Vlieggedrag en advies

Hellow everybody ;)

Ik begrijp iets niet goed, waarschijnlijk kunnen jullie helpen...

Ik heb ondertussen 2 easystar's gehad, de eerste waar ik heb leren mee vliegen tot een héél harde crash mij een tweede heeft doen kopen. Met die 2de veel gevlogen, dan op 3s met de 400 motor tot hij bijna versleten was (trok 180W met standaard propje op). Heb (had :mad:) er nu een BL turnigy D2826-6 op zitten (2200KV) met een 6x4 prop en geeft 310W op de grond.

1e vlucht: bij het minste gas geven vliegt het ding omhoog, bij vol gas maakt hij loopings/vliegt recht omhoog. Elevator staat al redelijk veel omlaag getrimd van vroeger met de standaard motor op 2 en 3s, maar toen vloog hij nog goed. Had wel reeds een mix van een 15% op een schakelaar gezet omdat ik graag vol gas vloog en had er toen ook al wat last van. Daarnaast ook moeten bijtrimmen op rudder (geen ailerons). Maar heb de indruk dat het allemaal héél afhankelijk is van de vliegsnelheid.

2e vlucht: Heb motor domping aangepast want hij stond echt wel omhoog gericht, dom van mij. Nu staat hij ongeveer evenwijdig met de langs as... Verder ook brake-on want prop draaide als gek. Gaan vliegen maar zelfde resultaat!? Wel lijkt het mij alsof de stabilisator ferm gebogen staat bij het vliegen, en dan nog niet gelijk aan beide kanten?! Uiteindelijk ferm gecrashed door dingen proberen terwijl ik steeds bezig was elevatie te corrigeren (weet niet zeker of de stabilisator afgebroken is door de crash of net voor de crash.

Wat kan dit nu zijn? Easystar slecht gebouwd? Die motor wordt vaak genoemd bij tuning easystar.

Ik overweeg een nieuwe kit te kopen, maar als dit weer hetzelfde is...? Wat denken jullie? Een ander vliegtuig is misschien beter, alleen wil ik er één die vertrekt met handstart zodat ik hem mee kan nemen in het buitenland. Liefst compatibel met mij nieuw motortje en esc (40 A), heb dit nu in huis. MPX dogfigter? Maar een nieuwe EZ is ook goed voor mij, als ik hem maar goed (en snel) kan doen vliegen.

Hier nog wat foto's ter verduidelijking

full

full

full

Vriendelijke groeten, David

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is vrij normaal gedrag van een overpowerde Easystar.

Als je een profiel wat gemaakt is voor een bepaalde snelheid sneller gaat vliegen krijgt het nog meer lift en gaat het omhoog...... tot natuurlijk een bepaalde grens. De motorhoek aanpassen helpt een beetje, net zoals down trimmen bij motorloop. Maar beiden zijn niet de oplossing, die is langzamer vliegen met minder vermogen......

Dat lijkt maar zo, ik heb er ook een veel te sterke motor inzitten en laat het lijken alsof hij netjes vliegt. Als ik volgas geef gaat hij ook vertikaal weg en wil ook een looping maken. Door heel veel tegen te sturen ziet het eruit alsof hij normaal vliegt......

Ik zou die motor in een normale funjet lepelen met een 5x5 prop erop. Je hebt dan een leuke snelheid ermee.

Nochtans, er zijn toch nog mensen die dergelijk soort motor op hun ez hebben zitten, en die vliegt dan wel goed?

Ik heb ook zo'n motor en hij vliegt goed hoor, maar misschien niet zoals jij bedoelt. Een EasyStar is gemaakt om te zweven, niet om mee te scheuren. Ik trim alles neutraal en met het juiste zwaartepunt zweeft hij dan optimaal. Met de motor aan corrigeer ik gewoon voor richting en hoogte. Zoals TC01 al aangeeft, het bijmixen van hoogte met motor is niet echt de oplossing; bij een duikvlucht zonder motor heb je er niets aan het gaat het vliegtuig ook omhoog als je de sticks loslaat.

Een sterke motor hoeft geen onzin te zijn want je bent er wel lekker snel mee op hoogte. Maar als je alleen maar wilt racen in plaats van zweven dan kun je beter een ander toestel nemen.

Martin

Het is niet dat ik enkel maar van links naar rechts wil knallen hoor, ver van. Ideaal voor mij zou een toestel zijn dat mooi kan zweven, en zowel traag als snel kan vliegen/duiken.

Heb een héle tijd terug ook een blizzard gekocht voor die reden, maar de meeste zeggen dat die overgang veel te groot is en dus heb ik hem voorlopig maar aan de kant geschoven. Tja, weet niet meer goed wat ik nu best doe. Zou iets moeten vinden om mij wat beter voor te bereiden op die blizzard. Voor mij is die easystar gewoon veel te beperkt geworden...

Ingelmunster in België, ik weet nu even niet waar dat is, maar kom morgenmiddag naar MBC Weert en neem die Easystar en die Blizard mee, dan kijken we samen wat je kan en hoe het moet. Dan neem ik mijn easystar, funjet en mijn F5B model (raketenwurm 2b) mee, kun je zien wat het verschil is..... Verder begeleid ik je met beide modellen......

En mocht dat niet lukken neem effe via PB contact met mij op.

Back