Vliegtuig aanschaffen mogelijk easystar

Discussie in 'Beginners' gestart door Killerbean, 18 aug 2011.

  1. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Hallo Allemaal,

    Ik ben Sander, ik woon in Bussum en heb reeds enkele electro helicopters gehad zoals de exceed x8 pro.

    Graag wil ik overstappen naar vliegen.

    Her en der zie ik wat benzine trainer vliegtuigen gezien, maar eigenlijk staan me de uitlaatgassen en de 'herrie' me niet echt aan.

    Ik denk dat voor mij een electrovliegtuig voor mij wel erg handig is en heb her en der easystar vliegtuigen gezien van verschillende merken (multiplex, bixler en nog enkele andere) maar weet niet zo goed hoe of wat ik wil. Wel lijkt het me enorm leuk om een hd camera aan te sluiten of om een 'wireless video' aan te sluiten.

    Mijn idee was om eerst eens een goed vliegtuig te kopen, deze aan te gaan passen met een goede brushless motor (lees overal dat dat goed is) en een sterkere accu. Ik weet dat een sterkere accu zwaarder is, maar dan word de set misschien ook iets minder windgevoelig. Het doel hiervan is om langer te kunnen vliegen op 1 lading.

    Er staat gelukkig veel te lezen op het forum over dit soort vliegtuigen.

    Concrete vragen:
    - Wat hierboven staat is dat haalbaar ?
    - Wat zou een goede motor en een goede accu zijn ?
    - Waar moet ik op letten bij de aanschaf ? wat moet hij wel of niet hebben ?
    - Kan ik beter een gebruikte kopen ??
    - Weten jullie misschien nog mensen die een goede set te koop hebben?

    Bij voorbaat dank !
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Welkom!

    Loop eens het beginnersgedeelte af en lees alles eens door. Over vragen met camera's kun je eens in het FPV gedeelte kijken. Die jongens doen niet anders dan realtime vliegen via camera van daar ook de FPV term (first person view) Er zitten daar aardig wat knappe bollen (SanderFPV is er één van)

    De Easystar is inmiddels reeds tig keren voorbij gekomen en de meningen zijn bijna unaniem positief. Het moet zeker mogelijk zijn om daar mee te vliegen als volgende stap



    Ik heb er nog één staan waar ik voor een zacht prijsje wel vanaf wil. Zend anders maar een Pb'tje

    Succes

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  3. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    pb gestuurd.
    heb de gehele middag op verschillende sites 'onderzoek' gedaan en ook hier inderdaad, maar toch kwam ik er niet volledig uit. vandaar ! :)
     
  4. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Alweer een paar dagen verder, het word in iedergeval wel een easystar. Ik denk ook eentje van multiplex omdat dat elapor onder de hete kraan weer terug naar zijn originele vorm gaat mochten er deuken inzitten.

    Op enkele vragen die ik hierboven stelde heb ik de afgelopen dagen antwoord gevonden op deze site en mijn idee is om een Kale easystar te kopen, en deze te vullen met de spullen die ik erinwil, motor+prop, accu, servo's.

    Het lijkt me erg leuk om met camera te vliegen, maar dit zal iets worden voor in de (nabije) toekomst.

    Ik denk dat een goede set om te beginnen zal zijn de easystar met een 2200kv inrunner en een accupack 3s 2200mAh 20c. betreffende de servo's moet ik nog uitzoeken. In een bepaald topic waren er mensen die helicopterservo's aanraadde omdat deze sterker zouden zijn.

    Qua zender dacht ik aan de Spektrum dx6i of de dx7 als ik een knappe gebruikte set kan vinden dan zal dat het worden, en anders een nieuwe. Hier bij 2brothers RC in Bussum kost de dx6i met een ar6200 samen 169 euro, dat is toch geen gekke prijs ?

    Daarbij was ik erg benieuwd wat chainlink is en wat UBEC is.

