Wie gebruikt er vluchtfases tijdens het zweven en wat zijn jullie verschillen per fase?
Ik wil even toelichten waar deze vraag vandaan komt en waarom ik hem stel.
Voor wie mij niet kent, ik kom van de helling en vlieg vrijwel al mijn toestellen met mijn Diva met afstellingen zoals ik er mee op het duin ook vlieg. Dit gaat voor gewoon een beetje rondvliegen goed maar na zaterdag (mijn 1ste f5j wedstrijd) ben ik van mening dat er voor mij wellicht wat dingen anders kunnen/moeten voor het echte thermieksnuffelen. En denk dat ik daar met vliegfases mee aan de gang moet.
Nu heb ik daar nog niet eerder mee gespeeld. Ik heb hem redelijk ingesteld maar of ik nu hoog of laag of snel of langzaam vlieg.....die uitslagen doe ik het mee.
Nu heb ik gemerkt dat ik op grote hoogte met mijn grote helling-uitslagen nogal aan het oversturen was en een paar keer lelijk mijzelf in de problemen heb gestuurd.
Nu heb ik bedacht om dan met vluchtfases een beetje verschil in reactie op de knuppels te programmeren.
Wat ik nu gedaan heb en mee wil testen:
Fase 1: tijdens de start en landing wil ik goede snelle reactie op alle assen. Als het turbulent is wil ik hier goed op kunnen reageren en dan wil ik de kist zo direct op de knuppel hebben als ik hem op de helling gewend ben.
Dus maximale uitslagen op rol, hoogte en richting. Geen expo en weinig diff. op rol (100% up en 60% down). Dit is hoe ik er tot nu toe altijd mee gevlogen heb.
Fase 2: dit moet de thermiek stand zijn.
Hier wil ik hem zo instellen dat hij zo mooi en soepel mogelijk te sturen is en ik meer dan een paar mm met mijn knuppels kan sturen zonder meteen op 1 oor te liggen. (Tijdens de wedstrijd d wilde ik een beetje meer en ging meteen weer teveel)
Ik heb voorlopig hier gekozen voor meer diff. op rol (100% up en 40% down) voor minder haak effect en een beetje expo (30%) om iets minder snel te reageren als ik weer te veel stuur.
Zo heb ik toch maximale manoeuvreerbaarheid bij stijgen en landen en iets minder snel/direct/heftig reageren als ik hoog en ver weg zit en ik makkelijk overstuur.
Wat zijn de punten die jullie wijzigen tussen de verschillende vluchtfases?
Ik wil even toelichten waar deze vraag vandaan komt en waarom ik hem stel.
Voor wie mij niet kent, ik kom van de helling en vlieg vrijwel al mijn toestellen met mijn Diva met afstellingen zoals ik er mee op het duin ook vlieg. Dit gaat voor gewoon een beetje rondvliegen goed maar na zaterdag (mijn 1ste f5j wedstrijd) ben ik van mening dat er voor mij wellicht wat dingen anders kunnen/moeten voor het echte thermieksnuffelen. En denk dat ik daar met vliegfases mee aan de gang moet.
Nu heb ik daar nog niet eerder mee gespeeld. Ik heb hem redelijk ingesteld maar of ik nu hoog of laag of snel of langzaam vlieg.....die uitslagen doe ik het mee.
Nu heb ik gemerkt dat ik op grote hoogte met mijn grote helling-uitslagen nogal aan het oversturen was en een paar keer lelijk mijzelf in de problemen heb gestuurd.
Nu heb ik bedacht om dan met vluchtfases een beetje verschil in reactie op de knuppels te programmeren.
Wat ik nu gedaan heb en mee wil testen:
Fase 1: tijdens de start en landing wil ik goede snelle reactie op alle assen. Als het turbulent is wil ik hier goed op kunnen reageren en dan wil ik de kist zo direct op de knuppel hebben als ik hem op de helling gewend ben.
Dus maximale uitslagen op rol, hoogte en richting. Geen expo en weinig diff. op rol (100% up en 60% down). Dit is hoe ik er tot nu toe altijd mee gevlogen heb.
Fase 2: dit moet de thermiek stand zijn.
Hier wil ik hem zo instellen dat hij zo mooi en soepel mogelijk te sturen is en ik meer dan een paar mm met mijn knuppels kan sturen zonder meteen op 1 oor te liggen. (Tijdens de wedstrijd d wilde ik een beetje meer en ging meteen weer teveel)
Ik heb voorlopig hier gekozen voor meer diff. op rol (100% up en 40% down) voor minder haak effect en een beetje expo (30%) om iets minder snel te reageren als ik weer te veel stuur.
Zo heb ik toch maximale manoeuvreerbaarheid bij stijgen en landen en iets minder snel/direct/heftig reageren als ik hoog en ver weg zit en ik makkelijk overstuur.
Wat zijn de punten die jullie wijzigen tussen de verschillende vluchtfases?