Vliegen met reversed heck.

Satoer

Forum veteraan
Ohhh… Na indoor gevlogen te hebben in Rotterdam ben ik er achter gekomen dat ik mijn heck andersom heb ingesteld. Dus stick naar links staart naar links. :hammer:
Net als een buitenboordmotorbootje bestuur ik nu dus mijn heli.

Op zich heb ik er geen probleem mee en ik kan er ook lekker mee vliegen maar het leek mij toch het slimste om het mij maar goed aan te leren. Het stomme is dat mijn simulator WEL goed was ingesteld. Ik dacht namelijk dat de sim hetzelfde was ingesteld maar nu ik die maar weer eens heb opgestart stond die gewoon goed.

Ik denk dat het “misverstand” is gekomen omdat ik constant zonder canopy heb gevlogen en dus de kop van de heli niet goed kon zien.

Afijn, vanmiddag “goed” proberen te vliegen. Ai…. Dat ging dus echt goed ruk! Ook mijn aangeleerde reflex om na een crash (uiteraard een gevolg van een verkeerde sturing van de heck) meteen de stick naar rechtsonder te bewegen om beide motoren stil te zetten heeft mijn aardig wat gebroken staartbladen gekost :(
Ik leer snel, maar ik leer weer moeilijk iets af.

Dusss…. Wat zijn de nadelen als ik gewoon zo lekker blijf vliegen? Iedereen vliegt toch gewoon zoals die lekker vindt. Mode 1,2,3,4 Heb zelfs gehoord dat sommige met een omgekeerd pitch / throttle vliegt.

Omgekeerd pitch/gas komt zelfs veel voor. Maar omgekeerd staart??? (ik vind heck trouwens zo'n fout woord) :lol:
Ik zal gewoon lekker zo door vliegen, als je je er lekker bij voelt...
Wat maakt het uit?

Dacht ik ook :D maar ik dacht dat er misschien nog wat verborgen haken en ogen aan kunnen zitten die mij misschien in een later stadium gaan nekken.

Haha het gaat nu een beetje zoals jouw avatar ;)

Satoer: zoals je zelf al aangeeft is iets afleren verrekte lastig. Ik denk dat je het beste gewoon kunt doorvliegen zoals je nu doet. enige nadeel wordt dat de heckrotor meesturen bij opsnelheid gevlogen bochten een beetje tegennatuurlijk gevoel zal gaan oproepen, maar alles went...

Mogge,

Ik denk dat je beter even door de zure appel kunt bijten.
Nu is het vast nog wel af te leren.
Vast en zeker komen er momenten dat je even met iemand anders zijn model wil vliegen.
Dan is het wel zo gemakkelijk. :roll:

Sterkte, Erwin :wink:

ik zou ook NU ingrijpen en normaal leren vliegen.
je gaat straks gekke dingen krijgen bij bochtenwerk achteruit en dergelijke en het ergste is, niemand kan je daarbij helpen door te zeggen hoe je moet sturen.
gewoon om de standaard erin te houden zou ik geen afwijkende stickbezetting vliegen.
je kan nooit even met iemand anders zijn heli, en ook niemand eens met de jouwe als je bv iets raars aan je heli voelt ofzo.

dat je sim wel goed staat is me trouwens helemaal een raadsel :?:

gewoon even die hummingbird wegzetten en flink uren maken op de sim en dan even rustig aan vliegen.
het zit er toch allemaal nog niet rock solid in en nosein enzo ook nog niet dus het is maar een klein beetje wat je af moet leren.
een butsertje of wat en het is je weer gewoon :wink:

Ook ik denk dat je beter met de Sim op de goede manier moet gaan oefenen. Hoe zou het zijn als je straks een vliegtuigje pakt......? Lijkt me erg vreemd, maar het is natuurlijk ook wat je gewend bent.

Dat is 3 tegen 2. Ik zal het dus maar af moeten leren :(
Hoewel ik de argumenten zoals iemand ander zijn model vliegen ook niet echt sterk vindt, kleine moeite om even een servo reverse op een kanaal te zetten. Of het “tegennatuurlijke” gevoel. Met het sturen druk ik gewoon de staart uit de bocht, wat bij mij net zo natuurlijk voelt als sturen met een buitenboordmotor.

Maar ik ben het met jullie eens, het is nu nog het “makkelijkst” om iets af te leren.
Ik ga toch eerst nog even goed oefenen met side in. Mocht ik dan de verkeerde kant om draaien kan ik me daar gewoon zonder problemen uit redden.

