Vliegtijd/gewicht

• Topicstarter Topicstarter Charley
  • Startdatum Startdatum
C

Charley

Guest
Beste mensen,

Ik overweeg om zelf een helicopter te bouwen. Echter, de maximaal te behalen vliegtijd van een klein kwartiertje staat mij nogal tegen. Ik hoef geen hoge snelheden, maar ik zou het wel prettig vinden om een half uurtje in de lucht te kunnen blijven. Natuurlijk zal dit geen kwestie zijn van "meer accu's eraan hangen", want dan deed iedereen het!

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit zou kunnen realiseren? Ik heb alle vrijheid omdat ik het ding van de grond af zelf wil bouwen.

Met vriendelijke groet,
Charl

dezedingen helpen erg mee die gelden voor een micro:
-een brushless motor met hoog rendement
-een vooral lichte lipo accu
-een zo licht mogelijk frame
-soepele overbrengingen (kogellagers)

ik ben alleen thuis in de micro's, dus alleen daarin kan ik je helpen.
bijvoorbeeld een piccolo met 700mah lipotje van een paar grammen en een brushless buitenloper met een mooi rendement kun je een rustig vliegbeeld creeeren met vliegtijden van 20+ minuten.

Hoi hoi,

Net als de vorige post, ben ik ook van mening dat het gaat om een zo hoog mogelijk rendement. Uiteraard hoort daar bij een zo laag mogelijk gewicht in verhouding tot een zo groot mogelijke rotordiameter.
Tevens is het belangrijk dat je zorgt voor een zo efficient mogelijke aandrijving. Een hoog rendement motor/regelaar/akku combinatie, de perfecte overbrengingsverhouding en rotorbladen met een goed/hoog rendement profiel.
Natuurlijk een niet te hoge headspeed en gedegen knuppelmanagement.

Dit is ook te behalen met bijvoorbeeld een standaart Logo 10, Century Swift, nieuw model ikarus ECO 8 en ongetwijfeld vele anderen.

M'n Logo vliegt met een 4S3P Ele pakket, een feigao motor, Assan regelaar, MS composite dubbel S-slag (2S) 515 mm bladen en bijpassende heckbladen. Hiermee zijn vliegtijden van een half uur geen uitzondering. De motor voelt lichtelijk opgewarmd aan, evenals de regelaar en de akku.

Een leuk project wat je van plan bent, houd ons op de hoogte en plaats vooral foto's !

Groetjes van A.

Beste Explosive en Aaalie,

Dank jullie beiden voor het snelle antwoord. Ik ben erg enthousiast, maar op dit moment nog in de research-fase. Graag wil ik eerst mijn huidige project (een digitale buizenradio) afmaken, zodat ik me daarna vol op het vliegen kan storten. Tegen die tijd zal ik jullie zeker op de hoogte houden!

Met vriendelijke groet,
Charl

Charl,

Het werkt WEL zo dat je er een grotere accu onder kan hangen, dus een dikkere lipo. Je kan makkelijk een vliegtijd van een uur halen.

Waarom doet niemand dit dan vraag je je af? Langer dan een kwartier vliegen word saai, en omdat je concentratie dan heel snel afneemt. Ook moet je langer laden.

Als ik jou was zou ik voor niet langer dan een kwartier vliegen per lading zoeken.

Beste Laurens,

Goh, dat is wel handig. Ik neem aan dat met groter gewicht ook de hanteerbaarheid afneemt.

Wat betreft concentratie: dit is meer een robotica-project dan "gewoon" modelvliegen. Er komt een microcomputer in die het ding helemaal zelf stabiel zou moeten houden. Bovendien wil ik er een cameratje inzetten.

Hartelijk dank,
Charl

Het grotere gewicht word je accu, en die hangt meestal erg laag, waardoor het zwaartepunt lager word, dus heb je een stabielere heli.

Back