Vliegen met stilstaande rotorbladen?

sluitertijdvande camera is in sync met de rotorbladen.

geloof 1 ding van een rc helicopterpiloot, "als de bladen stilstaan, vliget hij nada, noppes niks meer" enkel nog het stuk van stilstand tot de grond ;)

niet zo moeilijk ..
rotorbladen staan eigelijk niet stil maar draaien pricies de goeie slenheid waardoor de camera het niet waarkan nemen.. dat ze draaien..

zo is er ook iest voor draaibanken ect etc.
de verlichting er omheen mag niet op 1 fase zitten..
dus de 1e set lampen moeten op pase 1 en de andere set op pase 2.
zoo heb je geen risico dat het lijkt dat de draaibank stil staat bij een bepaalt toerental

Idd, en liever geen TL balk boven je draaibank. Deze knipperen op 50 Hz, waardoor je bij toerentallen van 50Hz en een meervoud daarvan niet ziet dat het ding draait.

In films zie je het ook wel eens bij de wielen van een auto, welke eerst vooruit lijken te draaien, en dan weer achteruit, terwijl de auto vooruit blijft gaan.

Zo heb ik eens een toerenteller gezien waarmee je op grote afstand het rotortoerental kon meten.
Een soort verrekijkertje, aan een wieltje draaien tot de rotor stilstaat en voila !
Het toerental kon je dan aflezen.

skiff zei:
Idd, en liever geen TL balk boven je draaibank. Deze knipperen op 50 Hz, waardoor je bij toerentallen van 50Hz en een meervoud daarvan niet ziet dat het ding draait.

In films zie je het ook wel eens bij de wielen van een auto, welke eerst vooruit lijken te draaien, en dan weer achteruit, terwijl de auto vooruit blijft gaan.
daarvoor moet je bij een draaibank ook meerdere TL balken hebben
waarvan de 1e serie op L1 en de 2e serie op L2 en soms komt er nog een 3e serie bij kijken ook en die komt vanzelfsprekend op L3
in huis is dat vaak niet mogelijk maar in bedrijfen is het zelfs verplicht op die manier.

greetz jaimy

jaimy zei:
skiff zei:

daarvoor moet je bij een draaibank ook meerdere TL balken hebben
waarvan de 1e serie op L1 en de 2e serie op L2 en soms komt er nog een 3e serie bij kijken ook en die komt vanzelfsprekend op L3
in huis is dat vaak niet mogelijk maar in bedrijfen is het zelfs verplicht op die manier.

greetz jaimy

is dat serieus ja ?
nog nooit van gehoord, en ik kom toch regelmatig bij verspanende bedrijven.

weer wat opgestoken. ;)

wat mij wel stookt als die hard electricien is wat zou het uitmaken welke fase je gebruikt ?
ze ijlen 180 graden na op elkaar maar zijn alle gewoon dezelfde 50 hertz.

tussen elke fase zit 120graden faseverschuiving.
3x120graden=360graden.
Elke fase heeft natuurlijk een frequentie van 50Hz.
Als 1 fase door de x-as gaat, staat er op dat moment 0V op die fase en zal een TL-balk dus niet branden. De 2 andere lampen op een andere fase zullen dan nog wel licht geven. Echter blijft dit nog steeds ietswat knipperend effect geven natuurlijk.
In de praktijk weet ik niet of dat voldoende zou zijn om bovenstaande effect te voorkomen. Of dit wetgevend bepaald is weet ik ook niet.

ga maar eens kijken bij verspanende bedrijven ze hebben als het goed is 2 a 3 schakellaars voor de zaal/hal verlichting.

indien het er 1 is worden de lampen via relais aangezet om het makelijk te houden met 1 schakellaar voor alle lampen..

ze hebben het een aantal jaar geleden bij mij op school laten zien.(werkte we met 2 fase verlichting)
2 schakellaar's aan draaibank ziet er gewoon draaiend uit
1 schakellaar uit en leek als of het werkstuk stil stond in de draaibank..

ik had veiligheidshalve gewoon gloeilampen boven de draaibank. Maar aangezien dat tegenwoordig niet meer mag van Den Haag....

Back