En… Terug naar de sim :(

Laatst aangepast door Robert op Vr Maart 19, 2004 6:33 pm, in totaal 4789 keer bewerkt

lachen :D

je moet doen wat je zelf wilt michel, maar als je even logisch nadenkt zal je ook toe moeten geven dat het niet zo slim is om zelf stickmodes te verzinnen.
dat je kiest mode 1 of 2 alla, maar ook nog even zelf je heck omdraaien ??
nu heb je nog niet veel af te leren, gewoon doen.
nadeel is dat je ECHT je heli even moet laten staan, als je gaat oefenen op de sim en tegelijkertijd met de heli nog maar even zolang de heck verkeerdom leer je het nooit.

Wanneer je op grotere afstand gaat vliegen is het sturen van de staart ´verkeerd om´ een écht nadeel. Op enig moment zul je de staart van de heli dan niet meer zien en moeten sturen op het sliouet. Het is dan wel praktisch dat deze ook rechtsaf gaat wanneer je naar rechts stuurt. :wink:

Satoer zei:
Hoewel ik de argumenten zoals iemand ander zijn model vliegen ook niet echt sterk vindt, kleine moeite om even een servo reverse op een kanaal te zetten. Of het “tegennatuurlijke” gevoel. (

Ga je straks een schakelaar er op zetten zodat als je noise in vliegt ook niet anders om hoeft te sturen. Switched tail config :wink:

Ik moet je ook zeggen dat ik nu druk bezig ben om mij zelf het een en ander af te leren. Bijvoorbeeld te veel roll in de bochten waardoor ik nu dus vastloop op die noise in. Ook overdrars hooveren heb ik overgeslagen ben meteen gaan 8tjes vleigen. En dat ben ik nu ook aan het doen. Sta weer lekker te hooveren. Nee Michel gewoon ff door de zure appel heen.

Gewoon goed zetten en idd de config (mode) maakt niet uit maar je moet wel alles de goede kant op laten sturen.

gr Remco

Het onnatuurlijk sturen bij een bocht (linker knuppel naar links rechter naar rechts) zal moeilijker te leren zijn dan "natuurlijk", das waar.
Maar er zijn genoeg lui die bijna alleen maar inverted vliegen en niet anders doen dan zulke bochten vliegen.

Elwin

ja maar elwin als ie dalijk inverted rondvliegt vliegt hij zijn bochten "normaal" :wink:

gewoon afleren die hap en normaal leren vliegen.
volg een fatsoenlijk stappenplan of je komt jezelf echt tegen, zie remco.
side in hooveren overgeslagen en meteen rond gaan vliegen, de verleiding is ook heel groot om dat te doen als je de helei een beetje onder controle hebt.
daardoor durft ie hem nu niet met vol vertrouwen side in (half op weg naar nose in) te draaien en duurt het leerproces nog langer.

stamp de basis erin (met de sticks de juiste kant opdraaiend) en ga dan aan het experimenteren, en dan zit je ook in een positie dat je eventuele problemen ook op kan lossen.
als je een figuur verbruid en hij komt nose in op je afgevallen moet je dat ook op kunnen lossen, anders is de kans groot dat het geld gaat kostten.

Tja en zolang vlieg je eigenlijk nog niet he Michel?

Ik denk dat het is hoe langer je met het leren van nose-in ed. wacht, hoe enger (en dus moeilijker) het is om het te leren.

@Satoer

Ik kan er niet veel van, van heli's dan, maar ik vind het wel dapper dat je dergelijke stoten met ons wil delen.

Greetzzz

Stevo

idd want uiteindelijk is het een flinke domme fout :D :wink:

net zoiets als ailerons verkeerdom hahaha.

Ik geloof niet dat er op het forum een taboe rust op het delen beschamende ervaringen. :wink:

Groetjes, Erwin

Ik vloog vroeger op de sim mode 2... ben toen na een half jaar (sim ervaring) overgestapt naar mode 1 en vlieg dat nu nog. Was wel even wennen :x

Vlieg momenteel bij een club waar iedereen mode 2 vliegt :?

overstappen kan dus wel, maar doe het nu niet meer :wink:

gerard_nl zei:
idd want uiteindelijk is het een flinke domme fout :D :wink:

net zoiets als ailerons verkeerdom hahaha.
Het is maar wat je dom vindt, als je er een beetje logisch over nadenkt is het helemaal niet zo raar dat als je je heck stick naar links beweegt de kop naar rechts gaat.
Bedenk maar eens wat er gebeurd als je je nick-stick omhoog beweegt...
JUIST!!! dan gaat de kop naar beneden!!!!! ipv omhoog. Nee das logisch. Nick is niet anders dan heck over een andere as.
Ik denk dat het allemaal niet uit maakt. tis puur wat je gewend bent.

Niet dat ik nu niet van plan om het “goed” te leren, want het is wel zo handig je aan de “standaard” te houden.

Dat zie je verkeerd Satoer. Je duwt je stick naar voren/beneden en zodoende beweegt de neus van het toestel ook naar voren/beneden. ;)

edit:
Maar ik ben het met je eens dat het allemaal niets uitmaakt. Het is maar hoe je het hebt aangeleerd.

Back