    Al met al echt een topforum met een berg aan info !
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  5. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    voor een easystar is een HXT900 of vergelijkbaar iets sterk zat, er komt niet zo veel kracht op de roeren te staan
     
  6. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Die HXT900 lijken inderdaad prima.
    Bij de modelbouwwinkel hier betaal ik 20 euro per stuk dus dat scheelt nogal.
    Ik heb op google gezocht naar die hxt900, maar zijn er ook bedrijven in nederland die deze verkopen ? (liefst in de randstad) ik kan ze namelijk niet vinden.
     
  7. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Weer een dag verder en alweer een aantal dingen uitgezocht de setup zal waarschijnlijk als volgt worden:

    - Multiplex Easystar white
    - Spektrum DX6i met ar6200+sat
    - Hxt900 servo's
    - Turnigy 2200mAh 3S 20C of 25C accu
    - HK blue series 30A ESC (+BEC)

    Betreffende de motor had ik zelf besloten om er een 2835 2200kv inrunner in te zetten met een 6x4 prop echter het bedrijf die alle bovenstaande spullen op voorraad heeft raad mij een s2838-2800kv inrunner aan omdat hij de 2200kv niet heeft.

    Hoe denken jullie hierover? de 2800kv tegenover de 2200kv ?
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    die 2800 is overkill en gaat niet goed werken. 2200 kv is al aan de snelle kant, en die zou ik ook al niet meer voorzien van een 6x4 prop, maar van een 5x4 prop. Dit in verband met de stroom die de motor dan verbruikt en de warmte ontwikkeling.
     
  9. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Klopt. 5x4 in combinatie met een 2200kv en 30A ESC is OK. In vergelijking met de originele setup gaat de EZ* als een speer.

    Luc
     
  10. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    ik vlieg zelf met een 2200kv en een 5.5 x 5.5, dat werkt ook prima en dan heb je nog net iets meer snelheid
     
  11. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Bedankt voor de berichten.

    Zelf had ik ook al niet een goed gevoel over de 2800kv. Dat gaat hem dus niet worden.
    Nu was ik aan het zoeken naar een adresje die het een en ander op voorraad heeft zodat ik niet stad en land af hoef te rijden. Ik vond iemand met een 2200kv outrunner maar dat gaat hem ook niet worden. Nu staat er nog een set op door 'rc gekko' in harderwijk, een 2835 2300kv inrunner met een 30a regelaar en enkele props en een 3s 2200mah 20c accu.

    Is de 2300kv nagenoeg vergelijkbaar met de 2200 ? of moet ik dat gewoon niet doen en gaan voor de 2200. Ik kan namelijk nergens een bedrijf vinden dat alles gewoon op voorraad heeft.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Genoeg draadjes met voorbeelden van Easystar motorisering. En dan heb je ook meteen de ervaringen te pakken.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  13. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    kijk ook even naar de Easyglider Pro. Een echte electrozwever met hele goeie vliegeigenschappen.
    Wat duurder maar zo veel meer vliegtuig en ook voor beginners (met hulp uiteraard) Dan hoef je je beginnersvliegtuig niet aan de kant te zetten als je het kan want deze blijft nog wel even leuk. Gelijk 4 kanaals. Erg snel met optionele Multiplex motorkit. Stil en controleerbaar. Lopen ook al het en der draadjes van.
     
  14. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    te laat :p heb net bijna alles al in huis gehaald :).

    Vanmiddag eerst even langs een medeforumlid gegaan voor een

    - Spektrum DX6I met ar6200+receiver
    - zat nog bij een trainerkabel, 4 2200 batterijen en een verloopje naar de acculader

    Daarna doorgegaan naar RC addict in zaltbommel. Na goede uitleg, koffie en een leuk gesprek weggegaan met:

    - 1 easystar white
    - 1 turnigy 2200mAh s3 c25 accu
    - 1 turnigy 30 a regelaar
    - 1 prop 6x4
    - 2 x zacki lijm
    - 5 x servo, met de ailerons houd ik er 1 reserve
    - 1 koolstofstrip die ik in de romp wil maken
    - 1 acculader met adapter
    - 1 meter losse kabel voor naar de regelaar en terug
    - 1 meter krimpkous
    - 5 servo verlengkabels van 30cm
    -10 connectors
    - 1 oplaadkabel van accu naar lader

    wat ik volgens mij nog mis:
    - de motor, want ik dacht de 2200kv te gebruiken, die kan ik nergens vinden dus welke het anders moet worden weet ik niet.
    - Scharniertjes voor de ailerons
    - Speciale tape om de ailerons vast te plakken
    - 2 controlhorns voor de ailerons.

    dat was het weer even voor vandaag :D een goed begin denk ik.
     
