Vlieger begint met zweven: vragen ???

Hoi,

Menno, ik zou de motor op de draaiknop zetten en de spoiler-functie op de gasknuppel. Tijdens de landing wil je niet je handen van de knuppels halen om met die knop te gaan spelen. Met de motor hoef je verder weinig te 'spelen' op een zwever. Die zet je rustig vol aan om omhoog te gaan (met de draaiknop) en boven gaat hij weer rustig uit, geen fijn-stuurderij nodig.

mee eens, die motor zou zelfs op een schakelaar kunnen, want die gebruik je inderdaad alleen om hoogte te winnen :)

Blijf ik echter met het probleem zitten dat er geen eindpunt in is te stellen, dus dan zou ik nog steeds de ailerons alleen naar beneden uit kunnen laten slaan. Toch ?

Nog even over het langzaam binnenkomen, ik begreep van diverse mensen dat spoilerons effectiever zijn dan flaperons.
Zou ik dan om stall te voorkomen toch beter voor flaperons kunnen kiezen ???

Grtz,

Menno

Nee, spoilerons is het enige wat werkt. Je kunt er steiler mee aanvliegen zonder teveel snelheid op te bouwen. Wat ik nog wel eens doe is met spoilerons overtollige hoogte wegwerken en op een meter boven de grond de spoilerons weer uitschakelen zodat ik langzamer kan landen. Dat doe ik dan vooral in hoog gras (daar wil je langzaam de grond raken). Op een fatsoenlijke ondergrond maakt het niks uit, dan zet je hem gewoon met wat meer snelheid neer. Al is het verschil ook weer niet dramatisch groot hoor.

Flaperons is waardeloos, dan overtrekken je tips eerder dan de binnenste helft van de vleuegel waardoor je nare wegvalverschijnselen krijgt. En het probleem met die eindpunten bestaat dan nog steeds.

Is het niet mogelijk de uitslag van de ailerons wat te begrenzen zonder dat dit invloed heeft op de spoileron-uitslag?

Hoi Arjan,

dat is duidelijk, dan kies ik definitief voor spoileron.

Morgen even de laatste zaken aan de Last Down afmaken en dan maar eens met de zender aan de slag om het spul te programmeren.

Wat me de eerste keren bij het vliegen van een zwever opviel is dat je 'm ook vaak moet drukken. Bij veel electro / brandstofkosten die ik vlieg, melk je de landing uit dmv het geven van up. Bij de zwever had ik vaak juist een beetje down nodig om 'm netjes aan de grond te krijgen ... dat is even wennen :)

Grtz,
Menno

Is het niet mogelijk de uitslag van de ailerons wat te begrenzen zonder dat dit invloed heeft op de spoileron-uitslag?

Niet bij een MX-12 of MX16. De waarde die je voor spoilerons gebruikt en de waarde die je voor aileronuitslagen gebruikt worden gewoon bij elkaar opgeteld, ook als dat bij elkaar 200% is en je servo uit elkaar knalt. Waardeloos eigenlijk maar ja. Het enig wat je kunt doen is het mechanisch zo maken dat je maximale aileronuitslagen maakt met bijvoorbeeld 50% servo-uitslag, en daar dan 50% spoileron bij zetten. Al zul je dan nog steeds hebben dat je spoilerons zet en als je ailerons gebruikt je roer nog eens zijn volle weg extra gaat maken. Als je snapt wat ik bedoel.....

Hoi,

aangezien ik bijna klaar ben met de Last Down, ben ik inmiddels bezig geweest met de roeruitslagen en de instellingen in de zender (Graupner MX-16).

Omdat het zowel over de Last Down alswel het hele spoileron-verhaal gaat, heb ik ervoor gekozen deze vragen in m'n bouwverlsag van de Last Down te zetten.

Dat staat hier: [107496] last-down-xl-v3-thermiekzwever-van-staufenbiel-4

Zouden jullie de laatste post even willen lezen en je mening willen geven ?

B.v.d.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Back