Vliegende vleugel op de Huckepack

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Kan dat: een vliegende vleugel zwever op een Huckepack?
Ik zat me af te vragen of het aërodynamisch problemen zou geven. Het AC van een gepijlde vleugel ligt natuurlijk verder naar achteren dan bij een rechte vleugel. Dat zou kunnen betekenen dat de combinatie neuslastig is; tenzij de zwever niet meer dan zijn eigen gewicht lift.
Iemand hier ervaring mee?

Ik zat me af te vragen of het aërodynamisch problemen zou geven. Het AC van een gepijlde vleugel ligt natuurlijk verder naar achteren dan bij een rechte vleugel. Dat zou kunnen betekenen dat de combinatie neuslastig is; tenzij de zwever niet meer dan zijn eigen gewicht lift.

bedoel je zoiets als dit??..
3hl1LhRuqGQ[/media] V , homemade , Robbe Skyflex v - YouTube
g0W9usv-kHo[/media] 2000 , Robbe Skyflex 2000 , Kite plane , from the year 1996 - YouTube

onder zo een zeil kun je alles hangen .
even de ''CG'' vinden en je bent er (is ook zo gevonden :p)
normaal stuur je met het zeil..maar zet je het ''frame'' vast .
kun je echt vanalles eronder hangen en daar mee sturen.tot maximaal 3,5 kg
heb je het goed in balans dan vliegt dit altijd

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou denken dat wanneer je de zelfde regels aanhoudt als bij een normale zwever, er geen problemen zouden moeten zijn.
Je moet er op letten dat de zwaartepunten boven elkaar komen te liggen en niet de wortelkoordes.

Rick

PS

@Ben, Ik gaf mijn input voordat ik die van jou zag, maar we zijn het geloof ik eens.

Laatst bewerkt:
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou denken dat wanneer je de zelfde regels aanhoudt als bij een normale zwever,

@ben, Ik gaf mijn input voordat ik die van jou zag, maar we zijn het geloof ik eens.

hahaha ik zag het , idd klopt helemaal

PS: hier heb ik een filmpje van een zelf gemaakte ''Hoogteroer''
die zit er normaal niet op, de hoogte bepaal je met meer of minder gas geven
[media=youtube]IfnVOmEK-H8[/media]
je ziet het , je kunt er echt van alles aan hangen als je het CG maar goed hebt

Ben R, wat je schrijft heeft niks met Huckepack te maken... weet je wat een Huckepack is?? En bovendien: niet iedere vliegende vleugel is een Rogallo vleugel hoor...

Je moet er op letten dat de zwaartepunten boven elkaar komen te liggen en niet de wortelkoordes.

Dat is nou juist het punt, uitgaande van een normale Huckepack (waarvan het rek is berekend op normale zwevers) zou het zwaartepunt ver achter komen te zitten (en dus ook het AC, wat misschien nog vervelender is).
Bij Horten-achtige vliegende vleugels is het niet ongewoon dat het CG op, of zelfs achter, de root achterlijst zit. Dat is waar het hier om gaat.

Waarom op de Huckepack? Slepen is dan toch een betere manier om veilig boven te komen.
Wel een uitdagen experiment Bart.

Zet eens een lijntje uit op rc-network

Grt Lyckele

Mijn club heeft toevallig een Huckepack, en er wordt tot dusver niet gesleept.
Met de komst van de Taborca wordt mijn Sirion min of meer overkompleet... vandaar.
Slepen lijkt me prachtig (zeker voor zo'n Horten vleugel) maar voorlopig zou-ie zonder motor helemaal de lucht niet meeer in komen.
Overigens verrassend in dat filmpje, hoe die vleugel probleemloos uit het gras opstijgt; ik zou gedacht hebben dat een startkarretje nodig zou zijn.

Ben R, wat je schrijft heeft niks met Huckepack te maken... weet je wat een Huckepack is?? En bovendien: niet iedere vliegende vleugel is een Rogallo vleugel hoor...

Dat is nou juist het punt, uitgaande van een normale Huckepack (waarvan het rek is berekend op normale zwevers) zou het zwaartepunt ver achter komen te zitten (en dus ook het AC, wat misschien nog vervelender is).
Bij Horten-achtige vliegende vleugels is het niet ongewoon dat het CG op, of zelfs achter, de root achterlijst zit. Dat is waar het hier om gaat.

Je zult dus het normale Huckepack moeten aanpassen zodat het verder naar voren zit. Ik denk dat daar weinig aan te doen is.

Rick

in theorie moet het kunnen ... het gaat niet heel veel uitmaken of je CG nu knal boven dat van de huckepack zit of niet...
uiteraard moet het er geen halve meter achter zitten...

het enige probleem bij veel vliegende vleugels is dat de koorden te groot zijn voor de stoel.
zeker met vleugels die int midden erg breed beginnen en dan spits uitlopen... (a la HAI)

vleugels als de YODA zijn makkelijker te dragen op de stoel.

ik zou zeggen, probeer het eens met een vleugel, waarvan je het boeltje wel vertrouwt als ze je losgooien (bij problemen) voordat je je goede vleugel er op legt...

ik denk dat het gewoon een kwestie is van stijl genoeg klimmen van de huckepack, zodat de vleugel geen kans krijgt om lift te creëren.

Overigens verrassend in dat filmpje, hoe die vleugel probleemloos uit het gras opstijgt; ik zou gedacht hebben dat een startkarretje nodig zou zijn.
De Bunte Huhn van Hendrik kun je inderdaad niet starten vanaf het gras. Dat komt door de rompvorm; als je hem plat legt heeft de vleugel een negatieve instelhoek, en hoe harder je gaat hoe harder hij zich in het gras graaft :-)
De vleugel in het filmpje ligt zo te zien achterover dus die vliegt vanzelf los.

Het Huhntje is trouwens ook niet zo makkelijk vanaf het karretje te starten; je kunt wel up geven om los te komen maar doordat de achterlijst niet naar beneden kan gebeurt er dan bar weinig. Een vliegtuig met een staart (of een vliegende vleugel met pijlstelling!) is wat dat betreft makkelijker.....

Back