vliegende libelle

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Johannez, 16 sep 2005.

  1. Johannez

    Johannez

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    136
    Locatie:
    amsterdam
    Misschien al in de krant gezien;

    In delft hebben ze een libelle gebouwd, met camera voor autonome besturing. vliegt heel langzaam, 6 km/uur. mooi project!
    [​IMG]

    alle info op www.delfly.nl
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Prachtig projekt!

    Ik had al eens begrepen dat micro-ontvanger ontwerper van het eerste uur Rick Ruijsink een adviserende rol had in dit ontwerp en ja hoor de grijze eminentie staat ook op de groepsfoto's ;)

    Nu maar hopen dat hiervan ooit een bouwtekening komt.....

    Peter
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    wat?? wij maar moeilijk doen om een orithopter vliegend te krijgen en hun bouwen gewoon een libbelle naar met camera enz?? damn :) da's netjes...
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Rick Ruijsink, een van de eerste electrovliegers in Nederland, is inderdaad de drijvende kracht achter de "Delfly". Hij was ook
    aanwezig op de 2005 E-fly-in te Nijmegen. Veel van zijn ideeen zijn verwerkt in de Delfly, hij werkt ook in Delft mee aan de bouw.
    Ik ben erg benieuwd wat de resultaten van het team zullen zijn. Niet te geloven toch, een ornithopter, 17gram totaal vlieggewicht, radiobestuurd (gedeeltelijk automatisch via een PC programma!) en ook nog een videocamera inclusief zender aan boord!

    Van 19 tot 22 september zullen verschillende teams in het Zuid-Duitse Garmisch-Partenkirchen hun Micro Aerial Vehicle demonstreren. Micro Aerial Vehicles zijn kleine onbemande vliegtuigjes die in allerlei vormen en configuraties voor verscheidene doeleinden gebruikt kunnen worden. DelFly zal tijdens de competitie laten zien dat bovengenoemde combinatie van technieken toepasbaar is en tot succes kan leiden.
    http://www.delfly.nl/
    http://www.us-euro-mav.com
     
  5. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
  6. Heli-User

    Heli-User Guest

    Directe -> Link
     
  7. mhs

    mhs Guest

    Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Michiel Straathof en ik ben lid van het Delfly-team. We zijn net terug uit Garmisch-Partenkirchen, waar we hebben deelgenomen aan een internationale competitie voor Micro Aerial Vehicles. We hebben hier een fantastische demo neergezet, waarin we hebben laten zien dat we de computer via de camerabeelden live een bepaald object (een rode koffer) konden laten detecteren tijdens het vliegen. Ik had de eer om tijdens deze demo als piloot te fungeren. Ook hadden we in de laatste paar dagen voor vertrek een 'stunt'-versie gemaakt, die praktisch stil in de lucht kon blijven hangen en hiernaast ook nog met een behoorlijke snelheid kon vliegen.

    Voor meer informatie kunnen jullie altijd terecht op www.delfly.nl. Houd ook de kranten en tv in de gaten de komende tijd!
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi Michiel, geweldig dat jullie team het zo goed heeft gedaan in Garmisch-Partenkirchen. Ik ben wel benieuwd of Rick Ruijsink er ook bij was daar?
    Ik vlieg zelf ook met een ornithopter, maar wel "iets" groter en zwaarder, 350gram.
    http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/fbk_eagle_flight2.mpg
    http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/fbk_eagle_landing.mpg
    Niet met jullie concept te vergelijken natuurlijk, maar het principe is wel ongeveer hetzelfde. Jullie gebruiken dubbele, tegen elkaar inflappende vleugels heb ik begrepen, waarom?
    Heeft het met de on-board camera te maken, misschien stabieler, ik zie bv. dat mijn vogel een beetje op en neer beweegt tijdens het flappen, ik kan me voorstellen dat dat niet prettig is voor de camera.
    Ik ben benieuwd of jullie het uiteindelijk voor elkaar krijgen dat ie zelfstandig kan vliegen, ik begrijp dat jij momenteel de Delfly nog bestuurt via een normale modelbesturingszender zoals ik dat ook doe?
     
  9. mhs

    mhs Guest

    Frank,

    Rick was er inderdaad bij in Garmisch en dat was maar goed ook. Zonder zijn nachtelijke soldeersessies was het een stuk minder goed afgelopen vrees ik. Hij is sowieso onmisbaar geweest tijdens de hele voorbereiding.

