Vliegende Vleugel van Robbe (Hot Shot)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
In een tweede hands partij kwam ik deze vleugel tegen. Samen met de Delta wacht deze voor de eerste vlucht op de helling.

Wing-01.jpg

Wing-02.jpg

Dank Eric, dat lijkt er wel heel veel op. Grappig, deze wordt ook nog optioneel met motor geleverd.

Website van Robbe

De video op deze site, kreeg ik niet werkend. Hier de directe link van de Video

Wordt nog een leuk toestel :lol:

Weet iemand de tipverdraaiing?
Misschien ga ik er ook een bouwen.

Lijkt me een erg leuk model. Wel redelijk snel, maar dat komt misschien ook door het redelijk hoge vlieggewicht

Ik kan het niet vinden, ook heb ik er geen bouwbeschrijving bij. Maar zal je niet goed zitten met 0,5 graden?

Lijkt me te weinig.
Ik heb nu enkele vleugeltjes gehad met 0graden. zweeft onzettend zuinig, maar overtrekt heel erg snel(ook bij hoge snelheden)
2graden geeft meer succes, iets ertussen heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Lijkt me wel leuk bij bovenstaande 1graad.
Maar eerst maar wat lopende projecten afmaken.

Bij Midden Nederland gebruikt iemand op een (als ik het goed heb) 3 meter plus model slechts 0,2 graden. En in theorie heeft hij gelijk als je kijkt wanneer en wat. Bij de romp zal het altijd eerder overtrekken, hoe je het ook bekijkt. Als de punten overtrekken, wat vrij snel gebeurt nadat de roto is overtrokken, dan is de root nog steeds meer overtrokken. Dus dan is de vraag, hoeveel moet je verdraaien?

Bij normale vlucht is 0,2 idd voldoende. Echter bij mij wordt het geen normale vlucht :lol:
Ik ga het model gebruiken voor op de helling, en bij zo'n klein model ben je vaak continue flink aan het knuppelen . De invalshoek kan dan zo plotseling veranderen dat praktisch de hele vleugel tegelijk overtrekt.

Hij zal er best figuren mee gaan vliegen, maar inderdaad zoals je aangeeft, zal hij deze een stuk ruimer vliegen dan met een vleugel op de helling.

De dag was perfect, een lekker briesje uit het westen. De lucht schoon van regenwolken. Omdat het hellingzweven nieuw voor mij is, eerst maar aan de slag met de Delta. Dit is een model van schuim en kan daardoor weinig aan kapot. En dat ging best lekker. Na wat problemen met het draaien (NIET van de wind draaien, maar de neus in de wind houden....) snapte ik het spelletje. Dus ook maar met de Hot Shot proberen.

Alles klaar, zender omgezet naar het juiste model, roeren controleren en gaan maar. De start was al heel anders. De Hot Shot schoot omhoog terwijl de Delta daalde bij de lancering. Vrij snel daarna is de opstijgende wind weg. Dus bochtje terug, alleen is dit niet zomaar een bochtje terug. De Hot Shot snapte geweldadig waarbij alle snelheid er uit is. Netjes weer in de wind krijgen is er dan niet meer bij. Helaas geen tijd meer gehad om verder te testen en te proberen. Na 2 vluchtjes moest ik stoppen. Deze zal de volgende keer zeker vaker de lucht in gaan.

Video's komen nog.
En als iemand nog tips heeft, zijn die natuurlijk altijd welkom :D

misschien was het zwaartepunt toch nog niet helemaal goed. De vliegsnelheid was waarschijnlijk ook te laag.

Bij hellingzweven is het soms zo moeilijk je kist niet te laten ovetrekken. Dat gevoel moet je echt leren, en dat gaat alleen door het oefenen. En ook kijken naar anderen helpt vaak goed. Ook een ervaren hellingzwever naast je hebben staan kan erg makkelijk zijn.

Je moet soms durfen steken en dalen om lange vluchten te maken, in het begin is het best even eng.

Hier de video's

Hot Shot Vlucht 1

Hot Shot Vlucht 2

Alle video's aan elkaar Hot Shot en Schuimpje

Michiel, nu je de filmpjes hebt gezien, wat kan je daar dan uit concluderen? Deze vleugel heeft voorheen gevlogen, maar hoe goed? Misschien stonden de roeren niet helemaal goed waardoor deze meteen klom en de snelheid er uit ging. Misschien iets downtrimmen?

Kom ik meteen op de volgende vragen. Is deze vleugel meer geschikt voor minder wind of juist niet?
Ergens heb ik iets gezien met S-profiel, maar kan dat even niet meer zo snel vinden. Wat is het, wat doet het en wat zijn de voordelen hier van?
Is het misschien beter om schuin te starten om in de lift zone te blijven in plaats van recht op de wind te starten?

Ik denk dat het zwaartepunt niet helemaal goed ligt. Dat komt bij een vliegende vleugel zowieso al erg kritisch. millimeters merk je al.

