Vliegen tegen de wind in?

Discussie in 'F3J' gestart door Super john, 9 jun 2013.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Excuses als ik draadje in het verkeerde forum plaats maar tijdens de Dutch Nationals heb ik gezien dat er zwevers tegen de wind in vlogen?

    Ikzelf vloog mee bij de helikopters en diverse zwevers (volgens mij F3J klasse) kwamen regelmatig in de Flyzone terecht van de helikopters. Er stond een harde wind en ik zag toch enkele zwevers tegen de wind in terug vliegen naar hun doel. Nu vraag ik mij af hoe dat kan, er zaten volgens mij geen motoren in.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Waarom zou een zwever niet tegen de wind in kunnen vliegen?

    Je kan hoogte omzetten in snelheid en als die snelheid hoger is dan de windsnelheid dan vliegt een zwever gewoon tegen de wind in....
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bij een zwever heb je in principe niet zoveel aan een hoogteroer, hij kan immers alleen naar beneden. Wat je wel kunt doen met je hoogteroer is de snelheid regelen. Als je wat omlaag stuurt ga je harder, als je up trekt ga je langzamer. Omdat een zwever zo aerodynamisch is loopt de snelheid flink op als je relatief weinig naar beneden stuurt. Met een motorvliegtuig gaat dat veel minder goed. Op een zwever is het hoogteroer dan ook meer bedoeld om de snelheid te regelen. Je kunt hoogte omwisselen voor snelheid en andersom (maar je verliest natuurlijk wel altijd wat)

    Als je tegen de wind in wilt vliegen moet je harder gaan, dus een beetje down drukken. Je zakt dan wat harder naar beneden maar je gaat ook veel sneller vooruit. En daarmee kun je terug komen.
     
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Maar heb je geen massa nodig om snelheid te maken?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoger de massa, bij een geven aerodynamica van het het vliegtuig, hoe hoger de snelheid. De glijhoek blijft hetzeflde.
    Zie hoofdstuk 4 van dit erg leuke en leerzame boek van voormalig directeur KNMI:
    Simple_Science_of_Flight (217 pagina's, pdf, 2,3MByte)
    De Nederlandstalige versie is ook nog 2e hands te krijgen, helaas geen nieuwe druk meer:
    [boek] "De wetten van de vliegkunst", door Henk Tennekes NU ONLINE
    "Hoeveel potjes pindakaas aan energie heeft een 747 nodig om van A'dam naar New York te vliegen?"

    Maar waar haal je massa vandaan in de lucht? Blijft alleen over down drukken.
    Mensdragende zwevers nemen wel water in voor meer snelheid (50-100-200kg?)

    Deze sticky heeft ook wat misverstanden over invloed van (constante) wind opgeruimd:
    Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind

    Even de wijsneus uithangen: een zwever/vliegtuig vliegt altijd tegen de wind in :D
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Zal best maar tijdens de Dutch Nationals stond er een windkracht 5 en ik vond het gewoon frappant dat die lichte zwevers, zonder nauwelijks van hoogte te veranderen, tegen de wind invlogen.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is ook wonderlijk om te zien. Net als de bochtensnelheden van Formule 1 auto's....aerodynamica is prachtig. En in zweefvliegtuigen zie je dat erg mooi terug. Dat maakt ze voor mij ook zo fascinerend.
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ben niet echt thuis in F5J, maar volgens mij hebben ze bij meer wind behoorlijk wat ballast bij zich?
     
  9. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Klopt ik vloog met de DN 200 gram ballast normaal weegt de kist 1900gram. Nu dus 2100 dat 10% meer
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik durf in een dlg van 280 gram, 120gram te duwen bij 5bft en meer... das bijna de helft van het normale vlieggewicht ;) gewoon om de gang er in te houden bij veel tegenwind.

    ik vraag me eigenlijk af met wat je vliegt als je de basis van het vliegen niet kent? elk toestel , motorvliegtuig of zweefvliegtuig heeft een bepaalde glijhoek. de motor uit bij een motorvliegtuig en het wordt een zweefvliegtuig...dan moet het ook zien te landen.

    steeds hetzelfde verhaal bij elk gevleugeld toestel.
     
  11. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Inderdaad. Ballast erin. Bij mij kan er tot ±1,2 kg bij.
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zowel John als ik vliegen heli. De glijhoek is niet al te best met motor uit.
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik stelde deze vraag puur uit belangstelling en vlieg niet met een vliegtuig maar met een heli en hou mij ook niet met een glijhoek bezig. Ik heb mijn handen al vol om mijn machine in de lucht te houden en denk alleen maar aan een "glijhoek" als ie uit de lucht komt vallen om de schade te beperken ;).
     
  14. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Het is ook een heel valide vraag. Sommigen denken teveel vanuit hun eigen wereldje. Goed dat je de vraag heb gesteld!
    Nu weet je tenminste dat zwevers ook goed tegen de wind in kunnen komen
     

Deel Deze Pagina