hallo,
Dit lijkt inderdaad typisch staartloos (vindt ik mooier dan Nuerflugel) stuur gedrag. Vanwege de korte momentarmen op de elevons komen reacties veel directer en heftiger dan een kist met staart. Ik heb wel een paar tips:
- het hoogte verliezen in de bocht kan een gevolg zijn van teveel weerstand op de binnenvleugel, experimenteer eens met gedifferentieerde uitslagen. Ik heb ooit eens een Hortenachtig kistje gevlogen met minimale uitslag naar beneden en eigenlijk alleen maar uitslag naar boven. Mocht je een computerzender hebben, overweeg dan ook om zo'n 50% expo op de elevons te zetten (met name op hoog/laag).
- uit mijn hoofd is eppler 186 een profiel met een lichte S-slag; wat nog wel eens wil helpen is toch wat extra negatieve tipverdraaing, maar dat hangt ook weer af van de pijlstelling van de vleugel. Hoe minder pijlstelling, hoe minder verdraaing!
- de belangrijkste tip voor staartlozen:
verwacht niet dat het net zo vliegt als een gewone kist, pas je vliegstijl aan, en wees voorzichtig met grote stuuruitslagen, zorg dat je zwaartepunt tot op de mm goed ligt, want te ver naar achteren geeft een heel nerveus vlieggedrag, te ver naar voren betekent up trimmen = weerstand = beroerd zweven...
- laatste tip: probeer eens bij de Slegte (boekenwinkel) bij de 2de-hands boeken het boekje van Werner Thies over het ontwerpen, en de constructie van modelzweefvliegtuigen te pakken te krijgen, hier zijn een paar hoofdstukken gewijd aan staartloze zwevers.
Veel succes, en plezier met het experimenteren!