Snelheid erophouden is idd wat belangrijk ik. Als je voldoende snelheid hebt kan je evt. ook een ietswat verkeerd liggend zwaartepunt corigeren.

Het is volkomen normaal dat je model meteen na de start flink stijgt. Net voor de berg het je het meeste "hang" dus daar wil die het meeste. Dus gewoon wat down erop.
Na een aantal keren zal je merken dat je soms echt moet drukken om vooruit te komen. (bij harde wind)
Veel vliegers trimmen dan down, zodat je bij rechte vlucht up moet geven. Dat is een kwestie van voorkeur.

Misschien is het verstandig om op een weiland een keer een paar handstartjes te maken, om te kijken hoe het vliegt. Je hebt dan ook wat meer gevoel hoe het model reageert, en wanneer het overtrekt(belangrijk!)

in princiepe heeft elke vliegende vleugel S-slag nodig.
Maar als je niet zo'n profiel hebt kan je gewoon de roeren wat omhoog zetten. Dit kan je ook al testen op een vlak weiland.

Wat is hier het voordeel van, even voor mijn begrip. Kan het zo zijn dat doordat de TE ligt omhoog staat er minder wervelingen ontstaan aan de TE? De luchtstroom komt immers van schuin onder waardoor turbulentie kan ontstaan om de TE heen. Is het zo dat door de S, deze turbulentie vermindert wordt waardoor je beter kan zweven en beter roer controle hebt omdat de luchtstroom beter langs de roeren heen gaat?

Hallo Arvid,

Ik heb je flimpje bekeken en de Hot-Shot is volgens mij een beetje staartlastig, dit model hoort behoorlijk snel te vliegen en wanneer ik naar de 3de vlucht kijk dan zie ik hem een paar keer overtrekken.

Als het model goed gebalanceerd is wordt het vliegbeeld ook een stuk rustiger.
Als je een keer goed wil hellingvliegen is een bezoekje aan het strand echt de moeite waard

Groet
Eric

Als ik de beelden bekijk zie ik bekende problemen met allemaal dezelfde oorzaak.
Het zwaartepunt moet naar voren. :D
Ik vlieg zelf met een schuimpje en met de zack combat.
bij het schuimpje heb ik veel moeten experimenteren voor het juiste zwaartepunt.
Als het zwaartepunt te ver naar achter ligt is ie niet te vliegen.(wapper wapper en weg over mijn hoofd 8O of dwarrel dwarrel onder aan de dijk :( )

@arvid:
Nee, S-slag heeft niks te maken met hellingzweven op zich, maar alleen met een staartloos vliegtuig.
Ik weet er het fijne niet van helaas, maar het heeft te maken met krachten en armen. Het aangrijppunt van een normale vleugel is niet op het zwaartepunt, zodat je een staart (met negatieve lift) nodig hebt om dit te compenseren.

correct me if i'm wrong.

Arvid,
vanmiddag even op de Hotshot ge-Googled, het zwaartepunt moet 22 cm van de neus(punt) liggen.
Dat eerst goed controleren.
Dan eens een paar handstarts maken op vlakke grond. Kijken hoe dat gaat, houd daarbij je roervlakken neutraal getrimd. Nog geen S-slag trimmen. Zorg er ook voor dat je uitslagen niet te groot zijn, probeer uit te vinden wat de waarden daarvoor zijn. Ik heb ze zo snel niet gevonden met Google. Er bestaat de mogelijkheid dat je teveel uitslag ( b.v. UP ) hebt gegeven waardoor er een stall begint bij je roervlakken. Echter is dit volledige speculatie van mijn kant omdat ik niet genoeg weet van je instellingen en zwaartepunt.
Het lijkt goed mogelijk wat eerdere schrijvers al geschreven hebben, dat je zwaartepunt te ver naar achter ligt. Dan krijg een heel instabiel en zenuwachtig vlieggedrag.
Vliegende vleugels luisteren heel nauw naar het zwaartepunt. Zelf heb ik ook een vliegende plank, daarbij maken 4-5mm al genoeg verschil tussen vliegen als een natte krant en als een scheermes.
Succes en houd ons op de hoogte van de stappen die je onderneemt.

Hans

@Eric, zeker, dat gaat er zeker van komen! Moet nu alleen even stoeien met de schaarse tijd welke ik heb (vandaar dat de Corsair ook zo traag ging en ook de andere bouwprojecten).

@Michiel, klinkt vrij logisch. Misschien kan iemand het nog iets verduidelijken met een plaatje.

@Hans, dank. Dat ga ik eens controleren. De vleugel heb ik van te voren meteen dual rate ingesteld en begonnen met de helft van maximale uitslag. Mogelijk is dit nog steeds te veel of te veel in combinatie met een te achterlijk zwaarte punt. Ik zal de vorderingen hier zeker blijven posten. :yes:

Back