Hmmmm...., schaalsnelheid... 8)
Oude discussie in wedstrijd wereldje waar juryleden het ook al nooit eens kunnen worden... :?
Puur voor je gezichtsveld zou je de schaalfactor precies door snelheid kunnen delen en dat wordt bij wedstrijden dan ook gedaan. (Hoewel er nooit snelheidsmeetingen worden verricht, is dus puur een perceptie van de toeschouwende...) Je kunt het ook vergelijken met een driehoekzicht. Als je het model in een rechte lijn voor je ziet vliegen zou je in zijn schaduw de echte op de achtergrond mee moeten zien vliegen op de schaalfactor afstand. Bij een model afstand van 80 meter zou bij een schaal van 1/3 de echte dus "meevliegen" op een afstand van 240 meter. Allemaal slecht te meten natuurlijk.
Om dit te kunnen bewerkstelligen is het magische woord: Reynolds getal.
Deze kerel bestudeerde stromingsleer en in dit geval de verhouding tussen traagheidskrachten en wrijvingskrachten. Die materie gaat hier denk ik té ver.. :sleeping: komt er echter op neer dat dit getal veel bij windtunnel meetingen gebruikt wordt. Hier worden ook kleinere modelen gebruik om het echte te testen. Kort samengevat is de lucht waar onze model in vliegen relatief gezien véél dunner dan de "dikke, stroperige" lucht waar de grote jongens in vliegen. Modellen kúnnen dus vaak niet eens een schaalsnelheid vliegen omdat ze inderdaad uit de lucht zouden vallen.
Als je mijn bescheiden mening vraagt zeg ik altijd dat je eens goed moet kijken op video´s hoe de echte vliegt. Je komt al snel tot de conclussie dat we meestal té snel en té abrubt vliegen, maak vloeiende bewegingen en gebruik de gasknuppel niet als aan/uit schakelaar. Een mooie zin heb ik ooit gehoordt van Philip Avonds; Doe net alsof je zelf in het model zit en niet ziek wil worden.....
Zelf vlieg ik veel jets en ik denk dat de meesten omgerekend een low-pass maken met ongeveer mach 3 tot 4......
Groet,
Gerald