Vlieger van Robbe of Protech of toch Multiplex

Hallo,

Hoewel ik aanvankelijk een heli dacht te kopen zit ik toch weer even op het dwaalspoor en denk eraan om te beginnen een vlieger aan te schaffen. Er is hier namelijk geen club in de buurt en alleen al de heli afstellen zou een groot probleem kunnen worden.
Daarom ben ik van plan om eerst een vlieginstructeur op te zoeken en eerst wat heli-lessen te volgen alvorens een heli aan te schaffen. Bijgevolg zou ik in tussentijd een vliegertje aanschaffen om wat leut mee te hebben.

Daar mijn modelbouwboer het beste contact heeft met Robbe en Protech vroeg ik me af welke vliegertjes van dit merk jullie kunnen aanraden.
Tevens graag een idee van hoe ik de binnenkant moet inrichten. Dus hoe de verhouding zit tussen accu - regelaar - motor - propellor.

Kan ik met één van volgende vliegers iets goeds uitrichten?
(ik heb een klein beetje ervaring met zweefvliegen)

- Crazy Boy
- RANGER W/O MOTOR SWITCH
- SUPER STAR
- PITTS SPECIAL
- PITT´S SPECIAL S1

Alvast bedankt voor alle info.
Mijn excuses indien deze zaken al eens besproken werden voorheen maar ik zou graag wat concrete vergelijkende informatie verkrijgen.

Ik wens bijvoorbeeld voldoende kracht te hebben om verticaal te kunnen blijven hangen/optrekken en eventueel ook wat te zweven (kan ook op halfgas vliegen uiteraard) om energie te sparen. Ik zou graag langer dan 10 minuten in de lucht hangen ;)

Mvg, Roel

PS Voor de heli zou ik naar een SPIRIT-PRO gaan of een T-Rex 450.
Welke is hiervan degelijk genoeg?

Even kort (niet: kortaf :wink:),

Al deze modellen zijn niet echt geschikt om goed mee te leren vliegen.

Als je dat wilt (en het moet perse een Robbe- model zijn), dan is er geen enkele weg die niet aan de Charter voorbij voert. Daar leer je ook van bouwen, wie dat niet kan mag zich eigenlijk geen echte modelvlieger noemen.

Maar het is al honderden malen gezegd (kijk maar eens bij threads als "ik wil beginnen" of "wat is het beste eerste model"): ga naar een club, stel daar je vraag opnieuw en men zal je helpen, zodat je eerste motornodel een succes wordt. Beter dan dat kan niet. Overzichten van clubs vind je ook in dit forum.

Je vroeg trouwens om een 'vlieger'.... Vliegeren doet men aan het strand, ik denk dat je 'vliegtuig' bedoelde....

Heel veel succes! :thumbsup:

Zoals reeds vermeld zijn er geen clubs in mijn omgeving.

Tevens is het niet de eerste keer dat ik zou gaan vliegen.
Ik weet dat ik nog de nodige crashes zal meemaken maar net daarom vraag ik hier welk vliegTUIG het minst crashgevoelig is en welke inhoud ik nodig zou hebben. Ik heb als zender al een futaba ff9 met 3 ontvangers. Ik wil tevens onmiddellijk met een brushless beginnen om zo mijn vliegtijd al wat te verlengen.
Ik heb al een heleboel draadjes gelezen hier op het forum en weet dat die foam-toestand van Multiplex er als de beste uitkomt, maar ik vind die echt op niets trekken en bovendien heeft mijn modelbouwboer moeilijkheden met het bestellen ervan.

Toch bedankt ;)

Ik wens bijvoorbeeld voldoende kracht te hebben om verticaal te kunnen blijven hangen/optrekken en eventueel ook wat te zweven

Het zal nog wel een tijdje duren voor je kan gaan prophangen. :lol:

Als je bij een club gaat vliegen is een brandstoftrainer zoals de Charter van robbe en de iets moeilijkere Skystar van Protech heel geschikt. Als je zonder hulp zelf op een weiland oid wil gaan vliegen zou ik zeker niet voor brandstof gaan, maar voor de EasyStar van multiplex. Over al deze modellen is al (heel) veel geschreven.
met een brandstof trainer kan je niet zweven. als de motor onverhoopt afstaat mag je blij zijn als je het veld nog haalt. met de EasyStar kan je wel aardig goed zweven.

succes :wink:

Waarom zou je brandstof dan afraden?
Wegens de afstelling of omdat het niet gemakkelijk vliegen is?

Ik heb wel al een 7-tal jaar ervaring met brandstof buggy's en straatmodellen...

k had vroeger een T2M Windstar maar die is intussen onvliegbaar verklaard (was toen wel maar 12 jaar oud)...

Mvg, Roel

Het is niet toegestaan om zomaar (zonder club) met modelvliegtuigen te gaan vliegen die zwaarder zijn dan 500gr. :wink:

Als je dan tog zelf (zonder club) bezig gaat met modellen boven de 500 gr krijg je met een brandstof kist eerder problemen ivm milieu (herrie en brandstof), dan met elektro.

