeing nog steeds schokken voor de verzekring.

Alle offcieele documenten die hier over gaan en nog veel meer zijn gratis via de ingang http://www.postbus51.nl terug te vinden. :D

Resume.. Mijn hobby is modelbouw. Het vliegen met de gebouwen browseltjes.
En zo nu en dan aspiranten op weg helpen met de eerste stapjes het kleine luchtruim in. :)

En al die andere flauwekul. Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
En nu moet ik gaan eten, de soep wordt koud!!!

De diameter van een CTR (Controlzone) rond een vliegveld is afhankelijk van het vliegveld/ De CTR rond Schiphol bijvoorbeeld heeft een straal van 8NM. Acht nautical miles, dat is 8x1,852=14,816km. Dus in een cirkel met een straal van bijna 15km gemeten vanuit het centrum van Schiphol mogen vliegtuigen alleen in de lucht zijn met toestemming van de verkeerstoren. Dat geldt ook voor modelvliegtuigen!
Er zijn clubs die binnen zo'n CTR vliegen. Die verenigingen hebben dan ook altijd een bepaalde regeling met de verkeersleiding. In sommige gevallen mag er alleen op bepaalde vastgestelde tijden gevlogen worden. In andere gevallen moet men eerst overleggen met de verkeersleiding of er op dat moment (morgen, middag of hele dag) gevlogen mag (kan) worden.
De drie km zone is een deel van de CTR dat het dichts rond het vliegveld ligt. In principe mag daar helemaal niet met modelvliegtuigen gevlogen worden. In enkele gevallen kan daar toch toestemming voor verkregen worden al zal je dat bijvoorbeeld bij Schiphol en Rotterdam Airport niet snel lukken. Bij veel militaire vliegvelden zal je, vooral in de weekeinden, wel toestemming krijgen. Als het druk is op zo'n veld (een oefening of zo) dan zal je geen toestemming krijgen. En probeer het niet toch te doen en net te doen of je van niets weet. Je kunt in zo'n geval een stevige boete krijgen en je spullen kunnen in beslag genomen worden! Men kan je zelfs in beschuldiging stellen wegens het willens en wetens in gevaar brengen van personen en goederen van de luchtmacht.
Dat laatste zal bijna altijd wel meevallen maar ik zou het risico niet nemen!

We gaan wel weer lekker offtopic zo, maar is er een goede kaart beschikbaar waar die zones op staan? Ik kan alleen zon picasso geval vinden.

Zwaar :offtopic:
Ja daar zijn kaarten voor. Ik heb nog een oude kaart maar elk jaar wordt er een nieuwe uitgegeven. Bij de vliegschool waar Berto werkt kan je zo'n kaart kopen. Ik schat dat hij iets van €15,= zal moeten kosten.

De Luchtvaart Hobbyshop in Aalsmeerderbrug (net niet op Schiphol-Rijk, 300M achter het hoofdkantoor van MicroSoft® Nederland ) .... versie 2006 komt over circa één maand uit .... Uitgever de RLD

Marco: Bedankt voor het proberen, maar ze laden niet.

Myshadow: Mooie kaarten! Ik zit dus schijnbaar nog net mooi buiten de radius van Seppe en woensdrecht. :P Ik zit precies tussen die 2 zones in. Ik doe dus gelukkig niks verkeerd (Was er n beetje bang voor toen ze die C-klasse zones hier noemde.)

Freakazoid zei:
(Was er n beetje bang voor toen ze die C-klasse zones hier noemde.)

Er zit een verschil tussen de modelvliegsport en de kleine luchtvaart.
Klaarblijkelijk wordt dat soms door elkaar gehaald. :cry:

Naast de gekleurde kaarten is er ook nog abstract materiaal. En dan wordt het ook gelijk erug technisch.

http://www.ais-netherlands.nl
klik op de button AIS publicaties
Lees de tekst, klik op Akkoord en klik op next.

Veel lees plezier.

marco bosch zei:
heel iritand want dan heben julie of geen adobe programma op de pc staan of die site is extra beschermd.

Ik heb geen Adobe® SVG Viewer op de pc staan.

Bij dit soort discussies link ik liever naar een overheids site toe.
Het risico dat daar een interpretatie misser op staat is vele male kleiner dan bij een site van een vereniging.

Ook al is het allemaal goed bedoeld.
Het ziet er trouwens wel leuk uit, nu met viewer. :D

Back