    Het minimaliseren van de op-en-neer gaande beweging is inderdaad één van de redenen geweest om voor een X-configuratie te kiezen. Verder bleek uit proeven met de papieren modellen van Nathan Chronister ook dat deze veel trager kan vliegen dan een configuratie met enkele vleugel.

    Over het autonoom vliegen: dit zou met een paar weken testen mogelijk moeten zijn. In Duitsland kregen we het al voor elkaar om de roertjes te laten bewegen via de computer. Dit hebben we zelfs even gekoppeld aan de objectherkenning, waardoor de roertjes bijvoorbeeld naar links uitsloegen als het te herkennen object zich links van de camera bevond. Helaas hebben we dit niet kunnen demonsteren wegens tijdgebrek, maar autonoom vliegen is dus echt nog maar een haar weg.

    Grappig dat je op het filmpje opmerkt dat het voertuig zweeft als een baksteen. Dat doet die van ons namelijk ook :).

    Michiel
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja ik ken Rick al vele jaren, we hebben samen met veel electro wedstrijden meegedaan in binnen en buitenland.
    Voor jullie is blijkbaar het langzaam kunnen vliegen belangrijk, voor mij is dat juist een probleem, mijn vogel vliegt eigenlijk te langzaam vind ik. Het blijkt dat ik moet wachten tot de wind is afgenomen tot maximaal windkracht 2 om redelijk te kunnen vliegen. Afgelopen zaterdag was zo'n dag, prima gevlogen op een veldje in Nijmegen.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Frank een interesant boek voor je is het Ornithopter design manual geschreven door Nathan Chronister 985 pagina's en ruim 15 MB groot). In dit boek vind je heel veel info over het ontwerpen en verbeteren van ornithopters.
     
  12. mhs

    mhs Guest

    Die manual hebben wij ook af en toe gebruikt tijdens het ontwerp van de Delfly.
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Michiel,
    ik las van jullie poging in de krant.
    Ik heb zojuist vol verwondering het filmpje zitten kijken: geweldig !
    Ik heb alleen een , misschien flauwe vraag, maar hoe zit het met de invloed van wind ? Kan me voorstellen dat het dan onmogelijk wordt.
    Of is het de bedoeling dat jullie laten zien dat autonoom vliegen uberhaupt mogelijk is ?

    Een tijd geleden was er een gelijksoortig project dat ook ging om autonoom vliegen , met op afstand bestuurde helicopters en mbv camera's, zodat onveilige gebieden/situaties verkend kunnen worden. Ik meen mij te herinneren dat een duits team destijds heeft gewonnen.

    succes in ieder geval !

    heeft jullie team ook een eigen site ?
     
  14. mhs

    mhs Guest

    De Delfly is puur ontworpen om indoor te vliegen. De paar vluchtjes die we buiten gemaakt hebben vonden plaats bij absolute windstilte. Het laten zien dat een dergelijk toestel autonoom kan vliegen is dus inderdaad het hoofddoel.

    Onze website is www.delfly.nl. Hierop staan ook een aantal foto's en filmpjes.
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Theo,
    bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik er aan kan komen.
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  17. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Gisteren was de DELFLY te zien in het KRO programma HOE?ZO!

    Helaas kan ik het niet terugvinden via Uitzendinggemist.

    Groet,
    Bas
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb die uitzending ook gemist, info gevraagd bij de redactie van Hoe?Zo! en hier hun antwoord:

    Dank voor uw reactie op Hoe?Zo!.

    Al onze afleveringen zullen vanaf 7 mei iedere zondag herhaald worden aan het begin van de avond (half 6 tot 10 over 6).
    De precieze uitzendtijden per programma zullen binnenkort op onze website www.hoezo.tv verschijnen.

    Een aflevering bekijken via internet is helaas (nog) niet mogelijk.


    Dus even goed opletten wanneer de uitzending van de Delfly wordt herhaald :)
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Nieuwe info gevonden:
    de uitzending met de Delfly zal opnieuw uitgezonden worden op zondag 9 juli 2006, tijd 17:30uur op Ned 1.
    We houden het in de gaten...................

    Hier de website: http://www.teleac.nl/hoezo/pagina.jsp?nr=99239#
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen

    Volgende week zondag,
    niet vergeten Niek!
     

Deel Deze Pagina