Verder zijn de brandstof kisten (bijna) altijd van (balsa) hout met folie. Bij een crash heb je dan veel schade. De elektromodellen van tegenwoordig zijn vaak van schuim en plastic enz. dat is veel minder schadegevoelig.

PS:

Welke omgeving is dat als ik vragen mag :?:

kijk anders hier even
http://www.airtoi.com/
http://www.modelvliegen.nl

L A U R E N S zei:
Het is niet toegestaan om zomaar (zonder club) met modelvliegtuigen te gaan vliegen die zwaarder zijn dan 500gr. :wink:

Als je dan tog zelf (zonder club) bezig gaat met modellen boven de 500 gr krijg je met een brandstof kist eerder problemen ivm milieu (herrie en brandstof), dan met elektro.

Verder zijn de brandstof kisten (bijna) altijd van (balsa) hout met folie. Bij een crash heb je dan veel schade. De elektromodellen van tegenwoordig zijn vaak van schuim en plastic enz. dat is veel minder schadegevoelig.

PS:

Welke omgeving is dat als ik vragen mag :?:

kijk anders hier even
http://www.airtoi.com/
http://www.modelvliegen.nl

Beste laurens,

Volgens mij is de wetgeving veranderd en mag je nu wel vliegen met toetsellen die zwaarder zijn dan 500 gram.

Alleen zegt de wet wel dat je naar eigen inzicht moet vliegen, dus niet waar veel mensen zijn, of dicht bij huizen, electrisiteits kabels....of in de buurt bij vliegclub, of waar luchthavens in de buurt zijn.

Uiteraad is het nog wel steeds zo dat als je schade veroorzaakt, ook al is het onder de 500 gram, dat je niet verzekerd bent, mits je bij een vliegclub vliegt.

Ik kan dit niet met zekerheid bevestigen, maar weet wel bijna zeker dat ik het bij het goede eind heb.

Zal eens gaan zoeken of ik dit kan vinden in de nieuwe wetgeving, maar volgens mij is dit laatst allemaal veranderd :wink:

PS: laat mij ook even weten als jij een recente vliegwijziging hebt gevonden met de nieuwe wetten :wink:

Ik heb achter ons huis enkele tinetallen hectaren akkers ter beschikking en geen lastige buren of boeren en dergelijke.
Brandstof zie ik zelf minder zitten want ik zou eens graag buitenkomen zonder al die herrie en vervuiling.
Bijgevolg dus terug naar mijn vliegtuigkeuze...

Mvg, Roel

PS Ik weet 1 club in de buurt (das dan al 30 min. rijden) en die laat geen leden meer toe wegens overvol dus dat is echt geen optie...

PS: laat mij ook even weten als jij een recente vliegwijziging hebt gevonden met de nieuwe wetten

Ik ben lid van de KNVvL en vlieg bij een club. Vandaar dat ik niet alle nieuwe regel(tje)s ken, en er ook niet naar opzoek ga. Ik kan verzekerd en wel op het clubveld rondvliegen waneer ik maar wil. Dat is minder dan 10min rijden :D (2km hemelsbreed) :wink:

Dan heb jij geluk!

Zonet nog even opgezocht en ik zie nog één optie, namellijk de Pajottenland Modelbouwclub.
Ik ben van regio Lebbeke en vroeger was er in Dendermonde een club maar die kreeg vorig jaar geen nieuwe vergunning meer...
Ik vrees dan ook dat de bovengenoemde club met een ledenoverschot zal kampen.

Ik bel er vanavond eens naar ;)

In elk geval zijn het daar ook allemaal vreemden dus kan ik evengoed hier raad vragen over welk type vlieger ik zou aanschaffen ;)

Ik ben echter niet van plan om een club op te zoeken die heen en weer 1,5 uur rijden of meer is, wanneer ik net achter men huis de ruimte heb om hetzelfde te doen (en zonder problemen van overlast).

Mvg, Roel

Hhhhmmmm in lebbeke is er wel een club he. Ik ben er zopas lid van geworden. Het is die club waarvan jij zegt dat ze geen vergunning gekregen hebben, ze hebben er dus wel een he. Het enige is dat er geen brandstofmodellen meer mogen vliegen en je slechts tot 19u s'avonds mag vliegen. Ikzelf ben begonnen met een easystar met een brushless motor op en moet zeggen dat het me aardig bevalt hoor. Vluchten van 30min met een lipo 3c 1000mah zijn geen uitzondering :wink: :wink:

Naar welke modelbouwboer ga je misschien?? Tam?

P.s. ben zelf ook van regio dendermonde... :wink:

Is er nog plaats in die club?
En wat kost het lidgeld?
Als dit echt waar is dan schrijf ik me onmiddellijk in ;)

Ik ben van Baardegem...

Waar zitten jullie dan ergens? (misschien antwoorden via PM)

Back