  15. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Dubbelpost, foutje denk ik
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Jammer dat je alles al duur betaald hebt, er stond er een vliegklaar te koop op dit forum voor 80 euro inclusief zender en al.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/143115-easystar-met-zender-rtf-prijsverlaging-80-euro.html

    Je bent stom geweest om die accu, regelaar en prop te kopen terwijl je helemaal nietw eet of je er iets aan hebt. Ook een aantal andere zaken die je opnoemt zijn totaal overbodig.

    En kom niet aan dat een originele easystar niet goed vliegt, diegene die dat beweerd kan gewoon weg zelf niet vliegen. Mocht het dan om een instructeur handelen dan mag die ermee stoppen als je het mij vraagt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  17. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Beetje sluikreclame kan nooit geen kwaad waarvoor dank aan TC01 en inderdaad voor 80 Euro had je al je eerste vlucht gedaan vandaag:p

    Stevo
     
  18. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Dat de easystar van stevo nu 80 euro was wist ik niet, ik had een andere prijs gekregen en wilde daarbij graag op 2,4 vliegen ipv 35mhz.

    Verder vind ik je bericht vreemd over dat ik stom ben geweest een bepaalde zeer gangbare accu regelaar en prop te kopen. Ik heb nogsteeds het idee om er een 2200kv motor in te zetten wanneer ik deze kan vinden. Misschien kan je helpen mijn setup compleet te maken ? Ik ben met je eens dat het goedkoper had gekund, echter nu kan ik alles gelijk inbouwen zoals ik zelf wil en aanpassen zoals ik zelf denk dat goed is.

    Daarbij vraag ik me af wat er verder nog overbodige zaken zijn omdat ik mij in de winkel heb laten voorlichten en met hun samen deze setup heb uitgekozen. Hoezo zouden zij mij overbodige of verkeerde dingen verkopen ? dan kom ik toch nooit meer terug ?
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  19. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Correct, prijs was 100 Euro of een goed bod...80 Euro was achteraf een goed bod geweest.

    Nooit te hard van stapel lopen is de boodschap ook al wordt je ethousiasme ten zeerste gewardeerd. Dat meen ik.

    Overbodige zaken in modelbouwtermen zijn die zaken die achterblijven nadat een toestel is vervolledigd en gevlogen heeft, de hoeveelheid daarvan is rechtevenredig met het aantal toestellen die men aan gort vliegt over de jaren;) Denk daar maar eens over na! Ik ga pitten

    Stevo
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Een goede modelbouwwinkel had je de originele setup laten gebruiken. En daarvoor een 2s lipo verkocht aan jou met een goedkopere borstelmotorregelaar.

    Die originele motor zet je met 3 druppels secondenlijm vast en als hij op is kun je hem zo loshalen en verwijderen. Als je dan alle easystar berichten had doorgelezen dan had je ook mijn berichten tegen gekomen over de bouw ervan en de aanpassingen die ik nu standaard bij de easystars doe. Elke easystar is dan later te upgraden naar brushless zonder hak werk.

    ps, bouwtijd laatste easystar was 1,5 uur vanuit de doos tot vliegklaar, inclusief aanpassing kabel kanaal naar motor.

    Onze leerlingen vliegen hem in standaard conficuratie op 3 s, maar wel met heel veel gasmanagement. Bij constant volgas is de originele motor binnen 10 vluchten verbrand.

    Ik denk dat ik nog maar eens een nieuwe koop en de bouw en aanpassingen documenteer voor de MBA.
     

Deel Deze Pagina