vlieggedrag bij wind

Vandaag een poging tot hooveren gedaan maar ik merkte dat er (voor mij) te veel wind stond:(.

Ik ben nog een beginner....maar met welke windkracht vliegen jullie nog, met een MT of Align 450 size??

Ik denk dat windkracht 3/4 voor een beginner maximum is. Gisteren zelf ook ff met de 450 gevlogen en de wind kwam zo nu en dan met vlagen en dan is echt zo nu dan al spannend.(ik ben ook een beginner)

Het is een lichte heli en de wind neemt hem dus zo mee en voordat je het doorhebt is ie een heeeeeeeel eind weg!

Dit klopt helemaal.
Zelfs als je wat verder bent dan kan de wind echt een plaaggeest zijn.
Maar met dit geld hetzelfde als alle andere dingen, als je het vaak doet dan wordt het vanzelf makkelijker en ga je automatisch corrigeren.
Ik zou wel proberen om toch onder alle weersomstandigheden te blijven vliegen.
Nederland heeft nu eenmaal niet een ideaal klimaat, en dan vlieg je vrij weinig als je een weersbarriere gaat aanmaken voor jezelf.

Om aan te geven wat mogelijk is: Ik vlieg mijn Zoom 450 nog bij 5 Bft, maar dan blijft er van de precisie niks meer over. Geen moment het gevoel dat ik ga crashen, dat niet, maar meer dan een beetje hard rondjagen zit er niet in. Maar het kan wel.

Als beginner, zou ik alles boven de 3 Bft mijden, en pas met toenemen van de vliegvaardigheid met hardere wind gaan vliegen.

Want wat Eric zegt is wel waar: je moet oppassen geen angst voor hardere wind te krijgen.

Groet, Bert

Ik denk dat je gelijk hebt, John. Windkracht 3/4 is meer dan voldoende.
Ik ben nog met het trainingskruis aan het hooveren. Had ik afgelopen zaterdag, toen het mooi weer was, ingekort tot een kwart vd totale oppervlakte. Ging nog steeds perfect...was af en toe wel spannend!

Als je maar zeker weet dat de heli er niet "vandoor" kan gaan, leer je veel op winderige dagen .
Je zal ook merken dat je heli niet om waait, maar slechts wat op en neer hopt.

Als het dan eens een keer rustig weer is, merk je pas goed hoe snel je vorderingen zijn gegaan.

Indien mogelijk, zet jezelf op zo'n positie dat de heli niet naar je toe geblazen wordt. Erg vervelend als hij over je hoofd gaat.

Maar met wat oefening kan je met verbazend veel wind vliegen. Zelfs met een T-Rex 250 heb ik verleden week gemerkt.

Flybarless is wel een behoorlijke vooruitgang bij het windvliegen, de heli wordt gestabiliseerd door het systeem.

Back