Vliegen met tiger moth

Hallo iedereen,

mijn vader heeft zijn eerste vlucht achter de rug met zijn tiger moth
er staat een 38cc zenoah op en is 2,35m spanwijdte

nu vragen wij ons af in hoeverre er met diffrentieel gewerkt moet worden en of het handig is om met combi switch te werken tussen de rollen en richtingroer. Of dat het beter is om alles uit de vingers te laten komen :)

Grt Dennis

Laatst bewerkt:
vanuit de vingers sturen is beter en uiteindelijk mooier .

een tiger zul je continu met rudder en hoogte in de bocht moeten houden . doe je dit niet dan is het dweilen door de lucht

In ieder geval het rolroer naar beneden minder laten uitslaan dan het rolroer dat naar boven uitslaat.
Een rolroer dat naar beneden uitslaat geeft nml weerstand waardoor de kist wil gaan haken.
Ik heb deze ervaring vooral met oude 1:1 zwevers opgedaan, in een linker bocht wordt eerst de neus naar rechts weggetrokken, waarna hij in de linkerbocht "valt".
Beetje differentatie dus en het richtingsroer iets mee laten sturen, teveel richtingsroer kan weer resulteren in een wingdip, de binnenste vleugeltip kan overtrekken bij te lage vliegsnelheden, maar dit komt meer bij grote spans (bij zwevers) voor.
Ik ben ook 3 Moths (2.7mtr) vliegklaar aan het maken...:D

Succes!

Ik heb een grote Toni Clark tiger moth gehad die moest ik idd ook behoorlijk met rudder bij sturen.
Ik had een vast mixer ingesteld ik dacht 20-30% rudder mee sturen met de rolroeren de rest stuurde ik bij met de vingers indien nodig (differentieel waarschijnlijk ook ingesteld (50%??))
(Zo doe ik dat met mijn zwevers ook)

Gemak dient de mens is hier heel erg toepasbaar. Gewoon de rudder meemixen, behalve als je echt continu met alle sticks in de weer wilt zijn.

met start en landing gebruik ik die mix ook op de scout ,maar eenmaal in delucht gooi ik de mix uit,komt het vliegen veel beter ten goede als jealles zelf controleert en dus echt zelf vliegt ipv de electronica meehelpt en nog steeds niet mooie bochten kunnen vliegen.

maar het is je eigen keuze wat je zelf prefereert.
zou zeggen stel de mixer in op een schakelaar (50% rudder op 100% rol) en vliegen .

ik stuur altijd alles met de vingers..
mix kan falen of uitgeschakeld zijn..
Dan weet je in eens niet meer wat je moet doen.

MVg

Rudder meemixen met aileron heeft het nadeel dat je (bijvoorbeeld voor de landing) het toestel niet recht kan leggen zonder dat dat ook een koersverandering tot gevolg heeft. Natuurlijk kan je dat voorkomen door de mix onder een schakelaar te zetten, maar ik heb er persoonlijk moeite mee om me er te allen tijde van bewust te zijn of de schakelaar aan of uit staat!
Op mijn Veron Tiger Moth (en op mijn Elipsoïd zwever) heb ik het omgekeerd gedaan; ik heb de ailerons met het rudder meegemixed. Dat bevalt mij heel goed. Je kan dan wel ailerons gebruiken zonder rudder; het omgekeerde: rudder gebruiken zonder ailerons komt vrijwel niet voor (zolang je geen acro vliegt).
Natuurlijk zou je deze mix ook nog onder een schakelaar kunnen zetten, dan kan je écht alle kanten uit.

Laatst bewerkt:
Zelf rudder meesturen met aileron is een simultaan-beweging en dus helemaal niet lastig of iets om erg over na te moeten denken ... vind ik tenminste. Gewoon gaan doen.

Hallo Dennis en allemaal,

Allemaal goeie tips maar twee zelf sturen is veiliger denk ik. Je kunt nl reageren op de fysieke ligging van het toestel. Ik bedoel kijken en juist reageren met rolroer en/of rudder.
Met rudder insturen en met rolroer vlak houden kan nl ook voorkomen en is met één mixer niet te doen.
Zeker het opstijgen en landen kan bij een of andere mixer problemen geven. Kijken en reageren is denk ik veiliger.
Een nog andere tip is om een grote prop te kiezen met weinig spoed voor de ZG38, bv 22 x 6.
De snelheid is dan realistisch en geeft een luwere sturing.
Heb ook een 2,2 TM met ZG38 en spreek uit mijn ervaring!

Back